"QE3 של ה'פד' עלולה ליצור השלכות שליליות בשווקים"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, לקראת הכרזת הריבית של ה'פד' מחר: "הקלה כמותית איננה פיתרון קסם ובשלב מסויים ההשפעה שלה מפסיקה להיות חיובית"

אחרי שטף החדשות מיוון, עיני המשקיעים נשואות בימים הקרובים לארה"ב: המשקיעים מקווים מאד כי בוועידת השוק הפתוח של ה'פד' מחר, ירמוז יו"ר הבנק המרכזי בן ברננקי או אף יכריז באופן רשמי על תוכנית חדשה של רכישות אג"ח (QE3), מתוך תקווה כי זו תזניק את השווקים. אך האם כך באמת יהיה?

"הקלה כמותית איננה פיתרון קסם ובשלב מסויים ההשפעה שלה מפסיקה להיות חיובית והופכת לשלילית", מזהיר היום אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, לקראת החלטת הריבית של ה'פד' מחר. "אם בתוכנית הראשונה השווקים טסו, בשנייה הם בקושי עלו ולאחר תוכנית 'טוויסט' הם דשדשו, ייתכן מאד שהגבול בין השפעה חיובית להשפעה שלילית הגיע בתוכנית הטוויסט - ושההשפעות של תוכנית המשך יהיו דווקא שליליות".

לפי הערכת כלכלני הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל אתמול, צפויה תוכנית רכישות שלישית של ה'פד' להתמקד בכ-40% מהרכישות באג"ח מגובות-משכנתאות, בעוד יתרת הרכישות (60%) יתמקדו באג"ח ממשלתיות.

"רבים מצפים לגלות מחר, יום רביעי, מה הסיכוי לתוכנית הרחבה מוניטארית נוספת בארה"ב", מסביר כהנוביץ', שמציין כי האפשרויות שעומדות על הפרק הן "הארכה, הרחבה או ביטול תוכנית טוויסט או בכלל השקה של תוכנית חדשה לגמרי QE3".

כהנוביץ' מתייחס בין היתר לתוכנית 'אופריישן טוויסט'. התוכנית, נזכיר, הינה תוכנית לשינוי תמהיל האג"ח אשר ברשות ה'פד' - במסגרתה רכש הבנק המרכזי בארה"ב אג"ח ממשלתיות ארוכות-טווח, על בסיס כספי מכירת אג"ח קצרות-טווח - בהיקף כולל של 400 מיליון דולר. המטרה: לחיצה כלפי מטה של הריביות ארוכות הטווח, בכדי לעודד את הצריכה וההוצאה הפרטית בארה"ב.

"אין לו כבר כמעט אג"ח קצרות, הוא החליף כמעט את כולן", מבהיר כהנוביץ'. "אם ירצה להמשיך עם התוכנית הוא יוכל למכור רק אג"ח בינוניות עבור ארוכות".

"לסוחרים מדובר בשאלות קריטיות שקודם כל נבחנות תחת הפן הכלכלי. כלומר, כמה הצדקה יכולה להיות כעת להקלה כמותית נוספת ומהפן השני כמה רמזים או סימנים הם הצליחו לאסוף ממקורות שונים", סיכם. "להערכתנו, המצב לא מספיק רע כדי ש'הפד' יכריז מחר על תוכנית מוניטארית חדשה".