"אירופה היא שידור חוזר מזעזע ומורט עצבים של 2008"

אנליסטים ומשקיעים מזהירים: המשבר באירופה עלול להחריף, ואנו עלולים לחזות ב"שידור חוזר" של משבר הסאב-פריים מ-2008

"קודר, רציני, מזעזע ומורט עצבים" - אלה הביטויים בהם משתמשים כלכלנים ומשקיעים בארה"ב בכדי לתאר את משבר החובות הריבוניים שפוקד את גוש האירו מזה שנתיים וחצי, ומעיב על עתידה של הכלכלה הגלובלית כולה.

כעת, עם עליית תשואות האג"ח הספרדיות והאיטלקיות - לאור החשש המתגבר באירופה כי אחרי יוון, אירלנד, פורטוגל והבנקים ובספרד, גם ממשלות איטליה וספרד ידרשו "חילוץ" (סיוע חיצוני) משאר כלכלות היבשת. בתוך כך, מודאגים רבים מהרעה דרמטית במשבר, שעלולה להוביל ל"שחזור" התרחישים מזמני משבר הסאב-פריים בארה"ב ב-2008.

"ההיסטוריה לא תמיד חוזרת על עצמה, אבל עדיין קיים פחד כי מדובר בשידור חוזר של 2008. המציאות מראה שהסיכויים לכך לא בדיוק אפסיים", אומר בוני בהא, מנהל השקעות ב-DoubleLine Capital. "צריך להיות מודאגים מהמשבר, כיוון שיש בעיות בסיסיות ופגמים משמעותיים מאד".

"אנו קרובים מדי לקצה הצוק, והזמן שנותר לביצוע שינויים גדולים באירופה הוא קצר למדי", אומר אריק נילסון, מנהל השקעות ב-Unicredit SpA בלונדון. את דבריו אומר נילסון לקראת כינוס מנהיגי האיחוד האירופי ביום חמישי הקרוב, בבריסל, למפגש בן-יומיים. הציפייה ממובילי המדיניות הפיננסית ביבשת הינה להציג פתרונות מעודדי צמיחה ומרסני חובות ש"ירגיעו" מעט את השווקים.

דן פוס, יו"ר ומנהל השקעות בכיר ב-Loomis Sayles, מזהיר גם הוא: "יש בשווקים חוסר וודאות מהסוג הקרוב ביותר. הפוליטיקאים באירופה יצטרכו להוכיח השבוע לכידות מסוג שלא גילו עד כה. הכותרות שמגיעות מאירופה מפחידות", הוא מסכם.