רמי לוי מנהל מו"מ לרכישת 40 סניפי מגה

התמורה לרכישה תבוא לידי ביטוי באמצעות העברת תגמולים לקבוצת אלון, שייגזרו משיעור מהרווח או משיעור המכירות ■ העסקה המתגבשת באה לאחר הרעה מתמשכת בביצועי מגה ■ קבוצת אלון: "החברה לא מגיבה לרכילויות"

רשת רמי לוי שיווק השקמה מנהלת משא-ומתן עם קבוצת אלון לרכישת 40 מסניפי רשת מגה - כך נודע ל"גלובס". כפי הנראה, התמורה לרכישה תבוא לידי ביטוי באמצעות העברת תגמולים לקבוצת אלון , שייגזרו משיעור מהרווח או משיעור המכירות.

המשא-ומתן מתנהל בעיקר על סניפי מגה בול, ולפי המתווה המתגבש, הסניפים יועברו לידי רמי לוי שיווק השקמה על כל התחייבויותיהם, לרבות הסכמי השכירות.

לעת עתה, הצדדים ממתינים לקבלת אישור עקרוני מהממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה.

המתווה המתגבש יוצר מעין שותפות בין שתי הרשתות, בשל הקשר שבין התמורה לעסקה לביצועי הסניפים. ייתכן שבשל כך בחרו הצדדים להותיר מחוץ לעסקה סניפים באזורים שרמי לוי פעיל בהם, גם אם לא מדובר בסניפים קרובים. רמי לוי שיווק השקמה מחזיקה בנתח כספי של כ-5% בלבד בשוק רשתות השיווק.

המשא-ומתן הנוכחי הוא דרמה של ממש בעולם הקמעונאות, ועשוי להעניק לרשת רמי לוי שיווק השקמה קפיצת מדרגה אדירה בשוק. רשת רמי לוי מונה כיום 24 סניפים בלבד (שניים מהם פועלים בזכיינות, ומכירותיהם אינן נכללות בדוחות לבורסה).

העסקה המתגבשת לא רק שתכפיל ויותר את מספר סניפי הרשת, אלא גם תעניק לה פריסה ארצית שתחדד את התחרות מול רשת שופרסל. בעקבות המהלך, רשת רמי לוי גם צפויה להכפיל ואפילו לשלש את מחזור מכירותיה.

נוסף על כך, רמי לוי מקבל לידיו סניפים מוכנים, ללא כל צורך להתעסק בתהליכי ההקמה, שנמשכים זמן רב. עם העברת הסניפים, הם יחלו לפעול תחת המותג "רמי לוי שיווק השקמה", וההערכה היא כי בתוך זמן קצר הם ירשמו עלייה של עשרות אחוזים במכירות.

כניסה מאוחרת

העסקה המתגבשת באה לאחר הרעה מתמשכת בביצועי רשת מגה, שרשמו שפל חדש ברבעון הראשון של השנה. מגה חתמה רבעון זה עם ירידה של 0.6% בהכנסות, שהסתכמו ב-1.62 מיליארד שקל. זאת, למרות גידול בשטחי המסחר. המכירות בחנויות הזהות ירדו ב-2.6%. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-436.6 מיליון שקל, שיעור של 26.8% מהמכירות.

אלא שלמרות שיעור הרווחיות הגולמית הגבוה, מגה חתמה את הרבעון עם רווח תפעולי של 17.2 מיליון שקל בלבד (1% מהמכירות), ולפי הערכות סיימה את הרבעון בהפסד, אם כי הרשת אינה מדווחת על השורה התחתונה. אם המהלך המדובר ייצא אל הפועל, הרי שרשת מגה תרשום בעקבותיו ירידה משמעותית במכירות - אך בד-בבד שיפור ברווחים.

רשת מגה מונה כיום 215 סניפים, 70 מתוכם הם סניפי מגה בול. בה בעת שפורמט מגה בעיר מוכיח את עצמו - וגם ברשת אומרים כי הוא זה שמוביל את ביצועי הרשת - מגה נמצאת בבעיה קשה עם פורמט מגה בול ועם פורמט זול בשפע (17 סניפים) הפונה לאוכלוסייה החרדית.

הרשת השיקה את מגה בול בדצמבר 2008, והפורמט נועד להתחרות בשופרסל דיל וברשתות הפרטיות בגזרת הדיסקאונט. אלא שעל פניו נראה כי הכניסה של מגה לשוק הדיסקאונט הייתה מאוחרת מדי, ומגה התקשתה ליצור לעצמה תדמית של רשת זולה והעדפת קנייה.

לא עומד מהצד

בדוח השנתי של 2011 הודתה הרשת כי קיימת חולשה של הפורמט מגה בול, וכי בדעתה לנקוט "פעולות לשיפור הביצועים בשנה הקרובה". נראה כי שפל זה אילץ את בעלי השליטה ברשת, ובעיקר את יו"ר קבוצת אלון, דודי ויסמן, ליטול את המושכות לידיים.

עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון השנה התבטא ויסמן באומרו כי "רשת מגה עוברת שינויים על מנת להחזירה לפסים רווחיים". האמירה הזו לא רק סיפקה מעין אישור לכך שהרשת סיימה במאזן שלילי (אף על-פי שנמנעה מפרסום השורה התחתונה), אלא נראה שגם רמזה לכך שאין בדעתו של ויסמן להמשיך ולעמוד מהצד.

רשת רמי לוי שיווק השקמה מתמודדת אף היא עם תחרות גוברת בשוק, הבאה לידי ביטוי בשחיקה בשיעורי הרווח; עם זאת, בשורת המכירות הרשת ממשיכה להראות צמיחה, ואף מרשימה, בגידול במכירות בחנויות זהות.

רשת רמי לוי חתמה את הרבעון הראשון השנה עם גידול של 39% במכירות, שהסתכמו ב-636.7 מיליון שקל, לעומת מכירות של 475.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2011. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-140.3 מיליון שקל, שהיווה 22% מהמכירות. הרווח התפעולי עמד על 31.8 מיליון שקל, שהיווה 5% מהמכירות, לעומת שיעור של 7% שהרשת רשמה בשיא. בשורה התחתונה הרשת חתמה את הרבעון עם רווח נקי של 25 מיליון שקל.

קבוצת אלון מסרה בתגובה: "החברה לא מתכוונת להגיב לרכילויות בעניין".

רמי לוי מסר בתגובה: "לא מתנהל משא-ומתן".

222
 222