נלחמים על הלקוח: כך נערכת מיקרוסופט להשקת ווינדוס פון בישראל

מיקרוסופט מנסה לעודד מפתחים וגופים מסחריים לפתח אפליקציות המותאמות לקהל המקומי, שיהוו אלטרנטיבה לאפל ולגוגל ■ כעת המפתחים צריכים להחליט אם הם מעוניינים להשקיע בפיתוח אפליקציה לפלטפורמה שעדיין לא זכתה להצלחה

בתחילת הסתיו, בחודשים אוקטובר או נובמבר, אמורה מיקרוסופט להשיק את מערכת ההפעלה שלה, ווינדוס פון 8, בישראל. לפני כשבוע קיימה הענקית מרדמונד אירוע מפתחים בסן פרנסיסקו, שבו הודיעה כי בפעם הראשונה תשלב עברית במערכת הפעלה הסלולרית הבאה שלה, מה שאמור לעודד את המפתחים הישראלים לזרז פיתוחי אפליקציות לסמארטפונים החדשים שיתאימו גם לקהל המקומי.

מיקרוסופט ישראל עסוקה כבר תקופה ארוכה בהכנת הקרקע להשקה הקרבה, כאשר אל הפעילות השיווקית שלה אמורה להצטרף גם יורוקום, יבואנית נוקיה לישראל. שתי החברות עסוקות בעיקר בעידוד מפתחים וגופים מסחריים בפיתוח אפליקציות שיתאימו לפלטפורמה הסלולרית המיקרוסופטית.

למיקרוסופט וגם לנוקיה חשוב מאוד, שמגוון האפליקציות שיהיו ביום הראשון שבו יושק הווינדוס פון בישראל יהיה רחב מאוד, כזה שלא ייתן ללקוחות סיבה להעדיף את הפלטפורמות המתחרות של אפל או של גוגל על זו של הענקית מרדמונד. "פיתוח הקשרים שלנו עם המפתחים נוצר בשביל לאפשר להם להצליח גם בעולם ולא רק בישראל", אומרת אופירה אבישי, מנהלת שיווק ואקו סיסטם של יורוקום נציגת נוקיה בישראל.

במסגרת הזו מקיימת יורוקום סדנאות פיתוח ביחד עם מיקרוסופט ישראל המיועדות למפתחים, מספקת תמיכה באמצעות בלוגים, פורומים, במתן חסויות לכנסי מפתחים ואפילו בקידום האפליקציות המוכנות בחנות הייעודית Marketplace של מיקרוסופט. "מפתחים יכולים לפנות אלינו עם בעיות או בקשות ואנחנו מפנים אותן לנוקיה, ששולחת לעיתים קרובות נציג שלה לארץ", אומרת אבישי. "יוצא מצב שאנחנו גם עוזרים ליצרניות המכשירים המתחרות בקידום פיתוח אפליקציות ולא רק לבעלי ווינדוס פון של נוקיה".

ניר טנצר, סמנכ"ל פיתוח עסקי וקידום טכנולוגיות במיקרוסופט ישראל לא חושב שהיעדר מכירה של סמארטפוני ווינדוס פון בארץ פוגע במוטיבציה של המפתחים הישראלים. "ישראל מהווה חלק מהחנות הבינלאומית, למרות שהמכשיר לא הושק בארץ. מהסיבה הזו, אנחנו מעודדים מפתחים לכתוב אפליקציות המכוונות לעולם הרחב", אומר טנצר. "אנחנו משאילים מכשירים למפתחים על-מנת לתמוך בהם בשלב הפיתוח והבדיקה של האפליקציה, כאשר המטרה היא היכרות עם הפלטפורמה וכלים למפתחים".

העזרה שטנצר ואבישי מספקים למפתחים חשובה, אבל בסופו של דבר מה שיקבע את גורלה של ווינדוס פון הם המפתחים עצמם, שצריכים להחליט אם הם מעוניינים להשקיע מזמנם ומכספם בפיתוח אפליקציה לפלטפורמה שעדיין לא זכתה להצלחה.

המלחמה על הלקוח

כניסתה של מיקרוסופט לשוק הסמארטפונים הישראלי, צפויה לנער אותו מהשליטה הכמעט מוחלטת של אפל וסמסונג. מיקרוסופט ויורוקום צפויות להשקיע כספים רבים בפרסום ובניסיון להגיע למספר רב של לקוחות פרטיים ועסקיים. התוצאה יכולה להיות מחירים תחרותיים לטלפוני נוקיה וניסיונות להביא כמה שיותר אפליקציות חשובות לווינדוס פון, ולהרחיב את מגוון התכנים כבר מהיום הראשון.

סמסונג ו-HTC שמוכרות היום רק מכשירי אנדרואיד, יציעו גם הן סמארטפוני ווינדוס פון, אולם לפי הפעילות השיווקית שלהן בעולם, אפשר להעריך שהן לא ישקיעו יותר מדי כספים בפלטפורמה הזו בארץ.

"לדעתי זה צפוי להיות מדהים", אומר איתי גדות, סמנכ"ל שיווק inneractive, שעוזרת למפתחי ווינדוס פון לייצר הכנסות מפרסום סלולרי. החברה מציעה בחנות האפליקציות של מיקרוסופט, בניית קמפיינים והגשה שלהם במכשירי ווינדוס פון. "השילוב של נוקיה עם מיקרוסופט, צפוי להיות הקאמבק שלהם בעולם הסמארטפון. כבר עתה אנו רואים בארה"ב כניסה מסיבית של מכשירים תומכי וינדוס פון של נוקיה ואני מאמין כי מגמה זו ותתעצם". לדברי גדות "אנו כבר עובדים עם מפתחי הווינדוס פון ויש לנו קשרים הדוקים עם נוקיה ומיקרוסופט וכבר עתה אנחנו רואים רווחים רבים בכל חודש מהפלטפורמה הזו".

גם חברת שיחות האינטרנט הישראלית פרינג בתמונה.רועי תימור רוסו מנכ"ל החברה, אומר שכבר היום הם מפתחים גרסה ראשונה לווינדוס פון, שתצא לשוק לקראת סוף השנה. מול פרינג תעמוד אפליקציית השיחות הקוליות סקייפ, אותה מיקרוסופט רכשה ב-8.5 מיליארד דולר לפני כשנה.

אחת האפליקציות החשובות בכל סמארטפון היא תוכנת הניווט. מי שמחזיק היום מכשיר ווינדוס פון בארץ, בוודאי נתקל בחסרונה של תוכנה כזו. דווקא בתחום המהותי הזה, החברות החשובות בשוק, עדיין יושבות על הגדר. "אנחנו עדיין לא מפתחים גרסה של האפליקציה שלנו לווינדוס פון, אבל אנחנו בודקים את הנושא", אומר נועם ברדין, מנכ"ל Waze, האחראית לאפליקציית הניווט הפופולרית. לאחרונה נודע ש- Waze משתפת פעולה עם חברת אפל באפליקציית הניווט שלה למכשירי אייפון ואייפד. בינתיים ל- Waze יש גרסה מיוחדת המתאימה למכשירי מפתחים של ווינדוס פון, כאשר התוכניות הן לא להוציא גרסה לשוק לפני 2013.

לא כולם מצטרפים

"אני מאמין שווינדוס פון תהיה פלטפורמה חשובה מאוד, שתחליף את הבלקברי של RIM והרבה מהמכשירים היוקרתיים יותר עם אנדרואיד", אומר ברדין, שמסביר ש"אנדרואיד היא פלטפורמה שמאוד קשה להרוויח בה. מה שיקבע את ההצלחה של מיקרוסופט הן המפעילות הסלולריות, שצריכות להחליט שהן מפסיקות לסבסד מכשירי אנדרואיד וגם קטגוריית המשחקים, בה iOS טובה בהרבה מאנדרואיד. למיקרוסופט יש את אקס בוקס שתאפשר לה להסתדר עם התחום".

גם בחברת נאב אנד גו הישראלית, מפתחת אפליקציית הניווט iGO הקיימת למכשירי אייפון ואנדרואיד, מפתחים כבר עכשיו גרסה מתאימה. "אייגו לווינדוס פון תצא לשוק בהתאם לדרישות", אומר קובי הלפרין, יו"ר החברה.

לחברת טלמפ יש כבר עכשיו גרסה לתוכנת הניווט שלהם למכשירי ווינדוס פון בצרפת ובגרמניה, "טלמפ תבחן בחיוב תמיכה במכשירי וינדוס פון", אומרת ציפי יוסף, מנהלת השיווק של טלמפ, המציעה את האפליקציה שלה היום בפרטנר, סלקום ופלאפון לאנדרואיד, אייפון ובלקברי.

חברת אפליקציות שסקפטית לגבי ההצלחה של הווינדוס פון בעתיד הקרוב היא זלנגו, המפתחת אפליקציה לשליחת הודעות המשלבות אייקונים התואמים לטקסט עצמו. "אנחנו לא מפתחים גרסה לווינדוס פון וגם לא צפוי שנפתח כזו בשנה וחצי הקרובות", אומר רוני חיים, מנכ"ל זלנגו. "בהתייחס לשוק בארה"ב, אבל לא רק, אני חושב שמדובר בפלטפורמה פחות חשובה מזו של אפל או גוגל ואינני רואה את מיקרוסופט סוגרת פערים כל-כך מהר או בכלל".

לא רק עברית

מלבד גיור הווינדוס פון 8, מיקרוסופט מציעה בגרסה זו עיצוב חדש לממשק הראשי שלה. הממשק בגרסה 7 כולל אריחים המציגים כל הזמן מידע מתחלף מהאפליקציות עצמן, כמו מזג האוויר, פגישות מלוח השנה, מיילים או תמונות. הבעיה שהעיצוב הזה לא מאפשר למשתמש לבחור את הגדלים של האריחים, מה שיוצר מהר מאוד מגילה ארוכה, שהמשתמש צריך לגלגל כלפי מטה, בשביל להגיע לכל אפליקציה בה הוא מעוניין. ווינדוס פון 8 מאפשרת גמישות רבה יותר בעיצוב, כך שניתן לבחור את גודל האריחים עליהן מוצגות האפליקציות, מה שמאפשר להציג בכל זמן נתון על המסך מספר אפליקציות לפי בחירת המשתמש.

גרסה 8 תתמוך גם במעבדים כפולי ליבה ובסוגי מעבדים מתקדמים יותר, כמו כן היא תאפשר שימוש בכרטיסי זיכרון בטלפונים. דפדפן האינטרנט הבא של מיקרוסופט, אקספלורר 10, יגיע גם לווינדוס פון ביחד עם הגרסה של חלונות 8 למחשבים אישיים ולטאבלטים. לדברי החברה, הוא יציע מהירות הגבוהה פי 4 מזו של הדפדפן בווינדוס פון 7.5.

טרנד התקשורת המאובטחת לטווח קצר, NFC, יאפשר למפתחי אפליקציות בווינדוס פון 8 לפתח שימושים באמצעותו ליישומים שלהם. מיקרוסופט גם תשתמש בטכנולוגיה הזו לקידום יכולת הארנק הסלולרי שלה, כאשר היא תציע יישום אחד המאפשר באמצעותו מספר שימושים כמו תשלומים, קופונים וכרטיסי מועדון הנוסע המתמיד בחברות תעופה. כמו כן, תהיה אפשרות לבצע תשלומים בתוך אפליקציות.

מלבד החידושים האלו, ניתן יהיה לבצע עדכונים לגרסה 8 ישירות מהטלפון ללא חיבור למחשב, כאשר מיקרוסופט תתמוך בעדכונים לטלפונים הקיימים במשך שנה וחצי. בעלי מכשירים עם גרסה 7 או 7.5 לא יוכלו לעדכון לגרסה 8, במקום זה הם יקבלו גרסה בשם 7.8 שתכלול את ממשק האריחים החדש.