צרכנים: מגה לוטו מבטיחה לשפר סיכויי הזכיה - ומטעה

מה הסיכוי שאראלה מהפיס תתקשר אליכם? הרבה יותר נמוך מהסיכוי שתקבלו טלפון ממגה לוטו - חברה שמבטיחה להגדיל את הסבירות שתזכו בלוטו בשיטות לכאורה בדוקות, ומייצרת גל של תלונות נגדה למועצה לצרכנות בגין הטעיה

טלפון מאראלה הוא פנטזיה נפוצה - על אחת כמה וכמה זכייה בפרס הגדול של מפעל הפיס. על הבסיס הזה בונות לא מעט חברות את הכנסותיהן, בניסיון למכור מודלים לשיפור סיכויי הזכייה, כשהבסיס הוא לרוב רכישה קבוצתית. היעילות שנויה במחלוקת, ומומחים רבים אף מתריעים מפני נפילה בפח, אבל קליינטים לא חסרים. למרבה הצער, רובם לא מודעים לבעייתיות הרבה של השיטה.

במועצה לצרכנות מתקבלות מדי שנה עשרות תלונות נגד חברות פרטיות המשווקות מנויים להשתתפות קבוצתית בהגרלות של מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט. שמות מוכרים בענף הם לוטודיל, לוטומאני, לוטונט וספורטולאק - אולם בולטת בכמות התלונות, כך טוענים במועצה, היא חברת מגה לוטרי בע"מ, המוכרת גם בשמות "מגה לוטו" או "מגה בונוס".

מתחילת 2011 התקבלו במועצה 38 תלונות נגד החברה, לעומת תלונות בודדות נגד כל אחת מהמתחרות. את לקוחותיה מגייסת החברה לרוב באמצעות פנייה יזומה בטלפון על-ידי אנשי מכירות. אלא שניסיון לבטל את העסקה, כפי שמחייב החוק בעסקה מרחוק, מעלה חרס - וגם המועצה לצרכנות נואשה מלסייע בדרך של פנייה לבית העסק, ופנתה להגשת תביעות קטנות.

המועדון, כך מובטח באתר החברה, "מעמיד את מיטב המומחים בתחום הגרלות מפעל הפיס: מנהלי פרויקטים, מתמטיקאים בכירים, אנשי מו"פ, מפתחי תוכנה ומנהלים של אתרי אינטרנט ברמה הגבוהה ביותר" - וכך "בוחר ושולח את מספרי הלוטו בשיטה סטטיסטית בדוקה שמגדילה את סיכויי הזכייה במידה ניכרת".

איך בדיוק? לא ברור, וגם החבילות מוצעות במחירים שונים על-פי סיכויי הזכייה כביכול - גם אם אין כל דרך לאמת את ההבטחות ולהבין מה באמת שונה ביניהן, אם בכלל. החברה מבטיחה "שירות מלא לשליחת טבלאות לוטו בכל אחת מההגרלות, בדיקה ממוחשבת של הטפסים, גביית הזכיות ושליחת צ'קים ללקוחות".

שיווק אגרסיבי

כמה מאפיינים חוזרים על עצמם מהתלונות: מכולן עולה לכאורה תמונה של שיווק אגרסיבי, מצג-שווא והטעיה מצד מציגי השירות.

במרבית התלונות מדווחים הצרכנים על כך שנציגי החברה פונים אליהם בטלפון, מנסים לפתות אותם באמצעות הבטחות על "זכיות בטוחות" וסיכוי גדול לקבלת כספים באופן רציף, מתנות כגון נופשים, שואב אבק או כרטיסי מתנה, הבטחות למינוי חינם ועוד.

בדיעבד, הרבה מהדברים שנאמרו בטלפון אינם נכונים: המתנות אינן מתנות אלא תלויות בגובה התשלומים ובאורך המנוי שנעשה, עבור חלקן נגבה תשלום, ותשלומים חד-פעמיים הופכים לקבועים.

לפי התלונות, הצרכנים מוטעים לכאורה לחשוב שנציגי החברה קשורים ללוטו או למפעל הפיס, למרות שאין קשר בין הגורמים, וכלל לא מדובר "בחברה ותיקה וידועה הקשורה למפעל הפיס".

גם ההסבר הרשמי באתר עלול להטעות בשל הניסוח המבלבל והדו-משמעי: "מועדון מגה לוטו הוא מועדון חברים להגרלות הלוטו והצ'אנס של מפעל הפיס" - ניתן לכאורה להבין כי המועדון הוא של מפעל הפיס, ולא רק ההגרלות עצמן. באתר חברת מגה לוטו מופיע אפילו סרטון פרסומת ברוסית של מפעל הפיס הלקוח מיו-טיוב.

בחלק מהמקרים נטען כי לצרכנים הובטח כי הצטרפות למועדון כרוכה בתשלום חד-פעמי, כשבדיעבד מתברר כי חשבונם מחויב מדי חודש בכ-200 שקל לתקופה של עד 12 חודשים.

קשיי התנתקות

טענות רבות עוסקות בקשיים בביטול עסקה ובדמי ביטול גבוהים: גם אם ברוב המקרים טוענים הצרכנים כי בשיחה הטלפונית נמסר כי העסקה היא ללא התחייבות וניתנת לביטול בכל עת, בפועל כשהם מבקשים לבטל את העסקה מסיבות כאלה ואחרות - בין השאר לאחר שמתברר להם שההצטרפות אינה חינם או שהתשלום אינו חד-פעמי כפי שהובטח לטענתם - מתקשים לאתר את החברה כדי למסור לה את הודעת הביטול.

אם הם מצליחים לבטל או לעכב את התשלומים בגין העסקה באמצעות חברת האשראי, הם מקבלים לטענתם טלפונים מאיימים בתביעות, הדורשים דמי ביטול בגובה של 80% מערך העסקה, בטענה כי הדבר מפורט בתקנון החברה הנמצא באתר שלה, וזאת בניגוד למה שנאמר להם לטענתם בעל-פה.

במועצה מדגישים כי במקרה של ביטול עסקה עקב הטעיה, הצרכן פטור מתשלום דמי ביטול; הצרכן זכאי לבטל בתוך 14 ימים ממועד העסקה או ממועד קבלת טופס גילוי נאות, בעלות של 5% מערך העסקה או 100 שקל).

בחלק מהמקרים דרשו צרכנים לשמוע הקלטה של השיחה שבה הוטעו לטענתם. אלא שאז על-פי התלונות נדרשו לשלם בעבור הקלטת סכומים של כמה מאות שקלים בתמורה - או נענו בסירוב מוחלט גם כשנטען שההקלטה קיימת. למרות שאין חובה חוקית למסור את ההקלטות הללו, הדרישה לתשלום עבור שמיעתן חריגה ובעייתית במיוחד.

טענות נוספות הן על הימנעות מהעברת מסמכים כנדרש בחוק: פרטי העסקה אינם נמסרים ללקוחות, לטענתם, ובמקרה של מחלוקת הם מופנים לתקנון באתר.

במקרים אחרים נטען כי על אף שהפנייה הטלפונית לצרכנים הייתה בשפת האם שלהם - פעמים רבות ברוסית - נשלח אליהם מסמך בעברית.

פסק דין מעודד

במועצה ניסו לטפל בתלונות ישירות מול בית העסק - אולם הניסיונות כשלו, והמקרים בחלקם הופנו לבית משפט לתביעות קטנות.

רק לאחרונה, באפריל 2012, חייב בית המשפט את החברה לשלם לתובעת סך של 7,000 שקל כפיצוי לדוגמה בשל המשך חיוב על אף ששלחה הודעת ביטול העסקה, נוסף להחזר בגובה כ-3,000 שקל.

השופט קיבל אחת לאחת את הטענות שהועלו בתביעה, שגובש בסיוע המועצה לצרכנות: הטעיה, ניצול מצוקה, אי-ביטול עסקת מכר מרחוק וכאמור פסיקת פיצויים לדוגמה. החברה ערערה בחודש שעבר על פסק הדין.

ניסיונות "גלובס" להשיג תגובה לטענות האמורות עלו אף הם בתוהו, ומהחברה לא התקבל מענה עד למועד פרסום הידיעה.

לא רק מגה לוטו

לא מעט חברות פועלות כאמור בענף ההגרלות - ומתיימרות להגדיל את סיכויי הזכייה בדרכים כאלה ואחרות. השיווק אגרסיבי, ונעשה לרוב בפנייה טלפונית ישירה באמצעות מאגרי נתונים.

הבטחות החברות

החברות טוענות כי יש להן מודלים סטטיסטיים, תוכנות מתוחכמות ומומחים למיניהם - המתבססים לא אחת על היסטוריית הזכיות עד כה שאמורה, באופן תמוה, להעיד גם על דפוסי הזכייה בעתיד באופן כזה או אחר: או מתוך הנחה שמספרים שזכו יותר בעבר יזכו יותר גם בעתיד, או בהנחה שדווקא מספרים שעוד לא עלו בגורל הם אלה שסיכוייהם לזכות גבוהים יותר.

מה הן משווקות?

חלק מהחברות מציעות רכישת טופס קבוצתי, בקבוצות שגודלן נע בין חברים בודדים ל-100 חברים, במטרה להגדיל את סיכויי הזכייה המשולבים, כתוצאה מכך שהלקוח משתתף ביותר צירופים. במסלול זה מתחלקת הזכייה בין כל חברי הקבוצה.

מפעל הפיס במאבק מתמיד

במפעל הפיס טוענים מאז ומתמיד כי לכל צירוף הנשלח בהגרלת הלוטו סיכוי זכייה זהה לזכות בפרס הראשון - ולפיכך השיטות הללו מופרכות, ומדגישים כי אין למפעל קשר לאף חברה מסוג זה, גם אם כך מוטעים הצרכנים לחשוב.

בעבר אף ניסה מפעל הפיס להיאבק בחלק מהחברות בבית המשפט ולטעון כי עצם פעילותן אינה חוקית, אך בית המשפט לא השתכנע. עם זאת, בארגוני הצרכנים מכירים היטב את הצדדים הבעייתיים בפעילותן ומתמודדים עם תלונות על בסיס קבוע.

הבטחות מגה לוטו
 הבטחות מגה לוטו

התלאות שאחרי ההצטרפות
 התלאות שאחרי ההצטרפות