3 השאלות המרכזיות הנוגעות לבחירות ביוון

מנכ"ל קרן האג"ח פימקו בטור מיוחד ל-CNBC, כותב על הסוגיות המהותיות שיוון תידרש להן אחרי הבחירות הגורליות היום

יוון בהחלט זקוקה ל"עוגן פוליטי", כאשר ישנן 3 שאלות מהותיות הרלוונטיות לעתידה של הכלכלה הקטנה מגוש האירו, לקראת הבחירות אשר יתקיימו היום (א') במדינה - כך סבור מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, מוחמד אל-אריאן, בטור מיוחד שכתב ל-CNBC על רקע הסערה הפוליטית במדינה.

השאלה הראשונה, לטענת אל-אריאן, נוגעת ליכולתה של יוון להציב "עוגן פוליטי" בדמות קואליציה יציבה לאחר הבחירות. במידה ולא, "לנשיא יוון לא תהיה ברירה, אלא להכריז על בחירות בפעם השלישית", ציין.

מנכ"ל פימקו מזהיר כי במצב שכזה, חוסר היציבות הפוליטית תכניס את אירופה כולה ל"סיחרור כלכלי" מזהיר: "החשש כי ליוונים הולך להיגמר הכסף, רק יגביר את הכאוס", כתב. "אזרחי יוון יפסיקו לשלם מסים, הגירעון יגדל, הון זר ומקומי 'יברח' עוד יותר מהמדינה. במצב זה,נראה כי פרישה מבולגת של יוון מגוש האירו הינה בלתי נמנעת", ציין.

לתרחיש זה, מבהיר אל-אריאן, מתכוננים בנקים מרכזיים בעולם מזה מספר חודשים - מתוך הנחה אפשרית כי היצוא והיבוא ליוון ייתכן גם שאר מדינות אירופה, יצנח דרמטית בן-לילה. "אולם יש גבול לגבי מה שבנקים מרכזיים יכולים לעשות. הם יכולים להחזיר את התפקוד התקין לשווקים, אבל לא יכולים לשלוט לגמרי על היקף הנזק שייגרם", הזהיר.

במקרה של פרישה יוונית מגוש האירו, "אירופה תיגרר למיתון עמוק יותר", המשיך אל-אריאן. "הון נוסף יעזוב את כל כלכלות גוש האירו, ומדינות היבשת (כולל גרמניה) יידרשו לצעדים קריטיים בכדי לשמור על פרויקט גוש האירו על כנו. כל מדינה בעולם תסבול מטלטלות כלכליות ופיננסיות".

אולם, גם אם יוון תצליח לכונן ממשלה חדשה ויציבה, אל-אריאן מבהיר כי זו תידרש לדון מחדש עם ה"טרויקה" - קרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק האירופי - באשר לחבילת החילוץ השנייה שלה.

כאן, מבהיר אל-אריאן, מגיעה השאלה השנייה: האם הממשלה היוונית תוכל להשיג תמיכה חיצונית ופנימית כדי לשמור על יתרת מזומנים סבירה, ולשרת את חובותיה?

"ממשלת יוונית חדשה תהיה חייבת, בזמן קצר, לפעול לעיצובה של תוכנית חילוץ חדשה מול הנושים והמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים", ציין אל-אריאן. "אם הניסיון ייכשל, אנו שוב עומדים בפני התרחיש השלילי ביותר, אולם אם היא תצליח - ישנה שאלה שלישית, ואחרונה".

השאלה האחרונה של אל-אריאן, נוגעת לנהירת הציבור היווני אל הבנקים במדינה - בעודו מושך יותר ממיליארד דולר במזומנים מדי יום מהבנקים, מתוך חשש מקריסה כלכלית במדינה. "קשה מאד לעצור בריחה מהבנקים כזו כבר התחילה", אמר. "ממשלה יוונית חדשה תצטרך לעבוד קשה מאד כדי לטפל בנושא הזה".

"איך שלא מסתכלים על זה, הבחירות היום טומנות בחובן אי-וודאות רבה", סיכם. "אולם מה שברור, זה שהטלטלות בשווקים עוד רחוקות מלהסתיים".