בדיקת "גלובס": ניפוח נתונים בדוח מינהל מקרקעי ישראל

נתוני שיווקי הקרקעות "נופחו" בשנת 2011 ב-1,550 יחידות דיור ■ עסקאות פיקטיביות בקיבוצים ב-250 מיליון שקל - מתחת לרדאר של המינהל

הדוח השנתי של מינהל מקרקעי ישראל, שלפיו שווקו ב-2011 קרקעות ל-37 אלף יח"ד, מכיל תופעות של "ניפוח" נתונים, כך ע"פ בדיקת "גלובס".

בדוח, שנמסר ב-12 ביוני לכנסת, מתייחס המינהל לראשונה לבניית בתים בקיבוצים ע"י חברי הקיבוצים. כשאלה בונים בית נוסף בקיבוץ/מושב, לא מדובר ב"עסקה" ועל כן אין סופרים זאת כשיווק של קרקע. עם זאת, לספירת המלאי של השיווקים בדוח המינהל האחרון נוסף סעיף: "יח"ד חדשות בקיבוצים". באופן זה נופחו נתוני השיווקים ב-2011 ב-1,050 יח"ד.

מהמינהל נמסר שהנתונים על בנייה בקיבוצים הגיעו מהתנועה הקיבוצית (תק"צ). כפי שנחשף במוסף G, היועמ"ש בודק את תופעת "רכישת חברות" בקיבוצים, בחשד שהיא משמשת כמסווה לרכישת מגרש בקיבוץ. תופעה זו היא הגורם העיקרי לתוספות בנייה בקיבוצים ע"י "חברים חדשים". משמעות הנתון היא שרק ע"פ מה שידוע לתק"צ ב-2011, ובהנחה שמחיר מגרש הוא 200-300 אלף שקל, "רוכשי חברות" בקיבוצים שילמו כ-250 מיליון שקל, בלי שהמינהל התייחס לכך כאל עסקה.

תופעה נוספת מצויה בנתון שלפיו פרויקטים של דיור להשכרה בהיקף של כ-500 יח"ד יצאו ב-2011. עם זאת, אף אחד בשוק הנדל"ן לא זוכר מכרז להשכרה מהסוג הזה שיצא לכאורה ב-2011. מהמינהל נמסר שזהו נתון שהגיע ממשרד השיכון. משרד השיכון התבקש להצביע על מכרזי השכרה שפורסמו כחוק ב-2011 ומסר: "מכרזי הדיור להשכרה הכוללים 482 הוכנו לפרסום כבר בסוף 2011. האוצר, שלא אוהב את ההחלטה העקרונית על הנחות בקרקעות, מעכב מכרזים שבהם יש הנחות - בדיור להשכרה ובמחיר למשתכן.

"אכן, יש טעות במכרזים במודיעין (קייזר) ובבאר שבע (רמות ב') (שלא פורסמו כחוק - מ.ל) - אך זו נובעת מהאוצר שעיכב את הוצאתם לפועל.