וול סטריט ננעלה בירידות חדות של יותר מ-2%

הפדרל ריזרב הכריז אמש על הרחבת תוכנית "אופריישן טוויסט" ■ הנפט צנח לשפל של יותר משנה וחצי - 78.3 דולר לחבית ■ נתוני המאקרו איכזבו - מדד ה"פילי פד" צנח לרמת שפל ■ פורסמו מבחני הלחץ בספרד

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות חדות. בסיום המסחר מדד הנאסד"ק וה-S&P 500 השילו מערכם יותר מ-2%. זאת, לאחר פרסום נתון מאקרו מאכזב בסין ובשעה שהמסחר בבורסות אירופה התנהלו היום במגמה שלילית על רקע הודעות ה'פד' מאתמול על הארכת "אופריישן טוויסט" והורדת תחזית הצמיחה בארה"ב - בניגוד להערכות בשווקים שציפו להכרזה על QE3. האווירה השלילית בשווקים נתמכה גם בעקבות הערכות, לפיהן סוכנות הדירוג מודי'ס מתכוונת להודיע על הורדת דירוג האשראי של כ-15 בנקי השקעות בעולם (מה שאכן קרה אחרי הסגירה). בזירת המאקרו, תביעות האבטלה השבועיות ירדו לרמה של 387 אלף תביעות, אך מדד "פילי פד" איכזב ורשם קריאה שלילית של 16.6 נקודות.

"עדיין קיימת חוסר ודאות בשווקים, בכל הנוגע להתפתחויות העתידיות באירופה וסין", אומר סטפן אנגל, מנהל חברת ההשקעות Swiss & Global Asset. "להכרזת ה'פד' בנוגע להרחבת אופריישן טוויסט אין כל השפעה על כלכלת ארה"ב או על השווקים והיא סימבולית בלבד, כולם מחכים כעת לצעדים נוספים שיינקטו הבנקים המרכזיים".

היום פרסמו חברות הייעוץ הפרטיות ששכרה ממשלת ספרד את תוצאות מבחני הלחץ שערכו לבנקים במדינה. לפי הממצאים, במקרה הגרוע ביותר הבנקים בספרד יזדקקו להון של כ-51-62 מיליארד דולר. ממשלת ספרד שכרה את שני החברות הללו כדי לדעת את הסכום שאותו היא תצטרך למשוך ממסגרת האשראי שהעניקו לה מוסדות האיחוד האירופי לפני כשבוע, בהיקף של כ-100 מיליארד אירו.

אתמול תדלקו הודעות הפדרל ריזרב את המסחר בוול סטריט, לאחר שבד בבד עם הותרת הריבית המרכזית בארה"ב על כנה (ברמה של 0-0.25%), הכריז הבנק המרכזי בארה"ב על הארכת מבצע "אופריישן טוויסט". המבצע יוארך בעוד כ-267 מיליארד דולר עד סוף השנה, לאחר שבמסגרתו כבר החליף ה'פד' אג"ח קצרות טווח בארוכות טווח, בהיקף של כ-400 מיליארד דולר.

מאוחר יותר, קיים יו"ר ה'פד' בן ברננקי מסיבת עיתונאים, בא הציג תחזית צמיחה עגמומית לשנת 2012 בארה"ב: הבנק המרכזי הוריד את תחזית הצמיחה לטווח שבין 1.9% ל-2.4%, לעומת תחזית קודמת של הבנק באפריל - שנעה בטווח שבין 2.4% ל-2.9%. יום המסחר הסתיים בירידות קלות.

סוכנות הדירוג מודי'ס צפויה להודיע הערב לאחר נעילת המסחר, על הורדת דירוג האשראי של כ-15 בנקי השקעות בינלאומים. לפי הערכות, צעד שכזה יעלה לבנקים מיליארדי דולרים שישמשו להגדלת "כרית ביטחון" האשראי שלהם. (לסיפור המלא)

עוד נתון מאכזב התפרסם הבוקר בסין: נתון מדד מנהלי הרכש של בנק HSBC לחודש יוני הפתיע לשלילה כשהצביע על נתון של 48.1 נקודות בחודש זה, לעומת קריאת הנתון המקורי (הממשלתי) של מדד מנהלי הרכש לחודש מאי - שעמד על 48.4 נקודות. נזכיר כי נתון מתחת ל-50 נקודות מצביע על התכווצות פעילות הייצור המקומית, בעוד נתון מעל רף זה מצביע על התרחבות פעילות הייצור.

בזירת המאקרו האמריקנית התפרסמו היום ב-15:30 שעון ישראל נתוני תביעות ראשוניות לדמי אבטלה לשבוע האחרון. הנתון עמד על ירידה של 2,000 לרמה של 387 אלף תביעות לעומת צפי ל-380 אלף תביעות. הממוצע ל-4 שבועות עלה ב-3,500 ל-386,250 תביעות.

כחצי שעה לאחר הפתיחה התפרסמו מדד האינדיקטורים המובילים לחודש מאי, שרשם עלייה של 0.3% לעומת תחזית ליציבות, ומדד ה"פילי פד" ליוני (שרשם ירידה חדה למינוס 16.6 נק' לעומת מינוס 5.8 נק' במאי וצפי למינוס 3.5 נק').

נתון מכירות בתים קיימים בחודש מאי רשם ירידה של 1.5% לרמה של 4.55 מיליון יחידות לעומת 4.62 מיליון יחידות (שנתי) באפריל וצפי כלכלנים ל-4.56 מיליון יחידות. עם זאת, מחיר ממוצע של בית בארה"ב רשם עלייה של 7.9% בשנה האחרונה לרמה של 182,600 דולר.

הנפט מתחת ל-80 דולר

מניות האנרגיה ריכזו, לאחר שמחיר הנפט נופל היום לשפל של 18 חודשים ונסחר סביב 79.4 דולר לחבית. נציין את אקסון מובייל , שברון וקונוקו-פיליפס .

היום לא יתפרסמו דוחות כספיים של חברות מובילות. אלביט הדמיה עמדה במוקד, לאחר שדיווחה הבוקר כי השלימה היום מכירה של 47 מרכזים מסחריים בארה"ב לחברה משותפת ל-Blackstone Real Estate ו-DDR Corp על פי שווי של 1.428 מיליארד דולר.

טבע הודיעה היום על השקת שתי תרופות חדשות לטיפול בדיכאון האולנזאפין (Olanzapine) והפלאוקסטין (Fluoxetine), שישווקו במספר גרסאות המכילות מינונים שונים.

קמטק הודיעה היום כי מובילה עולמית בייצור רכיבי אלקטרוניקה (Integrated Device Manufacturer ) ביצעה הזמנת המשך למערכות לבדיקות שבבים של קמטק - הן לתהליכי ה-Back end והן לתהליכי ה-Front end. היקף ההזמנה כ-3 מיליון דולר. המערכות מתוכננות להתקנה אצל הלקוח ברבעון השני והשלישי של 2012.