ספרד במשבר קשה; היכן בכל זאת מצויות ההזדמנויות?

במגרש הכלכלי המדינה נמצאת במשבר חוב קשה, ובאחרונה אף התווספה לרשימת הנזקקות לסיוע חיצוני ■ איך בכל זאת ניתן למצוא בספרד גם הזדמנויות השקעה

מתחילת החודש ספרד מספקת כותרות רבות. חלקן חיוביות, בייחוד בזכות הצלחתה של הנבחרת הלאומית להעפיל לחצי גמר האירו. אולם מרבית הידיעות עוסקות במצבה הכלכלי העגום, ובעיקר בתשואות האג"ח הממשלתיות שלה שנמצאות באזור המסוכן של 7%. את חציית רף זה אפילו סאן איקר ("איקר הקדוש", כינויו של שוער הנבחרת קסיאס) לא יכול היה למנוע.

ככל שנקפו הימים ותשואות האג"ח טיפסו, גבר הלחץ על ממשלת ספרד לבקש סיוע כלכלי למערכת הבנקאות הרעועה שלה, עד שב-9 ביוני הפכה רשמית למדינה הרביעית בקבוצת ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) שנזקקת לסיוע חיצוני.

כאמור, ממשלת ספרד "נאותה" לקבל סיוע מהאיחוד האירופי על מנת לתמוך בבנקים המקומיים. למרות שרוב פרטי התוכנית לא פורסמו עד כה, הרעיון הכללי הוא שספרד תקבל הלוואות בהיקף של עד 100 מיליארד אירו מקרנות הסיוע, תעבירן לקרן ממשלתית שנועדה לחילוץ בנקים (FROB), ותסייע לבנקים שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו.

בקשת הסיוע הזו נבעה ממצב של חוסר ברירה, שכן אין באפשרות ספרד לגייס סכום כזה בשווקים; בוודאי לא בריביות סבירות שמאפשרות לשרת את החוב הציבורי הכולל שלה, בהתחשב בנתונים העגומים של קצב צמיחה, היקף גביית המסים וכדומה.

מאחר שהכספים הועברו לקרן החילוץ של מערכת הבנקאות בספרד, קרן השייכת לממשלה, המשמעות היא שהיקף החובות של ממשלת ספרד גדל בעקבות הסיוע. לכן, בנוסף לקושי לממן את החוב הקיים, הסיוע שקיבלה ספרד מגדיל את סעיף ההוצאה הציבורית, וכמובן יקשה על הממשלה לעמוד ביעדי הגירעון שנקבעו לשנים הקרובות.

הסיוע שניתן לספרד מיועד אך ורק למערכת הבנקאות, והממשלה לא תוכל להשתמש בו לצרכים אחרים. במילים אחרות, החששות מקריסת הבנקים בספרד אמנם נרגעו בשל הסיוע, אבל משבר החוב הריבוני עוד רחוק מלהיפתר.

מדדים עם הטיה מקומית

לאור המצב הכלכלי הקשה בספרד, ניתן לחלק את המשקיעים במדינה לשני סוגים עיקריים: משקיעי ערך שמחפשים הזדמנויות במניות ספרדיות רב-לאומיות, אלו שעיקר הכנסותיהן מגיעות מחוץ לכלכלה הספרדית; ומשקיעים שמעריכים כי למרות משבר החוב העמוק שבו מצויה ספרד, מחירי הנכסים במדינה זולים דיים כדי להתחיל להצטייד בסחורה תוצרת מקומית.

מי מכם שנמנה עם הסוג השני, עשוי לראות במניות הבנקים הספרדיים ובאיגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות הזדמנות. מכפיל ההון הממוצע של שבעת הבנקים הגדולים במדינה עומד כיום על 0.56 בלבד, כך שאם תחול התפתחות חיובית ומפתיעה בספרד, מחירי מניות הבנקים צפויים לנסוק מעלה. גם שוק האג"ח הספרדי, שנסחר כיום ברמות תשואה ממוצעות של 5%-10%, עשוי להוות פתרון השקעה מתאים לתרחיש אופטימי.

מעבר לכך, מדד המניות המרכזי בספרד, IBEX-35, ומדד MSCI Spain, כוללים חשיפה גבוהה לחברות שפועלות בעיקר בכלכלה המקומית. קרן הסל LYXOR ETF IBEX 35, שנקובה באירו ונסחרת באירופה תחת הסימבול LYXIB, מאפשרת חשיפה לשוק המניות הספרדי. קרן הסל על המדד של MSCI נסחרת בארה"ב (נקובה בדולר) תחת הסימבול EWP, וכוללת הטיה גבוהה יותר לבנקים הספרדים (40%) מאשר במדד IBEX-35 (33%).

נציין כי להערכתנו, המשבר בספרד עוד רחוק מכדי סיום, ולכן אנו מעדיפים את ההשקעה בחברות ספרדיות רב-לאומיות על פני השקעה בנכסים שתלויים בעיקר בביצועי הכלכלה המקומית הדועכת. בהקשר זה, חברות גלובליות שבסיסן בספרד, דוגמת אינדיטקס (ענקית האופנה, מוכרת בישראל בזכות מותגיה זארה ומאסימו דוטי), טלפוניקה (תקשורת) וגרינפולס (יצרנית תרופות ומכשור רפואי), נהנות כיום מיתרון תחרותי ביחס למתחרותיהן ברחבי העולם הודות למטבע זול (אירו), וכן בשל ספקים וכוח אדם שמשוועים לעבודה.

עדות להצלחה של חברות מסוג זה לצלוח את משבר החוב הספרדי, ניתן לראות בביצועים המרשימים שמפגינות מניותיהן מתחילת השנה, בו בזמן שמדד IBEX-35 רשם ירידה חדה של יותר מ-20%.

לסיכום, הכלכלה הספרדית נמצאת כיום במשבר עמוק ביותר. עם זאת, אנו רואים מקום לנצל את הפאניקה בשוק המקומי, ולחפש הזדמנויות השקעה בחברות ספרדיות שעיקר הכנסותיהן מחוץ למדינה.

חשיפה ישירה
 חשיפה ישירה

*** הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בפסגות קרנות נאמנות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או יחידות השתתפות בקרנות נאמנות