כצמן: "יוקר המחיה לא סביר; צעירים, חכו עם קניית הדירה"

כצמן בתוכנית "בארבע עיניים": "לא מבין מדוע המדינה צריכה לסבסד חבר'ה כמוני. בכל העולם יש מס רכוש על דירות יוקרה - ופה חולדאי נותן לי מחיר מציאה"

"אני לא רואה מה ישנה באופן דרמטי את מפת הנדל"ן אלא אם כן עוד פעם תהיה פה הידרדרות כללית במצב הכלכלי. אם תהיה הידרדרות במצב הכלכלי, מחירי הדירות יושפעו ממנה. עם זאת, ודווקא הבוקר ניהלתי על זה שיחה, זה לא הגיוני שבישראל ייקח לבן אדם 130 משכורות - 130 חודשי השתכרות - על מנת לקנות דירה. זה איזו אנומליה שלא יכולה להתקיים. או שהמחיר יירד או שמישהו ימרוד כנגד זה".

את הדברים האלה אומר היום (ב') איש העסקים חיים כצמן, בעלי חברת גזית גלוב, בראיון לחגי גולן בתוכנית "בארבע עיניים" בגלובס TV.

בתוכנית ממליץ כצמן לזוגות צעירים לא לקנות דירה בעת הזו; כשנשאל האם היה קונה דירה אם היה במקום הזוגות הצעירים, או שמא עדיף לחכות, ענה כצמן: "לחכות. אסור לקנות היום דירה בישראל. זה טירוף".

- כמה זמן לחכות?

"זה קשה לי לומר".

בראיון התייחס כצמן להפגנה האלימה שלשום בת"א. "אלימות זה לא פתרון", אמר כצמן. "זו לא תשובה לשום בעיה, אני מגנה אלימות משני הצדדים שלה. זה בכלל לא צריך להיות חלק מהעניין. דבר שני, יש יוקר מחיה בלתי סביר בישראל. אני אורח לרגע, כך שמצד אחד אני אולי רואה כל פגע, אך מצד שני אני פחות חי באופק החיים היומיומי במדינת ישראל, פשוט מכיוון שאני לא מתגורר כאן רוב השנה; אבל מהמעט שאני רואה בזמן שאני נמצא פה, והרבה ממה שאני שומע, יוקר המחיה הוא בלתי סביר".

בעשור האחרון מככב כצמן באופן עקבי ברשימת שיאני השכר במשק, ובשנתיים האחרונות הגן על הטייקונים והיה אחד הבודדים שהעז לצאת נגד העליהום התקשורתי נגדם ונגד שכרם.

"אני לא קם בבוקר לעבודה בגלל הכסף", הוא אומר, "אבל אני רוצה להיות מתוגמל לפי אותם הסכמים שיש ביני לבין החברות, מה שמקובל בענף שבו אני עובד במקומות שבהם אני נמצא". בהמשך אמר כצמן בנושא פערי השכר במשק כי "פעם אמר לי מישהו ששוויון מוחלט מתקיים כשלאף אחד אין שום דבר. בוודאי שנוצר אי שוויון, אך השאלה היא אם יש שוויון בהזדמנות. אם מחר תמחק את כל הרשימה של כל אותם מנוולים שמקבלים פה שכר גבוה, לא תבוא רשימה חדשה? אלא אם כן תשנה את כללי המשחק לרמה שכולם יעברו לחאקי. שכשמשחקים מונופול, אם אני זוכר נכון, אחרי איזה 10 מהלכים, לשניים יש 70% מסך הכסף מסך הכסף במונופול".

- רק לפני מספר חודשים אתה התבטאת שצפויה התאוששות בשווקים השנה. אתה עדיין חושב כך?

"אני עדיין חושב ככה. נראה לי שמה שאנחנו רואים זה את רכבת ההרים של השווקים שלדעתי תמשיך לרוץ ככה בשנים הקרובות. זה גם לא נגמר. אני חושב שבסה"כ אנחנו מסתכלים על עשור שהתחיל ב-2008, ב-2009 ועוד יימשך מספר שנים טובות שבהן אנחנו נראה מדי פעם אופטימיות וגל של פסימיות ותקפוץ איזו בעיה. בסך הכל, כשתסתכל על השוק תראה שהוא זז מעט כלפי מעלה, אבל עם הרבה מאוד תהפוכות".

בראיו הביע כצמן תמיכה בהטלת מס רכוש בישראל: "ישראל זה המקום היחיד שאני מכיר בעולם המערבי שבו בעל דירת יוקרה לא משלם מס רכוש. יש לי דירה בת"א ויש לי דירה בניו יורק. בניו יורק אני משלם למר בלומברג 1.25% משווי הדירה או 1.5% משווי הדירה, בלי שום קשר לשום דבר. מס רכוש, כל שנה; ורון חולדאי נותן לי לגור בת"א כשאני בא הנה, במחירי מציאה".

- אתה חושב שזה עיוות?

"אני בטוח שזה עיוות, כי אני לא מבין מדוע המדינה צריכה לסבסד חבר'ה כמוני. טענת המוצא שלי היא שלא יכול להיות שתהיה מדינה שבה יש זוג שעובד, חי, למד, שירת בצבא, משחק לפי הכללים ולא יכול להתקיים... זה מצב שלא יכול להתקיים בעיני".

צפו בווידיאו המלא ובו התייחסות של כצמן לנדל"ן מסחרי, הרגולציה במשק, הגבלות המשכנתאות של בנק ישראל וגם המקום הכי טוב בעולם להשקיע בו בנדל"ן.