נדחתה בקשה לתביעה נגזרת נגד בזק; המבקש אינו בעל מניות

מדובר בתביעה נגזרת ב-900 מיליון שקל שהוגשה נגד בזק עקב חלוקת דיבידנד

הישג משפטי חשוב לחברת בזק ולבעל השליטה בחברה, שאול אלוביץ'. שופטת המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן, דחתה היום (א') על הסף את הבקשה לאישור תביעה נגזרת נגד בזק, אלוביץ' וחברי דירקטוריון החברה, בטענה כי בזק פגעה בבעלי המניות שלה, בכך שנטלה בשנים האחרונות הלוואות-עתק כדי לאפשר חלוקת דיבידנדים של מיליארדי שקלים.

השופטת קבעה כי המבקש, אסף בן-חמו, לא היה רשאי להגיש את הבקשה, מכיוון שהוא אינו בעל מניות רשום של בזק.

לדברי השופטת, חרף התועלת בקיומו של מוסד התביעה הנגזרת, וחרף העובדה כי עילת התביעה בתביעה כזו היא של החברה, ומי שפונה לבית המשפט איננו אמור ליהנות באופן ישיר מתוצאות התביעה - לא כל מי שמבקש לעשות כן - רשאי להגיש תביעה נגזרת, אלא רק מי שהוא בעל מניות בחברה או דירקטור שלה.

בן-חמו אמנם טען כי מניות החברה הוחזקו בעבורו בנאמנות על-ידי הוריו, אך השופטת קבעה כי גם אם אכן זכותו במניות בזק היא זכות של נהנה, אין הוא יכול להגיש תביעה נגזרת נגד החברה. "אין להתיר למי שטוען כי מניות החברה הן בבעלותו מכוח היותו נאמן במסגרת יחסי נאמנות, להגיש תביעה נגזרת בשם החברה", כתבה.

השופטת ציינה כי במקרה זה המצב אפילו מובהק יותר, מכיוון שבן-חמו, או הוריו, "לא הודיעו מראש כי בן-חמו הוא הנהנה ממניות בזק שהוחזקו על-ידי הוריו, כאשר לא הייתה טענה כי דבר הנאמנות נרשם במרשם כלשהו, וכשאין לנאמנות כל אינדיקציה ברישומי החברה".

לדברי השופטת, מסקנה זו מביאה להרמוניה בין ההוראות השונות של חוק החברות שמאפשר הגשת תביעה נגזרת נגד חברה, בשמה, רק למי שהוא בעל מניות או דירקטור בחברה.

בזק יוצגה בידי עורכי הדין פנחס רובין, ליאור פורת ואסף אבטובי ממשרד גורניצקי ושות'. בן-חמו יוצג בידי עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט. חברי דירקטוריון בזק יוצגו בידי עורכי הדין ניר כהן ואמיר בן-ארצי.