אשטרום-דרגדוס תשלם 20 מיליון שקל לחברה הדנית פר-ארסלף

זאת אחרי 8 שנים של סכסוך משפטי בין הקבלנים בנמל היובל באשדוד ■ השופט אבי זמיר מתח ביקורת על הניהול הרשלני של הפרויקט ע"י אשטרום-דרגדוס

אחרי כ-8 שנים של סכסוך משפטי בין הקבלנים שבנו את פרויקט "נמל היובל" באשדוד, קבע אתמול (ג') בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי קבוצת אשטרום-דרגדוס, הקבלן הראשי של הפרויקט, תשלם פיצויים בסך כ-20 מיליון שקל לחברה הדנית פר-ארסלף, ששימשה כקבלן משנה. בנוסף, בית המשפט חייב את אשטרום בהוצאות המשפט של פר-ארסלף בסך 4 מיליון שקל.

בית המשפט קיבל את מרבית תביעתה של פר-ארסלף ודחה במלואה את התביעה הנגדית בסך כ-24 מיליון שקל שהגישה אשטרום, בגין נזקים שלטענתה נגרמו לה על-ידי פר-ארסלף.

השופט אבי זמיר קיבל את טענותיה של פר-ארסלף, שיוצגה בידי עורכי הדין איל רוזובסקי, אורן גרוס ותמיר כהנוב ממשרד צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר טולידאנו ושות', ומתח ביקורת על הניהול הרשלני של הפרויקט על-ידי שותפות אשטרום-דרגדוס.

לדבריו, החברה הדנית הוכיחה כי "לאורך כל הדרך היא פעלה בתנאים קשים ביותר, שנבעו בעיקר מניהול כושל ורשלני של העבודות בידי הנתבעות, ניהול שלווה במערכת יחסים עכורה בין הנתבעות לבין רשות הנמלים והרכבות".

עוד ציין השופט כי "מנהלי השותפות התחלפו השכם וערב, ומנהלים זוטרים וחסרי ניסיון פיקחו בפועל על עבודותיה המורכבות של התובעת. במשך תקופות ארוכות, לרבות בתקופות קריטיות להתקדמות העבודות, לא היה מנהל פרויקט או סגן מנהל פרויקט מטעם השותפות".

לדבריו, "מצב דברים זה, שלמעשה אינו שנוי במחלוקת של ממש, של התנהלות וניהול חובבניים ורשלניים, שלא לומר שערורייתיים, מסביר תופעות וליקויים שונים שאירעו לאורך חיי הפרויקט".

ברקע התביעה הנדונה, עומדת הקמתו של פרויקט היובל בנמל אשדוד, פרויקט תשתית לאומי שהוקם על-ידי רשות הנמלים (חברת נמלי ישראל כיום) בהשקעה של כ-650 מיליון שקל.

אשטרום-דרגדוס, שותפות ישראלית-ספרדית, זכתה במכרז הבינלאומי להרחבת הנמל, כקבלן המבצע של עבודות התשתית הימיות המורכבות.

עבודותיה של אשטרום-דרגדוס יצאו לדרך בספטמבר 2000, ובמהלכן היא שכרה את פר-ארסלף, המתמחה בביצוע פרויקטים הנדסיים בסביבה ימית, כקבלן משנה להקמת הרציפים, החדרת השיגומים לקרקע הים ועבודות נוספות.

הקמת הפרויקט אמורה הייתה להסתיים באוגוסט 2004, אך בפועל העבודות הסתיימו רק בינואר 2007, מה שבין היתר הוביל לתביעה אחרת בסך של כמיליארד שקל אשר הגישה אשטרום-דרגדוס נגד רשות הנמלים, בשל הנזקים הכספיים שנגרמו לה לטענתה (התביעה נגד רשות הנמלים הסתיימה בפשרה שפרטיה חסויים).

בשל הסכסוך שפרץ בין רשות הנמלים ובין השותפות, פר-ארסלף, אשר על-פי התכנון המקורי הייתה אמורה לבצע את חלקה בפרויקט במשך תקופה של 9 חודשים, נאלצה בסופו של דבר לשהות בישראל במשך תקופה של כ-16 חודשים, אשר בסופם נאלצה לעזוב את הארץ לאחר שעבודותיה הופסקו לגמרי.

בעקבות זאת הגישה פר-ארסלף ב-2004 תביעת פיצויים נגד החברות אשטרום ודרגדוס ונגד המיזם המשותף אשטרום-דרגדוס, בטענה כי נגרמו לה נזקים גדולים בשל הניהול רשלני ולקוי של הפרויקט על-ידי אשטרום-דרגדוס.

אשטרום-דרגדוס יוצגה בידי עו"ד דוד חמו.