אחמד טיבי: הנצחת אילן רמון בטייבה תפגע ברגשות הערבים

טיבי בגל"צ: לקרוא למרכז חלל בטייבה ע"ש רמון זה חסר טעם ולא מוצדק, לא טבעי, לא אנושי ולא מתחשב ■ ח"כ דני דנון: "הישראלים מנציחים את אילן רמון ז"ל וטיבי מנציח שאהידים"

חבר הכנסת אחמד טיבי מתנגד להנצחת שמו של טייס החלל וחיל האוויר המנוח אילן רמון במרכז חלל שמקים משרד המדע בעיר טייבה. לדבריו, העובדה שרמון היה טייס קרב, שהשתתף בין היתר בתקיפת הכור בעיראק, עלולה לפגוע ברגשות המגזר הערבי.

בראיון בגלי צה"ל סיפר טיבי שהופתע כשהוזמן לקחת חלק בטקס. "הופתעתי מאוד כשראיתי שהמרכז יקרא על שמו של אילן רמון. אמנם מדובר בטייס שנספה בתנאים טראגיים, אך לא צריך לקרוא למרכז ביישוב ערבי על שמו של טייס קרב שהפציץ אוכלוסייה אזרחית בלבנון. זה חסר טעם ולא מוצדק", טען טיבי, "במקום זאת, הצעתי לקרוא למרכז על שם טייס ומדען איסלאמי שעסק באסטרופיזיקה".

טיבי הוסיף כי "זה שאני בכנסת לא ימנע ממני להגיד את דעתי. אני מבין את ההיבטים הרגשיים של משפחת רמון, אך אני עדיין משמש כמנהיג ציבור. רמון השתתף בהפצצות במלחמת לבנוון הראשונה. גם בכנסת ישראל יש לי משנה סדורה שאני מתנגד להפצצה על אזרחים ומתנגד לכיבוש. זה לא טבעי, לא אנושי ולא מתחשב לקרוא מרכז על שם רמון בטייבה".

בתגובה לדבריו של טיבי אמר שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, כי הוא בהלם מדבריו של טיבי: "המרכז יקרא על שם גיבור ישראל שנאבק בטרור האיסלמי בישראל ומחוצה לה". טיבי אמר כי הוא לא מקבל את האימרה הזאת. "זו פרובוקציה מיותרת. הדבר היה מתקבל אם המרכז היה נבנה ברעננה, אבל לא בעיר ערבית כמו טייבה".

הרשקוביץ סיפר כי "לא עשינו מבצע הנצחה. כל מטרת הקמת המרכז היא לקדם את הפריפריה. הקמנו דווקא בטייבה כדי לקדם את אותה אוכלוסייה שטוענת, לעיתים בצדק, לקיפוח, כדי לקדם את האוכלוסייה הערבית. המרכז הוקם על ידי מדינת ישראל. אילן רמון היה האסטרונאוט הישראלי הראשון והיחיד עד כה, ולכן מרכז שהוקם על ידי מדינת ישראל באופן טבעי יקרא על שמו".

ח"כ דני דנון, סגן יו"ר הכנסת, הגיב יותר בחריפות לדבריו של טיבי, ואמר כי "הישראלים מנציחים את אילן רמון ז"ל וטיבי מנציח שאהידים. טיבי חצה כל קו אדום אפשרי בהתבטאויותיו נגד אלו שנתנו את היקר להם מכל למען מדינת ישראל. נראה שהוא התחיל את הפריימריז שלו לפרלמנט הפלסטיני ברמאללה מתוך הבנה שלא רחוק היום שמאמצינו להרחיקו מהכנסת יצלחו", אמר דנון אשר הגיש הצעה לדיון מהיר בכנסת בנושא: "טיבי הוא לא ישראלי - מדובר בפלסטיני תומך טרור בתחפושת של ח"כ והגיע הזמן לשים לזה סוף ולהוציא את טיבי מהכנסת", אמר דנון.

ח"כ פאינה קירשנבאום אמרה כי "ח"כ טיבי צריך לזכור שאילן רמון ז"ל הגן בשירותו כטייס בחיל האוויר גם על אזרחי מדינת ישראל הערבים, והוא בתוכם".