"זה הזמן למחזר המשכנתא ולהפחית מאות שקלים בהחזר"

עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בעתיד משכנתאות: "נוטלי המשכנתאות ימשיכו לשלם ריביות גבוהות על רוב יתרת ההלוואה שנאלצו לקחת בריבית קבועה וירידת סכום ההחזר החודשי עקב ירידת הריבית תהיה מינורית"

החלטת נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להוריד את הריבית במשק ב-0.25% ל-2.25% נועדה לסייע למשק להתמודד עם איומי המשבר בכלכלת האירו ולתמוך בצמיחה במשק. עם זאת, כמו 3 הורדות הריבית שקדמו לה - גם הפעם היא מדגישה את הפגיעה של תקנת בנק ישראל המגבילה את מסלול ריבית הפריים לעד שליש מסכום המשכנתא בזוגות הצעירים ובנוטלי המשכנתאות ככלל. כיוון שכך נמנעה מהם בשנה האחרונה הוזלה של 2,400-4,800 שקל בתשלומי המשכנתא.

לדברי עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בעתיד ניהול תיקי משכנתאות הורדת הריבית אומנם מורידה את החזר המשכנתא, אך בשל הגבלת בנק ישראל על נטילת משכנתא בריבית פריים - היא מדלגת כמעט לגמרי על נוטלי המשכנתאות בשנה האחרונה.

"נוטלי המשכנתאות ימשיכו לשלם ריביות גבוהות על רוב יתרת ההלוואה שנאלצו לקחת בריבית קבועה וירידת סכום ההחזר החודשי עקב ירידת הריבית תהיה מינורית. מאז שהוציא בנק ישראל את התקנה המגבילה הריבית ירדה באחוז שלם, אך נוטלי המשכנתאות נאלצים להסתפק בירידה זו רק על שליש מסכום המשכנתא".

עתיד משכנתאות
 עתיד משכנתאות

לדבריו של אלקבץ, "המשמעות היא שנוטלי המשכנתאות משלמים מאות שקלים בהחזרים החודשיים ללא סיבה. מדובר ב-200-400 שקל שיוצאים להם מהכיס כל חודש ויכלו להיות מנוצלים לדברים הכרחיים אחרים".

אומנם ניתן למחזר משכנתא בתנאים הנוכחיים, ואף לפרוע אותה לגמרי - אך משום שנוטלי המשכנתא מסונדלים למסלול ריבית קבועה הדבר כרוך בקנס על מעבר מסלול שפוגם בכדאיות. בכל זאת, מוסיף אלקבץ, "כדאי לברר באופן יזום בנוגע למחזור משכנתא של לווים קיימים, על מנת לבחון כדאיות של נטילת משכנתא אחרת המקבעת את ההחזר החודשי לפי התנאים הנוכחיים של ריבית נמוכה יותר".