מנכ"ל התאחדות המלונות: "הפסקות חשמל - נזק אדיר לענף"

כעס רב במלונות על התנאי של רשות החשמל לשלם את תעריף החשמל הגבוה עד פי 6 או שהזרם ינותק עד ל-8 שעות בהתראה של 4 שעות מראש

כעס רב במלונות על התנאי של רשות החשמל לשלם את תעריף החשמל הגבוה עד פי 6 או שהזרם ינותק עד ל-8 שעות בהתראה של 4 שעות מראש.

במכתב ששיגר מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, שמואל צוראל, לרשות החשמל התריע כי הפסקת חשמל - גם בהודעה מראש של 4 שעות - משמעותה נזק אדיר לענף המלונות. "אין מיזוג, אין הכנת אוכל ואו חימום/קירור מזון ומשקאות. כלומר נזק אדיר וצפי לתביעות רבות מצד האורחים", כתב והוסיף כי לא ניתן להודיע מראש או לפנות אורחים מחו"ל בהתראה כל כך קצרה. "באקלים הקשה השורר באילת ובים המלח בקיץ - הפסקת החשמל עלולה להיות מסוכנת בריאותית", ציין.

עוד כתב לרשות החשמל: "אופי הצריכה במלונות אינו תלוי אך ורק במלון, אלא בעיקר באורחיו, בשעות שהייתם במלון, בפונקציות שבו ובמיקומו הגיאוגרפי. לכן רוב המלונות לא הצטרפו בעבר להסדרי פסגה ניידת וולונטרית. מרבית צריכת החשמל של המלונות נובעת ממיזוג אוויר. כמו כן, אנו מצווים ע"י משרד הבריאות לחמם מים בטמפרטורה מסוימת כמו גם לשמור על טמפרטורה באחסון מזון. הגנרטורים הקיימים יכולים להחליף רק באופן חלקי ביותר את הצריכה הנדרשת (מעליות, תאורה)".

עוד ציין צוראל כי "תשלום דרקוני של 4 - 7 שקל לקוט"ש המהווה הוצאה כבדה מעמידה בספק את כדאיות הפעלת המלון. "גם כיום מהוות הוצאות האנרגיה כ-6% מסך פדיון המלונות, ובאזורים כמו אילת וים המלח מגיעה ההוצאה אף ליותר מ- 10% (כ-50% מהרווח לפני פחת ומימון)". מסיבות אלה, כתב, "אנו מתנגדים נחרצות להחלת הסדר פסגה מנדטורי תוך החלת תעריף דרקוני הגבוה פי 4 עד יותר מפי 6 מתעריף הפסגה בקיץ, הגבוה גם כך". צוראל דורש מרשות החשמל להזמין את נציגי התאחדות המלונות לשימוע "כדי שנוכל להציג את עמדתנו ביתר הרחבה".

ברשות החשמל מסבירים כי מדובר בהסדר שאמור לחול רק במצבי קיצון, כשהאלטרנטיבה היא עלטה ובמהלך שעות ספורות. כמו כן מציינים גורמים במשק החשמל כי ההסדר נהוג במדינות מערביות מפותחות הסובלות ממחסור זמני ביכולת ייצור חשמל, כולל בבתי מלון במדינות כמו צרפת.