שוב פיצוץ בין התמ"ת לאוצר: הפעם בגלל העסקים הקטנים

בכירים במשרד התמ"ת מאשימים את בכירי האוצר בניסיון לטרפד את הצעת החוק לעידוד עסקים קטנים ובינוניים שהועלתה היום לדיון בכנסת ■ עיקר המחלוקת הוא במנגנון חדש שמשרד התמ"ת מבקש להקים במסגרת החוק

בכירים במשרד התמ"ת מאשימים את שר האוצר, יובל שטייניץ ובכירים במשרדו בניסיון לטרפד את החוק לעידוד עסקים קטנים ובינוניים. הצעת החוק הועלתה היום (א') בצהריים לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה בידי שר התמ"ת, שלום שמחון. במרכז ההצעה, מהלכים שעתידים להיטיב עם מעמדם של העסקים הקטנים ולהסדרת פעילותה של הסוכנות לעסקים קטנים שבמשרד התמ"ת.

עיקר המחלוקת הוא במנגנון חדש שמשרד התמ"ת מבקש להקים במסגרת החוק, ותפקידו יהיה לעמוד על כל מהלך כלכלי שיש בו כדי להשפיע על המגזר העסקי. במשרד התמ"ת רואים במנגנון כזה כגורם שיאפשר בקרה הדוקה וטובה יותר על החלטות רבות משמעות על המגזר העסקי שמעסיק מאות אלפים במשק, וכמותו פועלים גם בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופאי.

לעומת ראשי משרד התמ"ת, בכירי האוצר מתנגדים למהלך בתוקף וטוענים כי הצעת החוק לא בשלה כדי לאפשר דיון בה. בזה אחר זה ביקרו היום ראשי האגפים באוצר את ההצעה של התמ"ת ואחריהם התייצב השר שטייניץ והוסיף את הסתייגויותיו. בין השאר, באוצר טוענים כי המנגנון המוצע יחזק את הביורוקרטיה, כך שכל החלטה - מהעלאת מסים, שינויים בתעריפי ארנונה, רפורמות במדיניות למתן מענקים ועוד, יהיו כרוכים בדיונים ארוכים במנגנון התיאום החדש שמציע משרד התמ"ת.

גורמים בתמ"ת ביקרו היום את האוצר בטענה שבכיריו היו ערים לפרטי הצעת החוק כבר לפני כארבעה חודשים, עת היא נמסרה להם למען עיון מוקדם. גורמים המקורבים לנושא טענו היום כי עם קבלת התזכיר, בכירי האוצר העלו הסתייגויות, מה שהוביל לשיח בין הצדדים אך חרף הבנות שהושגו באותו שיח - אותם בכירים התנגדו להצעת החוק בעת שהובאה לדיון בוועדת השרים. בעקבות היעדר ההסכמות על הצעת החוק, הוחלט בתום הדיון לדחות את ההצבעה עליה בשבועיים- תקופה שבה הצדדים ינסו להשיג פשרות ולהגיש נוסח משותף ומוסכם.

בשבועות האחרונים החריף המתח בין משרדי האוצר והתמ"ת, כשברקע פערים משמעותיים בסוגיות רבות שנושקות לתחום הפעילות של שני המשרדים. כך, התגלעו מחלוקות ופערים בעניין החברות הכלואות, המענקים לאינטל והוויכוח על הקצאת תקציבים למדען הראשי בתמ"ת.