"משקיעים קיבלו סטירת לחי מצלצלת מהרבה חברות"

המהלך להרחבת סדרת האג"ח של שלמה החזקות הסתיים בכך שהחתמים הם שהזרימו 55% מהביקושים בהנפקה, וחשף שוב את החולשה בשוק הזה

בעוד שוק המניות המקומי מדשדש, וסובל מתנודתיות, שוק האג"ח הקונצרניות פשוט הולך ודועך. איגרות חוב קונצרניות רבות נזרקות לשוק, ובאין קונים, מטפסות התשואות שלהן לרמות דו ספרתיות. "יש התפכחות של גופים מוסדיים שהפסידו הרבה כסף באי.די.בי, דסק"ש, קרדן, סקיילקס ועוד", אומר קובי שגב, מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות. "הם הגיעו להחלטה שהם לא צריכים להיות מוטים בהשקעות כלפי ישראל כפי שהיו עד עכשיו, ומסיטים כספים לחו"ל. בנוסף, החולשה מגיעה מהציבור שנכנס פחות לקרנות האג"ח".

"לפני שנה אנשים לא היו מאמינים שהאג"ח של אי.די.בי, לדוגמה, יגיעו למצבן הנוכחי, ומשקיעים קיבלו סטירת לחי מצלצלת מהרבה חברות שנתפסו כבטוחות יחסית. אני מאמין שיש בשוק הזה אובר שוטינג רציני", הוא מוסיף.

במבט להמשך מציין שגב כי "בגלל התשואות, לרוב החברות אין מה להגיע עכשיו לשוק, אלא אם הן ברמת דירוג מאוד גבוהה. אבל דווקא אלה (החברות שרמת הדירוג שלהן לא גבוהה, א' ל'), הן שצריכות לגייס. לדעתי, מה שנראה אלה הנפקות עם ביטחונות, מה שמשקף לרוב תקופות של משבר".

"הנפקה בהחלט חריגה"

החולשה בשוק האג"ח הקונצרניות מתבטאת גם בתחום הגיוסים, בו גם חברות טובות לא מצליחות לגייס בקלות כמו בעבר. כך, סימן נוסף לחולשת השוק הזה הגיע מדוח הצעת המדף שפרסמה הבוקר חברת הליסינג של שלמה שמלצר, שלמה החזקות, ממנו עולה כי יותר ממחצית הביקושים שהוזרמו להרחבת סדרת אג"ח קיימת שלה (סדרה י') הגיעו מהחתמים שביצעו את ההנפקה.

החתמים דאגו להזרמת ביקושים של כ-47 מיליון שקל מסך התחייבויות של כ-85 מיליון שקל שהגיעו להנפקה, שהם כ-55% מסך ההנפקה.

נפח הפעילות של חברות הליסינג המקומיות בשוק האג"ח הוא גדול יחסית, בשל הצורך שלהן במזומנים לשמירה ולחידוש ציי כלי הרכב שלהן. "המקרה של שלמה הוא דוגמה קלאסית לחולשה של השוק הקונצרני", אומר על כך שגב. "במח"מים הארוכים לא כדאי לחברה לגייס כי התשואות שם גבוהות מדי, לכן היא גייסה בסדרה קצרה, עם מח"מ של קצת יותר משנה, מהלך שעשוי לאותת למנהלי ההשקעות על מצוקה".

מבין גופי החיתום הקשורים להנפקה בולטים לאומי ודיסקונט, שהיו אחראים לכ-70% מהביקושים של החתמים (כ-32 מיליון שקל), כשלאומי השקיע כ-18 מיליון שקל ברכישת האג"ח, באמצעות לאומי פרטנרס, ובנק דיסקונט הוסיף כ-14 מיליון שקל נוספים.

שמות בולטים נוספים מקרב גופי החיתום הקשורים להנפקה הם אקסלנס נשואה, שהיה אחראי לביקושים של כ-7.5 מיליון שקל ויחד עם הפניקס מגיע להשקעה של קרוב ל-10 מיליון שקל, וכלל פיננסים שהשקיע יותר מ-3 מיליון שקל באג"ח החדשות.

פעילים בשוק החיתום אמרו היום כי "זו הנפקה בהחלט חריגה, ומעלה חששות על מה יקרה לאג"ח אחרי ההנפקה, משום שהיא יוצרת היצע ידוע מראש של כמות גדולה של הנייר, העלולה ללחוץ את מחירו כלפי מטה".

בסך הכל החברה מבקשת לגייס כ-106 מיליון שקל, יחד עם המכרז הציבורי בהנפקה, המתוכנן להתבצע בימים הקרובים.

שלמה החזקות נסחרת בבורסה באמצעות שש סדרות אג"ח, בהיקף כולל של כ-1.5 מיליארד שקל, בתשואות של 4.3%-9.6%. בחודשים האחרונים הייתה שלמה החזקות אחת החברות שניצלו את הירידות החדות בשוק האג"ח הקונצרני המקומי, ובסוף 2011 דיווחה כי תשקיע עד 100 מיליון שקל ברכישות עצמיות של אג"ח.

תנאי השוק המשתנים לא פסחו גם על ענף הליסינג, ובסיכום שנתי הציגה שלמה צניחה של 84% ברווחיה, לרמה של 17 מיליון שקל (לעומת 106 מיליון שקל ב-2010). זאת, לאחר השפעות מהתחרות הגוברת בתחום, עלייה בתשלומי המס והפסדים מפעילות ביטוח, ולמרות שיפור של כ-3% בהכנסות, ל-3.3 מיליארד שקל. בניטרול תוצאות הביטוח, רווחיה של שלמה החזקות התקרבו ל-35 מיליון שקל.