האם שופרסל קובעת 'מחירים טורפניים' כדי לרסק מתחרים?

הממונה על ההגבלים בודק את תלונת קו-אופ ישראל, לפיה שופרסל מוכרת במישור אדומים שורת מוצרים במחירי הפסד מובהקים ■ מחירים לדוגמה: קילו שניצל ב-14.3 שקל, שמן קנולה ב-5.3 שקלים ■ שופרסל: אנו פועלים עפ"י החוק

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, פתח בבדיקת התלונה נגד רשת שופרסל, בטענה כי הרשת נוקטת מדיניות של "מחירים טורפניים" על מנת לדחוק מתחרים מהשוק.

כפי שנחשף ב"גלובס", בתלונה שהגישה קו-אופ ישראל נגד שופרסל, נטען כי שופרסל מוכרת במישור אדומים שורה ארוכה של מוצרים במחירי הפסד מובהקים. מישור אדומים הוא אחד משני אזורים בארץ שבהם מתקיימת בימים אלה מלחמת מחירים קשה במיוחד, ומוצרים רבים נמכרים במחירי הפסד. האזור השני הוא בית-שמש.

כזכור, במסגרת אישור מיזוג שופרסל עם רשת קלאב מרקט הוחלו על רשת שופרסל מגבלות שונות. בין היתר נקבע כי "שופרסל לא תמכור ולא תאמץ מחירון מוצרים היוצר הפסד מובהק לרשת, לתת-רשת, או לסניף כלשהו מסניפיה, הממוקם באזור שבו פועל סופרמרקט פרטי, אינו מקיים כל מידתיות סבירה לרמת תחרות המחירים הקיימת לאורך זמן באותו אזור, והממוקד בסופרמרקטים פרטיים ומיועד להוציאם מהשוק".

בכוונת הממונה לבדוק את מבחן הסל, ולא את מבחן הפריט הבודד, כלומר הממונה יבחן האם מחיר הסל הממוצע שמציעה שופרסל באותו אזור דורסני. הכוונה היא למחיר הנמוך מהעלויות של שופרסל, או לחילופין מחיר המהווה "סיכול ממוקד" של חנות או חנויות פרטיות.

"נזקים חמורים"

רשת קו-אופ ישראל הגישה לממונה על ההגבלים רשימה של 30 מוצרים שנרכשו בסניף שופרסל במישור אדומים; הממונה יבחן את מחירו של כל פריט, ונוסף על כך האם 30 המוצרים שהועברו לו נחשבים סל קניות.

בעת הפנייה מכרה שופרסל עוף טרי שלם ב-3.7 שקלים לק"ג. לשם המחשה, ולפי החשבונית שהועברה, מוצר שעלותו ברשת הייתה 24 שקל נמכר ב-14 שקל בלבד.

שניצל עוף פרוס נמכר ב-14.3 שקל לק"ג, ומוצר שהוצע קודם לכן ברשת ב-19.6 שקל נמכר ב-9.3 שקלים בלבד.

עם המוצרים הנוספים שרשת קו-אופ העבירה לגביהם חשבונית משופרסל נמנים דג נסיכת הנילוס שנמכר ב-17 שקל לק"ג; שמן קנולה 1 ליטר של המותג הפרטי ב-5.3 שקלים; קטשופ אסם ב-9.9 שקלים; שישיית בקבוקי קוקה-קולה ב-27.3 שקל, ואורז פרסי קלסי ב-5.2 שקלים לק"ג.

במודעה שפרסמה שופרסל, והופנתה לתושבי מעלה-אדומים והסביבה בלבד, הציעה הרשת למכירה כרעיים עוף טרי ב-8 שקלים לק"ג ומגוון רחב של ירקות ב-60 אגורות בלבד לק"ג.

נציין כי בה בעת שיקל על הממונה לבדוק האם מחיר הסל של שופרסל הפסדי, יהיה קשה הרבה יותר להוכיח כי מטרת המחיר הנמוך להוות "סיכול ממוקד" של חנות פרטית.

נוסף על כך, כל התערבות של הממונה עלולה לגרום להעלאת מחיר הסל, ולכן שיווי המשקל בין הימנעות מהתערבות להתערבות עדין מאוד.

רשת קו-אופ ישראל טענה מצדה בפנייה לממונה כי מדיניותה של שופרסל גורמת לה "נזקים חמורים והפסדים ניכרים", וכי הממונה מתבקש לפעול באופן בהול על מנת למנוע אותם.

משופרסל נמסר בתגובה: "לתחרות המתגברת בשוק קמעונאות המזון התווספו מספר מתחמים בתקופה האחרונה בהם מתקיימת תחרות עזה בין הרשתות השונות, וייקח זמן עד שתחרות זו תתייצב. אנו פועלים על-פי החוק ולמען קהל צרכנינו הנאמן".

זה מול זה
 זה מול זה