אלי ישי: "לא אשקוט עד שיופקו לקחים"; האוצר: "דוח הזוי"

תגובות לדוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל: האוצר טוען כי הדוח מאיים על היציבות הכלכלית של ישראל; אלי ישי סבור כי האסון היה יכול להתרחש גם אם מערך הכיבוי היה בשיא כושרו

מבקר המדינה פירסם היום את דוח הביקורת המיוחד על אסון השריפה בכרמל. הדוח היה חריף מאוד וחשף מחדלים וכישלונות שהובילו לתוצאה הטרגית - מותם של 44 אנשים. בדוח יש ביקורת חריפה על התנהלות שרי האוצר והפנים, המשטרה, שירות בתי הסוהר, מערך הכבאות וההצלה וגורמים נוספים האחראים על מערך כיבוי שריפות ענק, ובהם הרשויות המקומיות ומערכת הביטחון.

התגובות לדוח לא איחרו להגיע:

‎‎משרד האוצר: "דוח חסר שחר באופן קיצוני"

"לצערנו, בכל הנוגע לאוצר, הדוח נשאר הזוי וחסר שחר באופן הקיצוני ביותר. הדוח מאיים על היציבות הכלכלית של ישראל מאחר שהוא הופך את השמירה על חוק התקציב לבלתי אפשרית".

‎‎השר אלי ישי: "אדרוש דיון להפקת לקחים"

‏"לבי עם המשפחות השכולות ביום קשה וכואב זה‏‎.‎‏ דוח המבקר מוכיח שיש להתייחס בכובד ראש לדרישות השרים בנושאים מצילי חיים, והדבר החשוב ביותר כעת הוא להפיק לקחים שימנעו אסון דומה בעתיד. אני מתכוון לדרוש דיון בממשלה להפקת לקחים מהדוח וקביעת כללים מיוחדים לטיפול בדרישות הנוגעות לנושאים מצילי חיים‎.‎‏

"קביעתו הברורה של המבקר, המבחינה בין האסון הנורא ומותם האכזרי של 44 הקורבנות לבין מוכנות מערך הכיבוי, מוכיחה כי אסון שכזה יכול היה להתרחש גם אילו היה מערך הכיבוי נמצא בשיא כושרו ומצויד בציוד המתקדם ביותר, ואין כל קשר בין מוכנות מערך הכיבוי להחלטות שהובילו לאסון‎.‎‏

"במשך 26 פסקאות חסרות תקדים, קובע המבקר במפורש שבזמן כהונתי נעשה מאמץ בשיעור שאין דומה לו כדי לשקם את מערך הכיבוי. דברי המבקר חדים ונחרצים:‏‎ ‎‏'יש לציין לזכותו של שר הפנים מר ישי, כי הוא אכן הצליח במקום שבו אחרים לא הצליחו' (עמוד 168).

"התגובות שאני מקבל מלוחמי האש ומרוב המשפחות השכולות מרגשות אותי מאוד. חובתי האישית היא להיאבק למענם ולהבטיח להם שלא אשקוט ולא ארפה עד שיופקו הלקחים. זה לא ישיב את יקיריהם, אך ימנע עצב וכאב ממשפחות אחרות בעתיד ובכך אולי תהא מעט‎ ‎נחמה עבורם".

משרד ראש הממשלה: "חלק מהליקויים תוקנו כבר מיד אחרי האסון"

"ראש הממשלה לומד את ממצאי הביקורת של מבקר המדינה. חלק מהליקויים עליהם מצביע המבקר תוקנו כבר מיד אחרי האסון בכרמל: הוקמה טייסת כיבוי שכיבתה בשנה האחרונה יותר ממאה שריפות, לרבות שריפת הענק בירושלים. מערך הכיבוי הועבר ממשרד הפנים למשרד לביטחון הפנים והוקצו לו עוד מאות מיליון שקל לטובת פתיחת 8 תחנות כיבוי אש, גיוס עוד 300 לוחמי אש, ורכישת עוד 89 רכבי כיבוי.

"בנוסף מציין מבקר המדינה בדו"ח כי 'למעורבותו האישית של ראש הממשלה להשגה דחופה של אמצעי כיבוי מחו"ל, תוך ניצול מערכת קשריו עם מנהיגי המדינות שהביעו נכונות לסייע בכיבוי, היתה תרומה חיובית וחשובה'. זאת בהתייחסו לכך שזמן קצר אחרי פרוץ השרפה פעל ראש הממשלה להבאת 38 כלי טיס, מטוסים ומסוקים מ-12 מדינות שונות. ללא מטוסי הכיבוי האווירי שהובאו מחו"ל לא ניתן היה להתמודד בהצלחה עם האש. ראש הממשלה מודה למבקר המדינה על עבודתו והוא ימשיך לפעול לתיקון הליקויים".

משטרת ישראל: "צוות בכיר יבחן את ממצאי הדוח"

"‎‎דוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל מציין את עוז רוחם של שוטרי משטרת ישראל ויתר כוחות ההצלה, שהתמודדו במערכה מול האש. מסירותם של שוטרי משטרת ישראל באירוע השריפה הובילה לפינוים ללא פגע של מאות אסירים מכלא דמון ומאות אזרחים.

"מיד לאחר האסון קיימה המשטרה תחקיר מעמיק לצורך הפקת לקחים ולהיערכות למקרה אסון. לקחים אלה כבר יושמו, בין השאר, בתוכנית האימונים ובתרגילים, בשדרוג מערכת הקשר והחוזי ובהעמקת שיתוף הפעולה בין גורמי החילוץ וההצלה.

"משטרת ישראל שיתפה פעולה עם משרד מבקר המדינה לכל אורך הדרך. מיד עם פרסום הדוח מינה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, צוות בכיר בראשות המפכ"ל לשעבר, רנ"צ (בדימוס) שלמה אהרונישקי. צוות זה התבקש לבחון את ממצאי הדוח ולהציג למפכ"ל המלצות ליישום מסקנותיו".

‎‎שירות בתי הסוהר: "נפעל ליישום הלקחים"

‎‎‏"דוח מבקר המדינה הוא דוח מעמיק ורגיש השופך אור על נקודות חשובות הדורשות שיפור. אנו מתייחסים לדוח זה כאל כלי חשוב לשיפור וייעול המוכנות הארגונית לקראת ההתמודדות עם אתגרי העתיד ואנו מברכים את כל מי שעמל על כתיבתו.

‏"בשנה וחצי שחלפו מהאירוע ועד היום, ביצע הארגון מגוון פעולות ליישום הלקחים והטמעתם בכל הרמות. המרכזיים שבהם: בניית מרכזי שליטה מחוזיים, בחינת ועדכון פקודות, נקיטת פעולות למניעת שריפות והתמודדות עמן, שיפור ושדרוג אמצעי הקשר והתיאום בין שב"ס ל גורמי החירום וההצלה וביצוע תרגילים משותפים בתרחישים שונים, שכללו פינוי בתי סוהר. בעקבות האירוע הוקם מערך נפגעים ארגוני שתפקידו לתמוך במשפחות השכולות ופותח מתווה להנצחת החללים.

"אש הכרמל עדיין בוערת בלבנו. על הציבור לדעת שהארגון, בכל הרמות והמדרגים, ישנן וילמד את מסקנות הדוח ואת הלקחים ויפעל ללא לאות על מנת ליישמם בפועל ובאופן מלא".

נציבות הכבאות וההצלה: "הדוח הוא תוכנית העבודה שלנו לשנים הקרובות"

‎‎נציב הכבאות וההצלה, רב-טפסר שחר איילון: "את הדוח יש ללמוד לעומקו ואת המלצותיו יש ליישם בהקדם, על בסיס ההנחה שהאירוע הבא מחכה כבר מעבר לפינה. מבחינתי, זו תוכנית העבודה של מערך הכבאות לשנים הקרובות. מונה צוות בכיר ליישום תיקון הליקויים ויישום הלקחים שפורטו בדוח. בנציבות הכבאות מאמינים כי מערך הכבאות נמצא היום במקום טוב הרבה יותר ממה שהיה בדצמבר 2010. עם זאת, עדיין צריך להוסיף לוחמי אש ולבנות תחנות כדי שזמן התגובה לאירוע יעמוד על 11 דקות בכל הארץ. בנציבות הכבאות סבורים כי ככל שיתקצר זמן התגובה לשריפה, כך ניתן להשתלט עליה מהר יותר ולצמצם את נזקיה".

יאיר לפיד: "דוח המבקר - כתב אישום חמור נגד נתניהו".

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד: ״המבקר הגיש בדוח היום, בדומה לדוח הקודם על המרמרה, כתב אישום חמור נגד נתניהו על ניהול רשלני וחסר אחריות של ענייני המדינה״. לפיד אמר את הדברים במסגרת כנס שינוי שיטת הממשל בתל אביב.

ח"כ גפני: "לא מדובר באחריות של שר כזה או אחר"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ הרב משה גפני יצא היום להגנת שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי ואמר כי אין מקום למתקפות עליהם בעקבות דו"ח מבקר המדינה, "מדובר בכשל מערכתי מבחינת מדינת ישראל שנמשך לאורך שנים רבות והממשלות לדורותיהם הפקירו את מערך הכבאות ולא טיפלו בו כראוי, לא מדובר באחריות של שר כזה או אחר אלא כישלון של המערכת כולה". גפני הוסיף: "אני תומך במבקר המדינה בכל פעולותיו כמבקר, אבל אין מקום להעלות אישום כנגד שר הפנים שדרש יותר מקודמיו לתקצב את מערך הכבאות או כנגד שר האוצר שאפשר להאשים אותו על כל תאונת דרכים ולטעון שהוא אשם בכך שהכביש לא סלול כראויהיה אמור לתקצב את תיקון הכבישים, ממשלת ישראל לדורותיה אשמה בכשל המערכתי ובתקצוב הלקוי של מערך הכבאות ובכך צריך להתמקד, בתיקון העוול, בתגבור תקציבי ובמערך הכבאות האוירית, ולא לחפש את ראשם של שר הפנים ושר האוצר. כולם ידעו שיש חסר תקציבי וניהול כושל והממשלות דחו זאת, העצב והזעם בעקבות האסון הם בלתי ניתנות לתיאור, אבל צריך להתמקד בדברים שצריך לעשות תקציבית וארגונית ולא לחפש שר כזה או אחר".