סנגור בתיק הולילנד: המדינה באה לביהמ"ש עם עגלה מקרטעת

ראש ממשלה לשעבר אהוד אולמרט, יזמי נדל"ן ובכירים במינהל ובעיריית ירושלים מואשמים במשפט בעבירות שוחד ■ הסנגורים על עד המדינה ש"ד: "לאיש הזה אין קורות חיים מרשימים" ■ הפרקליטות: "נציג את הראיות באופן מקצועי וענייני"

ביום ראשון (1 ביולי) זה עומד לקרות. שלב ההוכחות במשפט בפרשת הולילנד, אחד המשפטים החשובים במדינה, שבו עומד לדין ראש ממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, באשמת לקיחת שוחד, ייפתח בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

משפט הולילנד יתנהל בפני השופט דוד רוזן, ובישיבותיו הראשונות תישמע עדותו הראשית של עד המדינה ועד המפתח בפרשה, ש' ד', שותפם לשעבר של יזמי פרויקט הנדל"ן הולילנד בירושלים.

ש' ד' הוא האיש שעדותו במשטרה הביאה לתחילת החקירה, ומי שלטענתו העביר מהיזמים כספי שוחד לבכירים בעיריית ירושלים ובמינהל מקרקעי ישראל, בתמורה לקידום פרויקט הנדל"ן ופרויקטים נוספים.

עו"ד רועי בלכר, שמייצג ביחד עם עו"ד אלי זהר את אולמרט, שומר על זהירות לקראת המשפט, ואינו ממהר לתקוף את עד המדינה והפרקליטות. "אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים של לימוד חומרי החקירה ונראה שחקירותיו של עד המדינה יהיו ארוכות".

מנגד, מקורבים לאולמרט הגבירו לקראת המשפט את הביקורת על הפרקליטות. לדבריהם, כל האשמות הפרקליטות נגד אולמרט מבוססות על עד מדינה מפוקפק ובלתי אמין. "מדהים שהוגש כאן כתב אישום נגד אולמרט. אלמלא מדובר היה באולמרט ואלמלא המשפט האחר שמתנהל נגדו, הוא לא היה עומד לדין במשפט הולילנד".

לטענת מקורבי אולמרט, "אין לפרקליטות בדל ראייה שאולמרט קיבל שוחד", הטענות הללו לא הגיוניות ומתבססות על עדות שקרית של עד המדינה ועליה בלבד.

גם עו"ד נבות תל-צור, בא-כוחו של דני דנקנר, העומד לדין בפרשה באשמת לקיחת שוחד, אומר כי תיק הולילנד יקום וייפול על עדותו של עד המדינה. "לאיש הזה אין 'קורות-חיים מרשימים', ויש סימני-שאלה גדולים לגבי הסכם המדינה איתו. אסור ללכת שבי אחר דברי הפרקליטות כי התיק מבוסס על מארג של ראיות. הכול מתחיל ונגמר בעד המדינה".

"המדינה קנתה עדות"

עו"ד איתן מעוז, סנגורו של נאשם מרכזי נוסף בפרשה, אביגדור קלנר, מיזמי פרויקט הנדל"ן, מאמין כי הסנגורים יצליחו לקעקע את המהימנות של עד המדינה ולהביא לזיכוי הנאשמים.

לדבריו, "המדינה יודעת שהיא באה לבית המשפט עם 'עגלה מקרטעת'. יש תחושה שהעניינים שקשורים אל העד הזה לא נבדקו עד תום. יש פה סיפור בעייתי, של איש בעייתי. אני כאדם פרטי לא הייתי מוכן לקנות ממנו אוטו משומש. אני לא יודע איך המדינה הסכימה לקנות ממנו עדות".

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר בתגובה: "התביעה תציג את ראיותיה בבית המשפט, באופן מקצועי וענייני, כמקובל".

סוללה של נאשמים במתן ובלקיחת שוחד במיזמי נדל"ן

כתב האישום בפרשת הולילנד כולל שורה ארוכה של נאשמים, בהם אולמרט; ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן; ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי; דני דנקנר, יו"ר חברת תעשיות מלח, ששימש גם כסגן יו"ר בנק הפועלים; יעקב אפרתי, שהיה מנהל מינהל מקרקעי ישראל; אורי שטרית, שכיהן כמהנדס עיריית ירושלים; הלל צ'רני, יזם פרויקט הולילנד; אביגדור קלנר, ממקימי חברת הולילנד פארק; מאיר רבין, שהיה עוזרו האישי של עד המדינה; ובכירים נוספים בעיריית ירושלים.

חקירת הפרשה החלה בעקבות עדותו של עד המדינה ש' ד' באפריל 2010. במארס 2011 הוחלט על הגשת כתבי האישום בכפוף לשימוע. מדובר בפרשה מסועפת ומורכבת המתארת פרשת שחיתות לכאורה מהחמורות בתולדות המדינה.

כתב האישום, שגיבשו אנשי פרקליטות מיסוי וכלכלה, עוסק ב-3 פרשיות: הולילנד, קרקעות חברת תעשיות מלח וחברת הזרע.

לטענת הפרקליטות, הקו המחבר בין כולן הוא זהות הנאשמים ו"קידום פרויקטים של נדל"ן תוך מתן שוחד לעובדי ולנבחרי ציבור, בדגש על עבירות שליוו את הליכי התכנון בעיריית ירושלים ובמינהל".

בתיק הולילנד יואשם אולמרט בפעם הראשונה בשוחד. במשפטו האחר שהתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים (והסתיים) בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות, הוא הואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים. הכרעת הדין בעניין תינתן בקרוב.