רומני: כנשיא, אבחן איך אובמה נהג בישראל - ואעשה ההיפך

אמר לקהל נוצרי אוונגלי בוושינגטון, בשידור חי: אם אבחר, יהיו לי יחסי עבודה חזקים עם ההנהגה בישראל ■ "נראה שהאפשרות ששישראל תתקוף את איראן מפחידה את אובמה יותר מהאפשרות שאיראן תפתח נשק גרעיני"

מיט רומני, המועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות, בנובמבר, תקף אתמול (שבת) בחריפות את מדיניותו של המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, כלפי ישראל. רומני הכריז, שאם ייבחר הוא יהיה ההיפוך הגמור מאובמה בכל מה שנוגע ליחסי ארה"ב - ישראל.

נושאי מדיניות חוץ כמעט אינם עולים בעצרות של המועמדים או בתשדירי בחירות. האבטלה והמצב הכלכלי ממלאים את האג'נדה. אבל המדיניות האמריקנית כלפי ישראל היא אחד מנושאי החיץ, שמלהיטים את בסיס הבוחרים הרפובליקניים, בעיקר נוצרים אוונגליים. בוחרים אלה עדיין חושדים, שאש הימין אינה בוערת בעצמותיו של רומני ושלמעשה הוא איש הממסד הרפובליקני החילוני המתון, כמו ג'ורג' בוש האב וג'ורג' בוש הבן. לכן, כל אימת שעולה שאלת המדיניות של ממשל אובמה כלפי ישראל, רומני מנחית מיד התקפה על הדייר הנוכחי בבית הלבן. מבחינתו, זו דרך קלה להוכיח את ימניותו לקהלי הנוצרים האוונגליים.

וכך, בשידור וידיאו חי לפורום של קהל כזה, "קואליציית האמונה והחירות" בוושינגטון, שהועבר מקדמת אוטובוס הבחירות שלו בעיירת שדה בפנסילווניה, שרטט רומני, בקווים כללים מאוד, את תוואי מדיניותו כלפי ישראל. בתשובה לשאלה מהקהל, מה יעשה כדי לחזק את היחסים בין וושינגטון לירושלים, אם ייבחר, אמר המועמד: "אני חושב שבאופל כללי, מספיק שאסתכל על מה שהנשיא (אובמה) עשה ואעשה ההיפך".

"ראו את מדיניות אובמה כלפי איראן", הוסיף רומני. "הוא נשמע כמו אחד שחושש שישראל תתקוף את איראן יותר מאשר הוא חושש שאיראן תרכוש יכולת גרעינית". הצהרות אלה אכן הגשימו את מטרתן וחוללו גל ארוך של מחיאות כפיים. רומני המשיך: "כנשיא, אצור יחסי עבדוה חזקים עם ההנהגה בישראל".

"אני רוצה להבהיר באופן הברור ביותר שמבחינתנו, וגם מבחינת הצד האחר, אין זה קביל שאיראן תיהפך מדינה גרעינית", הוסיף המועמד הרפובליקני. "אנו מוכנים לנקוט כל פעולה שהיא כדי למנוע היווצרות מצב כזה".

רומני אמר, כי לו הוא היה כעת הנשיא, הוא היה מעודד מדינות מסוימות באזור, כטורקיה או סעודיה, לחמש את המתנגדים למשטר אסד.

"אבל מעל לכל, צריך לומר זאת: לא הייתי רוצה שיהיה פער אפילו ברוחב של מילימטר אחד ביננו לבין בעלות בריתנו, כמו ישראל", אמר רומני. "אם ייווצרו חילוקי דעות, נוכל לדון בהם מאחורי דלתיים סגורות. העולם צריך לראות שאנו מלוכדים, כשידינו שלובות".

כמה פעילים אוונגליים מפגינים יחס עוין לרומני בגלל דתו: הוא מורמוני, ונוצרים "מסורתיים" אינם רואים במורמוניות דת אמיתית. בכל זאת, אובמה לא הסתיר מהם את האמת: "אני זקוק לכם באופן נואש. אני רוצה לראות כיצד אתם עובדים קשה, מתדפקים על דלתות, מטלפנים לחברים, מסבירים מה נמצא על כף המאזניים".

בתגובה על דברי רומני, אמר אמש בן לאבולט, דובר מטה הבחירות של אובמה: "רומני מנסה שוב לקושש לעצמו הישג פוליטי בזוי ע"י עיוות רקורד התמיכה של הנשיא אובמה בישראל... יחסינו עם ישראל חשובים מכדי שרומני ינצל אותם למשחקים פוליטיים".

"למה מתכוון רומני כאשר הוא אומר שהוא יהיה היפוכו של אובמה בתחום היחסים עם ישראל"? - שאל הדובר. "האם כוונתו היא שכאשר הוא יהיה נשיא הוא ישים קץ למדיניות אובמה שבמסגרתה קיבלה ישראל את חבילות הסיוע הביטחוני הגדולות ביותר בתולדותיה? האם הוא מתכוון לך, שכנשיא הוא יותיר את ישראל לבדה בזירת או"ם? או שהוא יפסיק לממן את מערכת כיפת ברזל? האם הוא יזנח את הקואליציה שפועלת עתה יחדיו כדי לבלום את השאיפות הגרעיניות של איראן"?