"פישר עמד איתן מול ההאטה באירופה ולבסוף נכנע לברננקי"

יוסי פריימן: "ב"י עשוי לשוב ולהפחית את שער הריבית במידה וינקטו צעדים מרחיבים באירופה" ■ יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה: "צעד מבורך שיפחית את עלויות המימון של המגזר העסקי בכ-5 מליון שקל"

בנק ישראל פרסם היום (ב') את החלטת הוועדה המוניטארית להוריד את הריבית במשק ב-0.25% ל-2.25%, ומרבית התגובות לכך חיוביות.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות: "למרות שתחזית הצמיחה של בנק ישראל השתנתה בצורה מינורית בלבד, הוא מכין את המשק להשפעות יותר משמעותיות של המשבר המתחולל באירופה ומתפשט למקומות אחרים. בנק ישראל לא חשש להוריד את הריבית למרות שלפי הנתון האחרון מחירי הדירות שבו לעלות. עלייה מחודשת במחירי הדירות צריכה להטריד מאוד את הבנק המרכזי, כי משברים פיננסים רבים החלו משוק הנדל"ן. מדיניות הריבית הנמוכה של בנק ישראל תרמה חלק נכבד לעלייה במחירי הדירות בשנים האחרונות, אך בנק ישראל לא חשש 'להצמיד' חידוש של הורדות ריבית למועד בו מחירי הדירות שבו למגמת עלייה. להערכתנו הסיכוי שהריבית תמשיך לרדת בהמשך השנה די גבוה, כמו גם הסיכוי שתחזיות הצמיחה של בנק ישראל יתבררו כאופטימיות מדי".

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: "בהתאם לנתונים כיום אנו מעריכים כי בנק ישראל יותיר את ריבית אוגוסט על כנה (2.25%), אך ימשיך להוריד את הריבית פעם נוספת עוד השנה לרמה של 2%. ברמת ריבית של 2% יעדיף להערכתנו בנק ישראל להמתין עד לקבלת אינדיקטורים כלכליים נוספים. הן לגבי סביבת המחירים במשק והן לגבי היציבות הכלכלית בעולם והמדיניות המוניטארית בארה"ב ובאירופה".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "הודעת הריבית ציינה את מדד מאי הנמוך והירידה בציפיות האינפלציה בשוק ההון, מגמה אשר צפויה להימשך לערכתנו. בנק ישראל אומנם כמעט ולא שינה את תחזית הצמיחה (הורדה מ- 3.5% ל- 3.4% בשנת 2013), אך להערכתנו, תחזית זו מבוססת על תחזית גלובלית אופטימית מדי של ה- OECD. לפי הערכתנו, המדדים בחודשיים הקרובים וביוני בפרט צפויים להיות נמוכים מציפיות השוק ואף שליליים, זאת בהשפעה המשמעותית של הוזלת מחירי הסלולר. אינפלציה נמוכה תתמוך בהמשך הורדת ריבית, זאת במקביל להורדת ריבית צפויה על ידי ה-ECB בחודשים הקרובים ותוכניות אחרות להרחבה מוניטארית. לכן, עד סוף רבעון ג', אנו צופים הורדה נוספת של הריבית לרמה של 2%".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "בבנק ישראל מנסים להקדים תרופה למכה וזאת על רקע המשך המשבר באירופה. עם זאת, אנו מעריכים כי בבנק ישראל ימשיכו לנהל מדיניות מוניטארית זהירה והדרגתית וזאת על מנת לשמור על תחמושת מוניטארית שתאפשר גם תגובה חדה יותר במידה ותחול הידרדרות נוספת באירופה".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "ההאטה בפעילות הכלכלית במהלך החודשים האחרונים בצל המחאה החברתית מאיימת על המשך הצמיחה והחשש מהשלכות המשבר באירופה על היצוא הישראלי תמכו בהחלטה לפעול כבר בשלב המידי. להערכתנו, עשוי בנק ישראל לשוב ולהפחית את שער הריבית במידה וינקטו צעדים מרחיבים באירופה וכן במקרה של נתוני ההאטה נוספת במשק הישראלי".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "היעדר לחצים אינפלציוניים במשק וכן התדרדרות בפעילות הגלובלית בדגש על ההתפתחויות השליליות במשבר החובות האירופאי הניעו את הבנק המרכזי המקומי לפעולה. המשק הישראלי בפירוש אינו חסין מהדינאמיקה הגלובלית השלילית והדבר עלול לגבות מחיר כבד מהייצוא המקומי ובהמשך לבוא לידי ביטוי בעלייה באבטלה במשק ובסופו של יום לכרסם בצריכה הפרטית המהווה את נקודת העוצמה הנוכחית של הכלכלה. ירידת מחירי הסחורות בכלל ומחירי האנרגיה בפרט בצוותא עם קריסת מחירי התקשורת הסלולרית ומחאת יוקר המחייה המתחדשת מייצרים עבור הבנק המרכזי מרחב מחייה אינפלציוני עתידי ניכר ומאפשרים לבנק ישראל לאפס בחודשים הקרובים את הריבית הריאלית במשק בכפוף להתפתחויות הגלובליות. אנו סבורים כי בנוסף לגורמי הסיכון המוכרים הרי בהחלטות הריבית הבאות יידרש הבנק המרכזי להתייחס ביתר פירוט לסיטואציה הבעייתית אשר נוצרת בימים אלו בשוק האג"ח הקונצרני אשר בהעדר טיפול הולם עלולה לגבות מחיר כבד מן המשק המקומי".

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות: "נגיד בנק ישראל עמד איתן מול ההאטה באירופה ולבסוף נכנע לדברי ברננקי בהחלטתו משבוע שעבר ולהתחייבותו לשמור על ריבית נמוכה ועל פער ריביות גדול. זה נותן לפישר כר נח להורדת ריבית על מנת להתגונן מראש מפני האטה בפעילות בשתי יבשות המהוות 2/3 מהיצוא הישראלי. כך שלבסוף הוא הוכרע ע"י האינפלציה הנמוכה בארץ ובעולם ובעיית החוב הקונצרני, מעל 20 מיליארד פדיון בשנה הקרובה, הזקוק להקלה דחופה עי הלוואות זולות".

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: "על בנק ישראל לאזן את המצב, לאפשר לציבור הרחב ליהנות מהורדות הריבית ולהגדיל את מרכיב הריבית המשתנה לשני שלישים מגובה המשכנתה. מנתוני AMG משכנתאות עולה כי הורדת הריבית תפחית את ההחזר החודשי של המשכנתה הממוצעת בכ-100 שקל מרמה של 4,540 שקל היום לרמה של 4,440 שקל. זאת בהתייחס למשכנתה בגובה 800,000 שקל שנלקחה לתקופה של 20 שנה כולה בריבית פריים".

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה: "זהו צעד מבורך שיפחית את עלויות המימון של המגזר העסקי בכ-5 מליון שקל בעלויות מימון האשראי. הורדת הריבית תסייע לעסקים היצרניים הקטנים נוכח הירידה בייצור התעשייתי, ותמריץ אותם לצמיחה".

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות: "אני מברך על ההחלטה להוריד את הריבית. הורדת הריבית בעת הזו עומדת בקנה אחד הן עם היעד המרכזי של בנק ישראל - שמירה על יציבות המחירים, והן עם היעדים המשניים של תמיכה בצמיחה ובתעסוקה. הפחתת הריבית מסייעת לתמיכה במנוע הצמיחה העיקרי של המשק - היצוא, אשר מדשדש זה תקופה ארוכה. בנוסף, מביאה הורדת הריבית בישראל לצמצום פערי הריביות מול שותפות הסחר המרכזיות של ישראל, ובכך תומכת בכוחות לפיחות ומסייעת לחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי".

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב: "הורדת הריבית היא צעד נכון בתקופה של אי ודאות והאטה במשק. הדבר יוביל להוזלת האשראי, לעידוד תעסוקה ולמניעת אבטלה. מסתמנת החרפה בכלכלה העולמית, אשר צפויה להאט את הפעילות המקומית. מאחר וההשפעה של המדיניות המוניטארית על המשק אינה מידית, נעשה צעד נכון להקדים ולהפחית את הריבית כבר החודש בשיעור של 0.25%".