הסכם חדש במקורות: 200 עובדים יפרשו בתנאים מיטיבים

לראשונה מזה 22 שנים שונה הסכם העבודה כך שעובדים יקודמו בשכר בעיקר לפי התפקיד ולא רק לפי ותק ■ בין היתר כולל ההסכם גם הארכת התקופה לקבלת קביעות משנה ל-3 שנים

לראשונה מאז 1984, נחתם היום (ב') הסכם קיבוצי חדש בחברת המים הממשלתית מקורות. עד היום זכו העובדים לתוספות שכר מדי כמה שנים, אולם לא נעשה כל שינוי ארגוני ומהותי בהסכמי העבודה, הנוגעים לכ-2,000 עובדים.

על פי ההסכם החדש, יונהגו דרגות שכר חדשות כך ששיפור משמעותי בשכר ייעשה על ידי קידום בתפקיד ולא רק על פי ותק, 200 עובדים ותיקים מעל גיל 53 יוכלו לפרוש מרצון לפנסיה מוקדמת בתנאים מיטיבים, הורחב מגוון התפקידים בהם ניתן להעסיק עובדים בחוזה אישי ותקופת הזמניות עד לקבלת קביעות הוארכה לשלוש שנים לעומת שנה אחת כיום. מנגד, כל עובד שנכלל בהסכם הקיבוצי יקבל מענק בגובה 8,000 שקל בנוסף לתוספת שכר עתידית שתינתן לכלל עובדי המגזר הציבורי, וכ-120 עובדי קבלן יעברו מעתה להעסקה ישירה בהסדר מיוחד שיאפשר העסקה ארעית, מחוץ להסכם הקיבוצי.

ההסכם שנחתם במקורות כולל לא מעט הישגים להנהלה בצד נתינות כלכליות לעובדים, מה שמסביר אולי את הדברים שמסר ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים, מאיר אלעזרא, שאמר: "אני לא יכל להגיד שאני מרוצה, אבל זה טיבו של מו"מ שנמשך שנתיים, ולתוצאות האלה הגענו בלי מריבות ובלי שביתות". לדבריו, הוועד התעקש על כך שהוועד ישמור על כוחו בהיבט ש לפיטורי עובדים, כך שלא ניתן יהיה לפטר עובד קבוע ללא אישור הוועד (אלא במקרים משמעתיים חריגים -ש.נ).

אלעזרא מבהיר כי יציאה לפנסיה מוקדמת תהיה על בסיס של רצון בלבד, אולם סעיף בהסכם קובע כי ההנהלה תגבש רשימה של עובדים ותיקים בעלי תפוקה נמוכה או כאלה שזכו למשובים שליליים מצד הממונים עליהם. לעובדים שיופיעו ברשימה יציעו את הסדר הפרישה, אולם במקרה שבו העובד יתעקש שלא לפרוש לא ניתן יהיה לסיים את העסקתו. מי שייצא לפנסיה מוקדמת יקבל עד גיל הפרישה הרשמי מעבר לתשלום הפנסיה מענק בגובהה 16% מהשכר הפנסיוני לכל שנת עבודה, ומענק פרישה מיוחד בגובה 3% לשנה. בנוסף, לפני הפרישה יזכו העובדים האלה לתוספת שכר של 8-10% שתגדיל באופן ישיר את תשלומי הפנסיה, זאת בצד 4 חודשי הסתגלות ו-3 חודשי הודעה מוקדמת.

ההסכם קובע תקופה של שקט תעשייתי למשך 7 שנים - תקופה ארוכה מאוד ביחס להסכמים אחרים שעליה חותמת ההסתדרות הכללית. ההסכם מעגן באופן תקדימי את הזכות של העובדים לקבל את תוספת השכר שניתנת לכלל עובדי המגזר הציבורי מדי כמהמ שנים - תוספת שניתנת לעובדי החברות הממשלתיות לרוב רק לאחר כיפופי ידיים וסכסוכי עבודה. מנגד, ההסכם מבהיר כי בתקופת ההסכם לא תינתן שום תוספת שכר מעבר לתוספת במגזר הציבורי.

מטעם העובדים חתמו על ההסכם מלבד יו"ר הוועד גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן. מטעם ההנהלה חתמו המנכ"ל שמעון בן חמו והיו"ר, אלכס ויז'ניצר. "ההסכם מאפשר למקורות להמשיך ולהיות חוליה חשובה במשק המים הישראלי עם עובדים טובים יותר בעלי מוטיבציה גדולה", אמר ניסנקורן.