עתירה לבג"ץ: לדווח לרשות התעבורה על מחלות הפוגעות בנהיגה

לטענת העותרים, כיום רופאים אינם מדווחים על מחלות נהגים - וזאת בניגוד לדין

על ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם בתפקיד שר הבריאות, להתקין תקנה שלפיה רופאים המאבחנים בקרב מטופלים מחלות העלולות לפגוע ביכולתם לנהוג בכלי רכב, מחויבים לדווח על כך לרשות התעבורה באופן אוטומטי.

כך טוענים שני אזרחים בעתירה שהגישו לפני כשבועיים לבג"ץ, במטרה לצמצם לדבריהם את הסכנה בכבישים. בעתירתם, שהוגשה באמצעות עו"ד אריק גינזבורג, נטען כי כיום רופאים אינם מדווחים למשרד התחבורה על מחלות נהגים, וזאת בניגוד לדין.

לטענת העותרים, על-פי פקודת התעבורה, הרופאים ומשרד הבריאות מחויבים לדווח למשרד התחבורה על אדם העלול לסכן בנהיגתו את עצמו ואת הציבור בשל מחלה או צריכה של תרופה שעלולה לפגום בכושר הנהיגה שלו. אולם, מתברר כי רופאים רבים מתעלמים מחובת הדיווח הזו, והתוצאה היא שנהגים רבים שעלולים להוות סכנת מוות - נוהגים באופן חופשי בכבישי המדינה.

העתירה מבקשת מבית המשפט לחייב את שר הבריאות נתניהו, את סגן השר יעקב ליצמן ואת שר התחבורה ישראל כץ להסדיר את הנושא באמצעות דיווח אוטומטי ממוחשב, שיעקוף את הרופאים, דרך בתי-המרקחת המנפקים את התרופות ודרך מחשבי קופות-החולים.

על-פי הודעת מנכ"ל משרד הבריאות משנת 2009, המחלות שעל הרופאים לדווח עליהן הן אפילפסיה, רמת סוכר נמוכה בדם, הפרעות לא נשלטות בקצב הלב, מצב שלאחר שבץ מוחי, שיכחון מתקדם עם פגיעה בהתמצאות או שיפוט, שימוש לרעה בסמים, אלכוהול או תרופות, דום נשימה בשינה, מחלת נפש פעילה הפוגעת בשיפוט, ירידה בכושר השמיעה שאינה ניתנת לתיקון על-ידי אביזרי עזר, מחלות לב חמורות ואי-ספיקת לב מתקדמת, הפרעות בשיווי-משקל העלולות להשפיע על כושר השיפוט, מחלות סרטניות העלולות להשפיע על כושר השיפוט, ליקויים אורתופדיים והפרעות תנועתיות המפריעות לתפעול תקין של כלי הרכב.

השופט צבי זילברטל הורה למדינה להשיב לעתירה בתוך כחודשיים וחצי. (בג"ץ 4721/12).