האתגר הבא ביוון: הקמת ממשלה יציבה התומכת בצנע

עם זכיית מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" ברב קולות בפרלמנט, ניצב בפני ראש המפלגה אנטוניס סמרס אתגר לא פשוט - להקים ממשלה יציבה ■ האם ייכשל, והכדור יעבור למפלגת השמאל "סריזה"?

לאחר פרסום תוצאות הבחירות המעודדות ביוון, עומדת המדינה הקטנה בפני האתגר הבא שלה: הרכבתה של קואליציה יציבה מהמפלגות התומכות במדיניות הצנע ומהישארותה של המדינה בגוש האירו - במטרה להביא לסיומה את סאגת חוסר הוודאות הפוליטית במדינה.

נזכיר כי ביוון ננעלו אתמול הקלפיות ב-19:00, כאשר עם ספירת יותר מ-99% מהקולות עולה כעת כי מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" התומכת במדיניות הצנע היוונית ובהישארותה של המדינה בגוש האירו, זכתה לכ-29.7% מהקולות. מפלגת השמאל "סריזה", הידועה בהתנגדותה לצנע וברצונה לדון מחדש על תנאי החילוץ של יוון, זכתה לכ-26.9% מהקולות.

עוד נציין את מפלגת "פאסוק", מפלגתו של ר"מ היווני לשעבר גיאורג פפנדריאו, אשר זכתה לכ-12.3% מהקולות. לפיכך, יכולות שתי המפלגות ("הדמוקרטיה החדשה" ו"פאסוק") להרכיב קואליציה יציבה בהיקף של 162 מהמושבים בפרלמנט (מתוך 300 בסך-הכל), להמשיך במדיניות הצנע, ולפעול לפירעון חובותיה של הממשלה היוונית מול נושיה.

"נכבד את כל ההתחייבויות"

אנטוניס סמרס, מנהיג מפלגת "הדמוקרטיה החדשה", נשא דברים אתמול בסביבות השעה 22:30 - טרם פרסום התוצאות הסופיות, וקרא לכינונה של ממשלת אחדות לאומית והדגיש כי "העם היווני הצביע היום בעד הישארות יוון בגוש האירו".

"אני מזמין את כל הכוחות הפוליטיים התומכים באירו להצטרף אלינו לממשלת אחדות", אמר סמרס, ובהתייחס גם לעובדה כי מפלגתו תשמור על מדיניות הצנע ההכרחית לטובת המשך קבלת הסיוע החיצוני המגיע ליוון: "נכבד את כל ההתחייבויות. נעבוד עם שותפינו האירופים על מדיניות צמיחה ותעסוקה".

"אין זמן לבזבז", סיכם. "על הממשלה להבטיח לעם היווני נתיב של חזרה לצמיחה ולהתחייב על כך שהגרוע ביותר כבר מאחורינו".

כיצד תורכב הממשלה?

במפלגת "פאסוק", יש לציין, עדיין לא החליטו אם יביעו תמיכה במפלגת "הדמוקרטיה החדשה" על בסיס השתתפות פעילה בממשלה, או רק על ידי הצבעה משותפת עם המפלגה בפרלמנט.

אלקסיס ציפרס, מנהיג מפלגת "סריזה", מנגד, הבהיר כי כעת מפלגתו היא הכוח האופוזיציוני המוביל במדינה, ולפיכך מפלגתו תמשיך להיאבק כנגד מדיניות הצנע.

בכל מקרה, הממשלה החדשה שתכונן צפויה ליהנות משיתוף פעולה מלא מכלכלות גוש האירו ובדגש על גרמניה, בניסיונה לאושש את הצמיחה בכלכלה המחזיקה בכ-2.5% מהתמ"ג בגוש האירו, ולהמשיך לפרוע ולפרוס את חובותיה כלפי נושיה.