לא רק אנוביט: ענקית נוספת מהמרת על יצרנית אחסון ישראלית

חברת סיגייט, שמובילה את שוק הדיסקים הקשיחים, תשתף פעולה ותשקיע בסטארט-אפ הישראלי דנסביטס ■ ההשקעה מוערכת בכמה מיליוני דולרים

הסטארט-אפ הישראלי דנסביטס (Densbits), שמספק טכנולוגיה בתחום הזיכרונות, הודיע על הישג אסטרטגי מרשים. החברה תשתף פעולה עם יצרנית הדיסקים המגנטיים (HDD) הגדולה בעולם, סיגייט (Seagate), כאשר סיגייט תהפוך לאחת המשקיעות בדנסביטס. ההודעה הזו מתפרסמת כחצי שנה לאחר שאפל רכשה את אנוביט ומחזקת את התחושה שישראל ממשיכה להוביל בפיתוח טכנולוגיות זיכרונות גם לאחר אם-סיסטמס וסייפן.

דנסביטס הוקמה ב-2006 על-ידי אילן חן, המנכ"ל, שמואל לוי, וחנן וינגרטן, אך רק לאחרונה נחשפה לאור הזרקורים. דנסביטס פיתחה טכנולוגיה שמיועדת להתקן הבקרה והניהול של זיכרונות (Controller), ואמורה לספק שיפור משמעותי בביצועים ובמחיר של הזיכרון. עד כה גייסה החברה 30-40 מיליון דולר, בשני סבבים, מהקרנות סקויה ובסמר.

כחלק מהעמימות, החברה לא סיפקה נתונים לגבי היקף הגיוסים שביצעה לאורך הדרך. ייתכן שמדובר בצניעות או בכוונה להסתיר את ההתעניינות כלפיה בשוק. הדיווח על השת"פ האסטרטגי עם סיגייט הוא דיווח פומבי ראשון עבור החברה, אך סביר להניח שמספר שת"פים כאלו כבר קיימים גם עם חברות אחרות. כמו בשאר הגיוסים, גם במקרה זה המספרים לא נחשפו. אחזקות של משקיעים אסטרטגיים מגיעות בדרך כלל לאחוזים בודדים, כך שסביר שמה שנדרש מסיגייט במקרה זה הוא כמה מיליוני דולרים.

עבור סיגייט מדובר בפעילות ראשונית למדי בשוק הזיכרונות שמבוססים על מוליכים למחצה ולא על דיסקים קשיחים, אלו שאנחנו עדיין מוצאים ברוב התקני המחשוב שנמכרים כיום. ברבעון הראשון של השנה, כך על-פי נתוני iSuppli, הובילה סיגייט את שוק הדיסקים הקשיחים עם 46%, כאשר מאחוריה ממוקמת Western Digital עם 32%. שוק הדיסקים הקשיחים עמד ברבעון הראשון על כ-9.6 מיליארד דולר. רק לשם הפרופורציות, שוק ה-SSD כולו מוערך על-ידי גרטנר בקרוב ל-7 מיליארד דולר השנה, לאחר זינוק של יותר מפי שלושה לעומת 2010.

צריכת מתח נמוכה

זיכרונות ה-SSD מחליפים את הזיכרון המסורתי באופן מואץ בעשור האחרון. החל משנות ה-90 רואים את המגמה בטלפונים הניידים ובמוצרי אלקטרוניקה אחרים. בשנתיים האחרונות חודר ה-SSD גם למחשב האישי, גם בגלל התכונות שלו כצרכן מתח נמוך יחסית, גודל מצומצם, והעמידות היחסית - שרלוונטית להתקני מחשוב ניידים .

הבעיה המרכזית שמנעה את החדירה של ה-SSD באופן גורף יותר היא המחיר הגבוה. הסיבה היא ששימוש בטכנולוגיות זיכרון מתקדמות, כגון אחסון 2 או 3 ביטים בכל תא, פוגעות בביצועים ובאמינות הזיכרון. לשם כך התפתחה מאוד בשנים האחרונות הטכנולוגיה בהתקני הבקרה כך שהיא יכולה לתקן שגיאות אפשריות בשליפת המידע מהתאים, וכן עיבוד יותר יעיל של התוכן.

"מודם זיכרון"

דנסביטס חשפה באפריל מוצר שמספק תמיכה ביכולת לאחסן שלושה ביטים בכל תא. לטענת החברה, הביצועים והאמינות לא רק שלא נפגעים אלא אף טובים יותר לעומת אחסון של פחות זיכרון בתאים. ככל הנראה זו גם הסיבה שהביאה את סיגייט להמר על הטכנולוגיה של דנסביטס בכדי להסתער על שוק האחסון החדש. סיגייט, על-פי ההודעה, מתכוונת להיעזר בטכנולוגיה של דנסביטס בכדי לפתח מוצרים שמיועדים גם להתקני המחשוב לצרכנים הסופיים, וגם למערכות המחשוב שמיועדות לשימושים ארגוניים, ודורשות ביצועים יותר גבוהים.

"אנחנו מאמינים שיש לנו הזדמנות משמעותית עם השת"פ האסטרטגי החדש להרחיב את המנהיגות שלנו לתוך שוק ה-SSD", אמר קורי פימנטל, מנהל המכירות והשיווק של סיגייט. דנסביטס, מכנה את הטכנולוגיה שלה "מודם זיכרון", כאשר הכוונה שהשיפור בביצועי הזיכרון מבוצע - כמו במקרה של המודמים בציוד התקשורת - על-ידי עיבוד אותות מתקדם, מנגנוני ניהול, ושיפור באמינות הנתונים.