דיוויד גילה: "בעיה חמורה של יוקר מחיה וריכוזיות בישראל"

היכנסו וצפו בראיון מיוחד של הממונה על ההגבלים העסקיים לחגי גולן ■ "בעיית יוקר המחיה בישראל חמורה ובעיית השווקים הריכוזיים חמורה"

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים במשק, דוחה היום (ד') את הטענות לפיהן הוא מנסה לתקוף את הטייקונים כדי להוכיח שהוא לא משרתם, כפי שטענו מבקריו כשנבחר לתפקיד. "אני לא מנסה להוכיח כלום. אני מנסה לעשות את העבודה שלי, להגן על הצרכנים מפני פגיעה בתחרות בצורה הטובה ביותר, במקצועיות הגדולה ביותר, ככה שאני עושה את מה שהניתוח הכלכלי שאנחנו עושים מכתיב כדי להגן על הצרכן", אומר גילה בראיון לתכנית "בארבע עיניים" עם חגי גולן בגלובס TV.

בראיון מכנה גילה את המחאה החברתית "הצלחה" ואומר שהיא זו שהולידה את ועדת הריכוזיות, ועדת שני ודוח טרכטנברג. לדבריו, "מאוד חשוב שצרכנים מתארגנים ומשמיעים את קולם בגלל שהצרכן הבודד הוא הכי חלש כמעט בחברה; אין לו כוח פוליטי, אין לו לוביסטים".

- אתה חושב שהיום הגופים הגדולים סופרים יותר את הצרכן הישראלי מאשר בעבר?

"כן. כשהצרכנים משמיעים את קולם ומתארגנים, למשל עושים חרם צרכני כשיש להם ראיות מספיק חדות למוצר יקר מדי לטעמם... הדבר הזה משפיע על הספקים ומכרסם בכוח שלהם לנצל לרעה את הדומיננטיות שלהם בשוק".

- חלק מהשוואות אומרות שהמוצרים בישראל יותר יקרים. אני יודע שיש ויכוח האם באמת זה כך והאם באמת בכל המוצרים שאנחנו מראים זה אכן המצב. אם אתה צריך לשים את האצבע על הסיבה המרכזית בהנחה שאכן זה המצב - מה הסיבה המרכזית שבגללה המוצרים בישראל יותר יקרים מאשר בחו"ל?

"יש כמה סיבות מרכזיות. בראש ובראשונה השווקים באמת ריכוזיים ובהרבה מהשווקים יש מעט שחקנים חלק מזה כמו שאמרתי מדיניות ההפרטות והקצאת נכסי מדינה שהיתה בעבר הרחוק. השוק הישראלי חסום לייבוא בהרבה מקרים, גם מכוח חסמים טבעיים וגם חסמים מתוצרת המדינה. אנחנו בכל אופן עושים במיטב יכולתנו בכלים שיש לנו לתקן את הכשלים".

- אתה חושב שהמנהל הישראלי הוא יותר חזירי מאשר עמיתו בחו"ל?

"התרשמנו ברשות מהשווקים שבדקנו שבאמת בעיית יוקר המחיה היא יותר חמורה מאשר בחו"ל וזו המסקנה שהגיעה אליה ועדת טרכטנברג ו-ועדת קדמי ולכן, הטענה הזאת במידה רבה נכונה כשיש בעיית יוקר מחיה בישראל חמורה במיוחד והבעיה של השווקים הריכוזיים חמורה במיוחד".

- סמל המחאה, לפחות בהתחלה, היה הקוטג', שבעקבותיו גם פתחתם בחקירה ויו"ר תנובה זהבית כהן נאלצה לפרוש מתפקידה. איפה החקירה הזאת עומדת היום?

"החקירה לגבי הסתרת מסמכים או אי מתן נתונים לממונה הסתיימה והועברה למחלקה המשפטית ברשות. היא עדיין שם".

- למה מחכים? להחלטה אם להגיש כתב אישום?

"כן".

צפו בראיון המלא בו מתייחס גילה גם לעסקת הגז בין חברת החשמל ל"תמר", מלחמת מחירי המזון בבית שמש, המלצות ועדת הריכוזיות וחוק הספרים.