יו"ר ועד עובדי ריבוע כחול: "בלי הסכם קיבוצי - אין עסקה"

אייל אלי טוען כי המחירים הנמוכים של לוי נובעים מהיעדר זכויות סוציאליות ומאשים את המחאה החברתית שעודדה מבצעים בנוסח "עוף בשקל"

יום לאחר חשיפת "גלובס", בדבר המו"מ שמנהלת רשת ריבוע כחול להעברת כ-40 סניפים של המותג "מגה בול" לרשת "רמי לוי שיווק השקמה", מסביר יו"ר ועד העובדים של ריבוע כחול, אייל אלי, כי מבחינתו מדובר במלחמה של להיות או לחדול.

"אני לעולם לא אאפשר העברה של חנויות בלי הסכמים קיבוציים, שכוללים את מלוא הזכויות שניתנות כיום אצלנו, ושלא יהיה לך ספק - רמי לוי לעולם לא יאמץ את ההסכמים שלנו, כי ברשתות הפרטיות רוצים עובדים בתנאי עבדות. הדבר הזה לא יהיה, ויש לי את כל הגיבוי מההסתדרות להיאבק על כך", אומר אלי.

לדברי אלי, אמנם השכר בריבוע כחול נמוך במרבית המקרים עם תוספות שכר צנועות מדי כמה שנים, אך לצד השכר ישנה מערכת רווחה שכוללת קרן השתלמות, משכורת 13, נופשים ומתנות לחג בשווי מאות שקלים. כל אלה, הוא משוכנע, לא קיימים ברשת של רמי לוי וביתר הרשתות הפרטיות, מה שמאפשר את אותם מבצעים של "עוף בשקל" שזכו להד רב. "אני מוכן להתעמת מול כל בעל רשת פרטית, על מה שהעובדים שלו מקבלים לעומת העובדים שלנו". אלי מזכיר כי רמי לוי הסתייג מההסכם הקיבוצי שנועד להחיל גם על הרשתות הפרטיות את מרבית הזכויות שמהן נהנים כיום העובדים של ריבוע כחול ושופרסל - הסכם שנכנס לתוקף באיחור רב באמצעות צו הרחבה, לאחר שהרשתות הפרטיות הסכימו למשוך את העתירה שהגישו בעניין לבג"ץ.

רמי לוי הגיב בזעם על הדברים ואמר: "מי שקורא 'עבד' לאדם אחר שקם בבוקר כדי להתפרנס, הוא מבחינתי אפס. אני מיישם את ההסכם הקיבוצי הענפי, למרות שטענתי בעבר שהוא מיטיב דווקא עם בעלי השכר הגבוה. שיפסיק לבלבל את המוח. שיבוא אלי לסניפים, ויראה איזה מורל גבוה יש לעובדים, לעומת המרמור אצלו ברשת. מה לעשות, שלא כולם במדינה הזאת מרוויחים 50 אלף שקל בחודש. יש חוקים במדינה. שי לחג? בין 250 שקל ל-600 שקל, תלוי בתפקיד. ארוחה? אם יש המבורגר ליד הסניף, יש הנחה".

מחיר המחאה

ליו"ר הוועד של ריבוע כחול יש בטן מלאה על המחאה החברתית, שלדבריו היוותה קטליזטור למהלך שנרקם כעת מעל לראשי העובדים, ואולי אף מעל לראשיהם של בכירים בהנהלה. "המחאה החברתית סטתה מהייעוד העיקרי שלה, ופגעה ברשתות המאורגנות שמשלמות זכויות סוציאליות מלאות ודואגות לעובדים שלהן. צר לי רק, שהלקוחות שלנו מתרשמים מאותן סיסמאות של רמי לוי ואחרים, ומענישים דווקא את הרשתות שיש בהן עובדים מאורגנים עם זכויות".

גם על העיתונות יש לאלי מה לומר, ואלה אינם דברים טובים. "לעיתונות יש משקל לא קטן במה שקורה כיום. נותנים במה בחינם לכל בעל רשת פרטית שמפריח סיסמאות והצהרות, ולא חשוב מה מצב העובדים שלו. בכל ראיון לתקשורת הם מנצלים את הבמה כדי להשחיל סיפורים על עוד גימיק ועוד מבצע - פשוט פרסום חינם שעושה לנו נזק.

"רמי לוי בוכה שאין תחרות הוגנת בגלל הכוח של הרשתות הגדולות? כיום זה רק להיפך, התחרות לא הוגנת כי הוא מקבל כל הזמן פרסום חינם שלרשתות שלנו עולה ביוקר. יש עליהום מכוון ומאוד מגמתי נגד הרשת שלנו. רואים את זה אפילו בטוקבקים, ואפשר לזהות בקלות שזה תגובות מקצועיות בתשלום. לאנשים יש אינטרס לפגוע ברשת גדולה עם 6,000 עובדים, אבל אני אומר לך - הרשת הזו קיימת 70 שנה, והיא תמשיך להתקיים לפחות עוד 70 שנים נוספות. זה הבית של העובדים, זה הנשמה שלהם, ולא ניתן לאף אחד לפגוע בבית הזה. לא יקום ולא יהיה".

קראו על זה בעיתון

לוועד העובדים של ריבוע כחול נודע על המו"מ עם רמי לוי רק מקריאת הידיעה הראשית ב"גלובס" אמש (ב'). מבחינת אנשי הוועד, מדובר בהפרה של האמון בין העובדים להנהלה, על רקע מסורת של שיתוף פעולה. "הופתעתי כמו כולם", מספר אלי. "אנחנו בוועד מודעים לקשיים שיש בחברה, וגילינו אחריות רבה מאוד כלפי המצב שלה. עשינו פעולות שונות כדי לחזק את החברה, ונמשיך לעשות את זה. אבל יחד עם זאת, אנחנו לא אוהבים שמפתיעים אותנו בפעולות חד-צדדיות. דיברו אתנו בעבר על סגירת 10 סניפים ופיזור העובדים הקבועים ביתר הסניפים, אבל עד לשנייה הזו, אף אחד לא דיבר אתנו על העניין עם רמי לוי. אנחנו עדיין מצפים לעדכון".

22
 22