סטארט-אפ בשבוע: טכנולוגיה שמתריעה מסיבוכים בלב

חברת קימא עושה שימוש במכ"מ זעיר בקרינת RF כדי להתריע מסיבוכים של אי ספיקת לב

רקע: "קימא הוקמה ב-2008 והיא מבצעת אנליזה באמצעות קרינת RF", מספר אסף ברנשטיין, מנכ"ל החברה. "כשחיפשנו לה שם, כמעט קראנו לה Ana-RF. בסוף השתפנו וקראנו לה קימא, שזה גלים ביוונית".

ברנשטיין הוא יוצא 8200 ובוגר הטכניון בהנדסת מכונות ואילו אוריאל וויינשטיין הוא בוגר תלפיות. הם נפגשו בקוואנטומיקס לפני שמונה שנים, ומאז לא נפרדו, גם כשעברו בין סטארט-אפים שונים. בסטארט-אפ טקטייל הם צירפו אליהם את מיכל שוחט, שאחראית לצד הרפואי והקליני של החברה.

אחרי שקוואנטומיקס נמכרה, "שאלנו את עצמנו מה עושים הלאה וסימנו את תחום הקרדיולוגיה", אומר ברנשטיין. "זה תחום גדול וגם מאוד חם טכנולוגית. שאלנו את החברים שלנו מעולם הקרדיולוגיה מהן הבעיות הבוערות בתחום ואמרנו: 'כן, אנחנו יכולים להציע פתרונות לדברים האלה'".

הפתרון הראשון שעליו עבדה החברה הוא איכון סטנטים. כיוון שהמייסדים הכירו היטב את תחום המכ"מ, הם הבינו שמכשיר שיכול לאתר מטוס בשמים, יכול למצוא גם חתיכת מתכת בגוף. תוך זמן קצר הבינו השלושה שיהיה הרבה יותר מעניין לאמוד את כמות הנוזלים בריאות.

השוק: מדוע מדידה פשוטה וזולה של נוזלים בריאות היא בוננזה אמיתית? בגלל מחלת אי ספיקת הלב, שמהווה 25% מכל מחלות הלב ועולה למשק האמריקני כ-40 מיליארד דולר בשנה.

כאשר נגרם נזק לשריר הלב, הוא אינו מצליח לדחוק את הדם החוצה באותה העוצמה כבעבר, ולכן דם גם לא מצליח להיכנס ללב והנוזלים ממנו מפעפעים לריאות - והחולה נחנק.

לו היה ניתן למדוד בקלות את כמות המים בריאות, כפי שמודדים למשל את רמות הסוכר בחולי סוכרת, ניתן היה לטפל בחולה באופן מיידי, בביתו. שוחט: "חייבים לאפשר מדידה רציפה ותיקון מיידי של הצטברות המים. רק בצורה כזו מנהלים מחלה כרונית".

הבדיקה המקובלת כיום פשוטה - שקילה של הפציינט. אם יש עליה של קילו ומעלה - מניחים שישנה הצטברות מים בריאות, והחולים צריכים לדווח על כך לרופא. ברנשטיין: "המדידה הזו כה לא מדויקת שהחולים כבר לא מאמינים בזה ולא מבצעים את זה. הרופאים מיואשים ואומרים לנו 'תנו לנו פתרון שבכלל לא תלוי במוטיבציה והיכולת של החולה'".

המוצר: קימא הצליחה למזער את המכ"מ שלה, שפועל בטכנולוגיות RF, לגודל של כחצי סנטימטר. המכ"מ הזעיר, שמודבק לדופן החזה, משדר גל RF לתוך הגוף וקולט את ההחזר מהלב. הוא יכול למדוד שינויים בהחזר האנרגיה מן הלב, שקשורים בכמות המים שהתאספה בריאות, בין הלב למכשיר.

שיטת המכ"מ לא שימשה עד היום כשיטת הדמיה לגוף האדם, למרות שהיא מאפשרת להבדיל היטב בין רקמות בגוף, מבלי לעשות להן נזק. ברנשטיין: "עד לאחרונה, לא ידעו למזער ולהוזיל אותה. ההתקדמות חלה בזכות התקשורת הסלולרית, שגם היא משתמשת בקרינת RF".

ויינשטיין: "עד היום תתקשי למצוא מכ"מ בפחות ממיליון דולר, מלבד אצלנו. זה המכ"מ הכי קטן בעולם, והוא זול מאוד". קימא, שהמשקיעה הגדולה בה היא חברת ההשקעות אלרון, נעזרת דרך RDC, המיזם המשותף של אלרון ורפאל, במומחים למכ"מ וטכנולוגיות שעזרו לה לפתח את ההמוצר תוך שלוש שנים.

המוצר משדר אוטומטית את הנתונים למערכת מידע ואלה מועברים לרופא. אם יש צורך בתיקון תמהיל התרופות, הרופא יתקשר לחולה ויידע אותו בכך. "אנחנו מאמינים שהפתרון הזה יחסוך 5 מיליארד דולר", אומר ברנשטיין.

גיוסי הון: החברה גייסה 7 מיליון דולר מאלרון וממשקיעים פרטיים.

שלב בפעילות: החברה נמצאת כבר שנה וחצי בניסויים בני אדם וביצעה בהצלחה אלפי מדידות. היא מקוו להשיגה אישור לשיווק באירופה עד סוף השנה ובארה"ב ברבעון השלישי של 2013.

gali-w@globes.co.il