נמשכות ה"תספורות": עוד הסדר חוב לרוני אלרואי - בישאל

חברת ישאל שבשליטת חתנו של תשובה חייבת לבנקים ולבעלי האג"ח כרבע מיליארד שקל ■ לדיסקונט חשיפה של כ-450 מיליון שקל לחברות שבקבוצת קמן, והוא מתנה אישור של הסדר בחברה האם בגיבוש תוכנית פירעון חוב בחברות הבנות

קבוצת החברות של רוני אלרואי, קמן אחזקות , מתנהלת כבר תקופה ארוכה על כרעי תרנגולת. כעת נראה שהדרישה האחרונה של בנק דיסקונט - שהתנה את הסדר החוב בחברת האם בכך שהחברה תגיע עימו להסדר חוב בחברה הבת קמן תעשיות - סיבכה אף יותר את הפלונטר הסבוך ממילא שבו נמצאים החברה ונושיה.

היום הודיעה החברה הבת ישאל, המחזיקה בניו פארם (31.7%) ובכמה חברות תעשייתיות תחת חברת קמן תעשיות, כי פנתה לפרופ' אמיר ברנע על מנת שזה יגבש הסדר חוב מול מחזיקי אג"ח ה', בהיקף של כ-65 מיליון שקל.

החברה קיימה היום במגדלי עזריאלי שבתל אביב אסיפת מחזיקי אג"ח, ובה ביקשה הסדר חוב. כ-20 איש הגיעו לאסיפה, וזו התקיימה בשקט יחסי. בעל השליטה, רוני אלרואי, לא הגיע, ואת החברה ייצגה המנכ"לית רגינה אונגר, המנהלת גם את קמן אחזקות, ועו"ד איה יופה ממשרד גרוס, חודק ושות'.

"יש בעל שליטה, והמוניטין שלו ידוע. אנו עושים לילות כימים לצורך החזר החובות לנושים, אבל צריך את שיתוף הפעולה שלכם. גם הנושים של קמן תעשיות מבינים שצריך לעשות הסדר חוב".

במארס 2013 אמורה החברה לשלם למחזיקי האג"ח תשלום קרן וריבית בהיקף של כ-15 מיליון שקל. נכון להיום בקופת המזומנים שלה יש 7 מיליון שקל בלבד. רוב פעילות החברה מרוכזת כאמור תחת חברת קמן תעשיות, שלה חוב בהיקף של כ-260 מיליון שקל - כ-192 מיליון שקל לבנק דיסקונט, 51 מיליון שקל לקרן פלנוס והיתרה לנושים אחרים.

כתוצאה מכך, גם אם קמן תעשיות תממש חלק מהחזקותיה, התמורה לא תגיע אל החברה האם ישאל, שכן היא תשמש קודם כל להחזר החובות לנושים של קמן תעשיות. במצגת שפרסמה היום החברה לקראת כינוס מחזיקי האג"ח של ישאל, עולה כי שווי החזקותיה של קמן תעשיות מסתכם, על פי הערכות שווי שנעשו להן, בכ-340 מיליון שקל. עם זאת אין הדבר מבטיח כי החברה תצליח למצוא קונים לחברות לפי מחיר זה.

למכור את ניו פארם

דרך נוספת שבה יכולה ישאל לעמוד בתשלומים למחזיקי האג"ח, היא באמצעות מכירת החזקתה ברשת ניו פארם. זו מוערכת בכ-62 מיליון שקל, והחוב הבנקאי שצמוד להחזקה זו (גם כן על ידי בנק דיסקונט) מסתכם בכ-31.5 מיליון שקל.

עם זאת, מידרוג הורידה את דירוג החוב של ישאל ב-2 דרגות ביום חמישי שעבר, תוך שהיא מנמקת כי "בתקופה האחרונה חלה שחיקה במעמדה הפיננסי של המשביר ופגיעה ברמת הנזילות. אלה מעלים את אי הוודאות לגבי אופן מימוש ההחזקה בניו פארם, עיתויה והיקף התקבולים בגינה".

"ניו פארם היא כיום הנכס הטוב ביותר שיש לנו, והוא זוכה להתעניינות מצד כמה גורמים, אך אין מו"מ ספציפי", אמרה היום אונגר, "שת"פ עם המשביר (בעלת השליטה בניו פארם - ר.ש וא.ש) היה מקל עלינו. הסניפים קשורים למשביר, וזה מקשה על כניסת משקיע אסטרטגי".

אונגר מבינה כנראה שהיכולת להעלות את הכסף לחברת ההחזקות עשוי להיות בעייתי, ולכן היא פנתה באסיפת האג"ח אל המחזיקים בבקשה שימנו נציגות שתנהל עימם מו"מ על הסדר. השוק כפי הנראה צפה תרחיש זה, שכן נכון להיום נסחר החוב של קמן במחיר של 24.5 אגורות, המשקף תשואה של 150%.

לפני שבועות אחדים הושלמה עסקת מנדלסון, שבמסגרתה נמכרה השליטה בחברה הפועלת בתחום תעשיות המים (52.4%) לידי רונקו קפיטל ושותפים אחרים, ב-65 מיליון שקל. כל המניות של מנדלסון משועבדות לטובת בנק דיסקונט, אשר העמיד לקמן מימון בהיקף של כ-72 מיליון שקל. כך, לכאורה, התמורה ממכירת מניות השליטה במנלדסון מכסה כמעט את כל החוב כלפיו, ובנוסף יש לו שעבוד על יתרת המניות אותם מחזיקה קמן בחברה.

אך קמן, שנמצאת בקשיים פיננסים, ביקשה מהבנק לוותר על חלק גדול מהתשלום המגיע לו, כך שהתמורה תתחלק בין יתר נושי החברה - שלושה בנקים נוספים ומחזיקי אג"ח - כחלק מגיבוש הסדר חוב כולל בקבוצה, שכולל גם הזרמת הון של הבעלים, אלרואי. בנק דיסקונט, אשר מלבד ההלוואה שהעמיד כנגד מניות מנדלסון העמיד הלוואות לחברות הקבוצה בסך כ-450 מיליון שקל, הסכים להתפשר ולקבל רק חלק מהסכום, כפי הנראה כדי לנסות להציל את יתרת החוב שלו בחברות אחרות בקבוצה.

לאחר חודשים ארוכים שבהם קיימה קמן אחזקות מו"מ מול הבנקים, ותוך שהיא משפרת כמה פעמים את הצעתה, הגיעו בסוף הצדדים למתווה מוסכם. הסכמתם של הבנקים, שהם כאמור המממנים העיקריים של פעילותה של קמן, הייתה דרושה לשם גיבוש הסדר החוב עם מחזיקי אג"ח ג' של קמן, בהיקף כספי של כ-55 מיליון שקל, אשר מתנהל כבר יותר משנה.

אלא שאז, בסוף חודש מאי ולאחר השלמת עסקת מנלדסון, הודיע בנק דיסקונט לקמן כי הוא רואה בקמן אחזקות ובחברות שבשליטתה קבוצת חברות שבשליטת גורם אחד, ולא יוצר הפרדה בין החברות השונות בקבוצה.

דיסקונט הודיעה לחברה כי לא יוותר על חלקו בכסף שיתקבל מעסקת מנדלסון, עד שלא יראה באופן סביר כיצד מתכוונת קמן תעשיות לפרוע את החוב כלפיו. הבנק דורש מקמן תעשיות לגבש הסדר חוב מולו, אשר יכלול גם מכירת חלק מהפעילויות של קמן תעשיות.

כך מוצא את עצמו אלרואי בעמדה שבה הוא עלול לממש החזקות בעיתוי גרוע מבחינתו, במטרה לרצות את בנק דיסקונט, אשר הסכמה שלו תסלול את הדרך להסדר חוב בחברה האם, קמן אחזקות. בינתיים קמן תעשיות לא עומדת בתשלום הלוואות, וחברה האם קמן אחזקות אף לא משלמת ריביות למחזיקי האג"ח שלה, בהיקף כולל של כ-68 מיליון שקל.

מקבוצת קמן נמסר: "נוכח העובדה שבנק דיסקונט הוסיף תנאי מהותי חדש לאישור ההסדר מול הנושים של קמן אחזקות - וזאת על אף שעקרונות ההסדר כבר סוכמו עקרונית מול שאר הנושים העיקריים - נוצר מצב שבו לא ניתן לקדם את התהליך בלוחות זמנים סבירים. לאור האמור אנו נאלצים עתה לפנות ולבקש מבעלי אגרות החוב להסדיר את החוב מולם".

מצב הסדרי החוב
 מצב הסדרי החוב

מבנה הקבוצה
 מבנה הקבוצה