איזי כהן הרוויח באפריקה ישראל יותר מ-20 מיליון שקל ב-4 שנים

כהן עוזב על רקע מתיחות עם בעל השליטה לב לבייב ■ את כהן יחליף אברהם נובוגרוצקי, מנכ"ל אפריקה תעשיות

אחרי חודשים ארוכים של שמועות, עכשיו זה רשמי: איזי כהן עוזב את אפריקה ישראל . אמש (ד') הודיעה רשמית החברה, שבשליטת לב לבייב, כי כהן, מנכ"ל החברה, מסיים את תפקידו לאחר ארבע שנות כהונה.

בישיבת הדירקטוריון הקרובה יובא לאישור מינויו של אברהם (נובו) נובוגרוצקי לתפקיד מנכ"ל אפריקה ישראל להשקעות. נובוגרוצקי, בן 54, מכהן כמנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות מנובמבר 2008. את תפקידו בקבוצת אפריקה ישראל החל לאחר 14 שנות עבודה בתחום ההיי-טק, בתפקידי ניהול שונים.

על פי הערכות בשוק ההון כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל ביטוח, צפוי להשתלב בתפקיד בכיר בגוף פיננסי גדול, אך הוא עדיין לא החליט לאן ללכת. "החזרנו את אמון המשקיעים לחברה. אני עוזב אחרי סיפוק וגאווה, והולך לאתגרים חדשים", אמר היום ל"גלובס". עלות השכר של כהן מיוני 2008 ועד לדצמבר 2011 הסתכמה ב-31 מיליון שקל, אולם סכום זה כולל כ-10 מיליון שקל באופציות, הנמצאות היום הרחק מחוץ לכסף, ואשר יפקעו כאשר הוא יעזוב את החברה.

בהודעת החברה לתקשורת נעשה מאמץ רב להכחיש את השמועות על סכסוך אישי של כהן עם בעל השליטה. "יו"ר הדירקטוריון, לב לבייב, נפרד מכהן במילים חמות, וציין את תרומתו להסדר עם שוק ההון ולהובלת החברה לעבר אופקים חדשים בימים של טלטלות קשות בשווקים הבינלאומיים. כהן היה נכס ומנהיג לאפריקה ישראל בעת משבר, והוא זה שתרם תרומה מכרעת להחזרתה למסלול העסקי הראוי", נמסר.

יחד עם זאת, ההערכות הן כי היחסים בין השניים היו מתוחים, במיוחד מאז פורסם לפני שנה ב"גלובס" כי קרן פרמירה, שניהלה אז מו"מ לרכישת כלל ביטוח, הציעה לכהן את תפקיד מנכ"ל החברה. העסקה לרכישת כלל ביטוח מידי אי.די.בי פיתוח לא יצאה לבסוף לפועל, וכך גם המינוי, אך המתיחות בין השניים נותרה.

נאלץ להוביל להסדר חוב

כהן, בן 61, עזב את מגדל ביטוח ביוני 2008 לאחר כ-30 שנה. הצרות באפריקה ישראל בעבעו מתחת לפני השטח, אך כלפי חוץ החברה הקפידה לשדר עסקים כרגיל.

כהן חשב שהוא מגיע כדי להשביח את ההשקעות האדירות שבוצעו במזרח אירופה ובארה"ב, אך שלושה חודשים בלבד לאחר כניסתו לתפקיד - בספטמבר 2008 - הגיעה קריסת ליהמן ברדרס, שהביאה למשבר אשראי עולמי.

בסופו של דבר נאלץ כהן להוביל את אפריקה ישראל להסדר חוב, שהיה הגדול ביותר שעמו התמודד שוק ההון הישראלי, עם אג"ח של כ-7.5 מיליארד שקל. למרות הקשיים הצליח כהן להוביל לבסוף את אפריקה להסדר.

במהלך כהונתו של כהן צומצם החוב סולו של החברה מ-10 מיליארד שקל ל-3.5 מיליארד, בפריסה ארוכה ל-16 שנה.

שוויה של אפריקה ישראל היום בבורסה 1.6 מיליארד שקל, 85% פחות משוויה כשנכנס כהן לתפקיד, אך מדובר בחברה עם מינוף נמוך משמעותית, תזרים מזומנים גבוה והון עצמי של 4.6 מיליארד שקל. הסדר החוב מול בעלי האג"ח לא היה ההסדר היחיד שעמו התמודד כהן. משבר הנדל"ן הקשה בארה"ב וברוסיה הביא את כהן לממש נכסים רבים בחו"ל, ולנהל מו"מ להסדרי חוב מול בנקים זרים.

כך צבר
 כך צבר