בתוך ימים: אירופה תחשוף "פתרון כולל" לריסון המשבר?

מנהיגי אירופה התכנסו אתמול (שבת) בכדי לדון בפתרון כולל לאישוש הצמיחה ■ יו"ר הבנק האירופי: "הפתרון ייחשף תוך ימים" ■ לאילו סוגיות באירופה צפויה התוכנית הכוללת להתייחס?

בזמן שכלכלני העולם נושאים עיניהם לעבר הבחירות אשר יתקיימו היום (א') ביוון, חתמו הלילה מובילי המדיניות הפיננסית באירופה כינוס משמעותי של מספר שעות במסגרתו דנו המנהיגים על "פתרון כולל" לטובת ריסון משבר החובות באירופה. הפתרון יכלול שלל אלמנטים, כולל צעדים לאישוש הצמיחה וריסון האבטלה, חיזוק המערכת הבנקאית ופתרון להגדלת הערבונות המשותפים לחובות היבשת.

עד כה, הובילה ממשלת גרמניה את הקו המרכזי לריסון המשבר המתרחש באירופה מזה יותר משנתיים - אשר גורס כי על המדינות ה"חייבות" ביבשת להנהיג מדיניות של ריסון תקציבי, בתמורה לסיוע חיצוני שיאפשר להן לפרוס מחדש את חובותיהן ולשרת אותן.

הבעיה: "מדיניות הצנע" שנוקטות מדינות בעלות גירעון וחוב כבדים, פוגעת בצמיחה החלשה גם כך (ולעיתים שלילית), ומכניסה אותן ל"סחרור שלילי" שרק מדרדר את כלכלתן עוד יותר. בדיוק מהסיבה הזו הייתה זקוקה יוון לאישור חבילת חילוץ נוספת, שנייה במספר, בשנה שעברה. גם ספרד ביקשה בשבוע שעבר סיוע חיצוני לראשונה מאז פרוץ המשבר, חרף הנהגת קיצוצים והפרטות מאסיביים. איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, צפויה לעמוד בפני גורל דומה גם כן.

לפי דיווחים בסוכנויות הזרות, מטרת התוכנית הכוללת לריסון המשבר הינה טיפול בחובות הריבוניים של ממשלות היבשת, מבלי לפגוע מהותית בסקטור הפיננסי. בנוסף, תכלול התוכנית קווים מנחים ועקרונות לעידוד התחרותיות ויציאת צעירים לתעסוקה באירופה, במטרה שאלה בתורם יאוששו את הצמיחה.

סוגייה נוספת שצפויה להיכלל בתוכנית, הינה הערבונות המשותפים ליתר החובות באירופה. עם אישורה של תוכנית חילוץ לספרד רק באחרונה, עולה החשש כי אין מספיק כסף באירופה, פשוטו כמשמעו, להעניק כהלוואה לכלכלות ענק דוגמת ספרד ואיטליה - בכדי לאפשר להן בתורן לפרוס את חובותיהן שנים קדימה.

לפיכך, עלו בחודשים האחרונים שלל אפשרויות למתן ערבונות משותפים נוספים של מדינות גוש האירו ה"חזקות" לאלה ה"חייבות" - בין אם על בסיס הגדלת ומינוף קרן החילוץ האירופאית (EFSF) ומנגנון הייצוב האירופי (ESM), או לחלופין על בסיס אישור הנפקתן של אירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופאית), בעירבון משותף של כלל מדינות גוש האירו.

לדבריו של יו"ר הבנק האירופי, מריו דרגי, התוכנית צפויה להיחשף "בתוך ימים", לקראת פגישת מנהיגי האיחוד האירופי בסוף החודש, בבריסל. עוד צפויה התוכנית לכלול קווים מנחים להגדלת כוחו של הבנק המרכזי האירופי כגורם מפקח על הבנקים ביבשת, במקומה של רשות הבנקים האירופאית (European Banking Authority) "חסרת השיניים".