פסגות מנתח: מהם התרחישים האפשריים לבחירות ביוון?

בבית ההשקעות פסגות משרטטים 4 תסריטים אפשריים, ומתארים את השלכותיהם על השווקים הגלובליים בכלל ועל אירופה בפרט

מה יהיו תוצאות הבחירות ביוון, וההשלכות האפשריות של כל תסריט? בבית ההשקעות פסגות משרטטים 4 תסריטים אפשריים, ומתארים את השלכותיהם על השווקים הגלובליים בכלל ועל אירופה בפרט.

יוון
 יוון

בתרחיש ראשון, מציינים בפסגות, זוכה המפלגה "הדמוקרטית החדשה" (ND) בבחירות ומקימה קואליציה עם מפלגת פאסוק (PASOK). בתרחיש זה, "צעדי הצנע נשארים ויוון נשארת בגוש האירו, בעוד הסיכון נדחה למועד מאוחר יותר", כותב אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות. "בינתיים רעיון האיחוד הפיסקלי ממשיך להתגבש".

תרחיש נוסף שמצייר גרינפלד הוא כזה במסגרתו מפלגת השמאל סריזה (SYRIZA) זוכה בבחירות, בעוד מנהיגי אירופה משכילים להתגמש ולוותר ליוון על חלק מצעדי הצנע. "גם במקרה זה יוון נשארת בגוש האירו והסיכון נדחה", מציין גרינפלד, שמסבירים כי שני התרחישים הללו "נראים הסבירים ביותר, כיוון שגם האירופאים וגם היוונים מבינים שהסיכון ביציאה של יוון מגוש האירו הוא גדול מדי לכל הצדדים".

"לרדת מהעץ זה אמנם אף פעם לא נעים, בטח כשמדובר על אשוח גרמני, אבל זה עדיף מלכרות את הענף שעליו אתה יושב", כותבים בפסגות, ומציינים כי בתרחישים אלה צפויות עליות קלות בשוקי המניות, התחזקות של האירו ועליית תשואות בגרמניה.

עוד מציינים בפסגות שני תרחישים נוספים, פחות סבירים. "בתרחיש השלישי השמאל הקיצוני זוכה בבחירות, יוון פורשת מגוש האירו וחוזרת לדרכמה", כותב גרינפלד. "המערכת הבנקאית של יוון קורסת, כוח הקניה של המטבע החדש חלש. רמת החיים נפגעת עוד יותר יוון במשבר עמוק שמוביל לאי סדר חברתי והגירה מיוון למדינות החזקות באירופה. אין אפקט דומינו, אי-הוודאות משתפרת והשווקים מגיבים כמו בתרחישים המופיעים מעלה".

ובתרחיש האחרון, סבורים בפסגות, להבדיל - אזרחי פורטוגל מגיבים בצורה בוטה יותר, ומושכים את פיקדונותיהם מהבנקים "כדי להיות בטוחים". "המערכת הפיננסית בפורטוגל קורסת", כותב גרינפלד. "פורטוגל 'עושה יוון' ויוצאת מהגוש ואפקט הדומינו ממשיך גם לספרד ולפירוק של הגוש. בתרחיש זה השווקים יגיבו באופן משברי בדומה להתרחשויות במשבר של 2008".

"התרחישים האלו נראים לנו הרבה פחות סבירים מהשניים הראשונים אבל אי אפשר לשלול אותם לגמרי", הוא מסכם.