גפני: אם לא תובטח אספקת גז לתעשיינים, לא יאושר תקציב

הוועדה הורתה למדינה לגבש פתרון בתוך שלושה חודשים ■ נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן: "מדובר בשאלה של קיום"

ועדת הכספים הורתה למדינה לגבש בתוך שלושה חודשים פתרון שיבטיח אספקת גז טבעי למפעלי התעשייה הזקוקים לו. בדיון שנערך היום (ב') בכנסת איים יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני לעכב את אישור תקציב המדינה אם לא יוגש פתרון כאמור.

הדיון נערך בעקבות טענות של תעשיינים שנותרו ללא גז. המקרה הבולט ביותר הוא של מפעל שניב תעשיות נייר באופקים המבקש להתחבר לגז כבר שלוש שנים. בעלי המפעל פסח ברנט מזהיר כי ללא הגז עומדים 140 עובדי המפעל בסכנת פיטורים. הסבת מפעלי התעשייה הקטנים והבינוניים לייצור בגז טבעי במקום במזוט ובסולר מזהמים עשויה לחסוך לתעשייה 1.2 מיליארד שקל לשנה, לשפר את תחרותיות היצוא ולהפחית את זיהום האוויר. ואולם בשל מגבלות הקיבולת של צנרת הגז מ"תמר", לא ניתן להבטיח שיישאר גז למפעלים, זאת לאחר שחברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים והמפעלים הגדולים כבר חתמו על הסכמי גז והבטיחו את חלקם.

במסגרת אישור ההסכמים עם יצרני החשמל קבע הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, כי מפעלי התעשייה יוכלו לרכוש עודפי גז מיצרני החשמל הפרטיים, אך התעשיינים אינם מסתפקים בכך. לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן: "מדובר בשאלה של קיום. לחלק גדול מהמפעלים עיכוב בהגעת הגז הטבעי עלול להביא לסגירת מפעלים ופיטורים".