מבקר המדינה על אסון הכרמל: "אחד הדוחות הקשים ביותר"

כוננות במערכת הפוליטית לקראת פרסום מסקנות דוח מבקר המדינה על אסון הכרמל: "גילינו רשלנות גדולה וגרירת רגליים", אמר המבקר עם הגשת הדוח ליו"ר הכנסת

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס הגיש הבוקר (ד') ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין את הדוח שחיבר בשנה האחרונה על אסון הכרמל. "זה אחד הדוחות הקשים ביותר שיצא ממשרד מבקר המדינה, לפחות בכהונתי, בשנים האחרונות", הטיל לינדנשטראוס את הפצצה הראשונה לדבריו. "דברים לא התרחשו כמו שהם היו צריכים להתרחש הלכה למעשה", הוסיף.

"הדוחות צריכים להיות ברורים וחד משמעיים ולהראות את הבדיקה היסודית שערכנו במשך חודשים ארוכים", אמר מבקר המדינה. "הדוח שמוגש ליו"ר הכנסת כולל דברים ששמענו במהלך הדיונים הרבים שקיימנו. שמענו זוויות שונות של פני הדברים".

"אנחנו במצב של קטסטרופה"

"כשתקראו את הדוח היום ב-16:00, תוכלו לראות לנגד עיניכם תמונה מעציבה מאוד שמחייבת תיקון והוא חייב להיות מיידי", הטיח המבקר. "על השלטונות המוסמכים לעשות כל דבר אפשרי כדי לבצע את המלצות המבקר מהדוח הקשה הזה שנמצא המבקר", אמר המבקר, אך לא חסך בדוגמאות.

"המספר הכולל של כבאים בישראל הוא כרבע ממספר הכבאים המקצועיים בעולם המערבי, במדינות ששוות לנו בגודלן", סיפר המבקר והוסיף כי גם בנתונים נוספים הקשורים לכיבוי - ישראל נמצאת מתחת לממוצע העולמי המחייב. "המצב היום הוא מצב של התרסקות. כבאי בשטח נדרש להחליט מי יחיה ומי ימות", ציטט לינדנשטראוס את יו"ר איגוד הכבאים בישראל, שהופיע בפניו במסגרת עדותו במקרה.

"אנחנו במצב של קטסטרופה. אנחנו מדברים על חיי אדם. לא צריך בנושא הזה אפילו להפחית אגורה", קבע לינדנשטראוס. "המחדלים האלה מחייבים תשומת לב לאומית וציבורית. אי אפשר לעבור לסדר היום בנושא הזה. צריך לבצע את המלצות הדוח כפי שניתנו".

ראשי הפרקים של הדוח

בדבריו פירט המבקר את ראשי הפרקים של הדוח שצפוי להתפרסם בהמשך, וביניהם מה שהתרחש באוטובוס הצוערים שנספו. "האסון הזה השאיר משפחות רבות כשכולות", אמר המבקר. "הפרק הזה מתאר את מה שהתרחש באותו האוטובוס, דקה לדקה. זה החלק החשוב בדוח", הוסיף.

"אנחנו מתייחסים גם בפרק מיוחד למערך הכבאות ולהיערכות מערכת הביטחון לאירועי חירום ועוד", סיפר לינדנשטראוס. המבקר אף רמז ל"אחריות המיוחד" שהוא צפוי להטיל בדוח על שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי, כשאמר ש"חלק מהשרים נמצאים אחראים בדוח".

"מטרת הדוח אינה לערוף ראשים"

"אזרחי ישראל עמדו המומים למראה האסון, כשמדינת ישראל התגלתה כמי שלא מסוגלת לטפל במימדי האסון", פתח יו"ר הכנסת את מסיבת העיתונאים. "מדינת ישראל ערוכה תמיד לכל איום חיצוני, אך כשלה במאבק עם אסונות מבית".

בהתייחסות ישירה לדוח, אמר ריבלין: "קראתי אותו ואני מתרשם שהוא בעיקרו צופה את פני העתיד. כמובן שאי אפשר לצפות את פני העתיד מבלי להפיק לקחים ממה שהיה בעבר". ריבלין הוסיף כי מטרתו של הדוח אינה לנקום או לערוף ראשים, אלא תיקון אמיתי של ליקויים שהצטברו מאז הקמת המדינה.

"ייתכן שלדוח משייכים משמעויות פוליטיות, אך הוא אינו מכוון פוליטי. מטרתו לשינוי ולעריכת רפורמה ולהתמודדות הבאה של מדינת ישראל במאבקים כאלה, בפני פגעי טבע ומלחמות שעלולות לפגוע בעורף", סיים ריבלין את דבריו.