אל-אריאן: האם שמחת יום העצמאות תתערבב בעצב כלכלי?

מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם משרטט בטור פרשנות מיוחד שכתב ב-CNBC את האירועים המהותיים שעשויים להשפיע על כיוון השווקים ■ בין האירועים: החלטת הריבית של ה-ECB ודוח התעסוקה בארה"ב

מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם - פימקו, מוחמד אל-אריאן, טוען במאמר פרשנות שפרסם היום ב-CNBC כי כיוון השווקים בימים הקרובים יושפע בעיקר בשל התוצאות של ההחלטות והנתונים הכלכליים החשובים שאמורים להתקבל בסוף השבוע - החלטת הריבית של ה-ECB, דוח התעסוקה בארה"ב והציפייה כי הבנקים המרכזיים בעולם יפעלו ויינקטו בצעדים מוניטאריים נוספים כדי לאושש את השווקים.

אל-אריאן טוען כי הטריגר לעלייה במפלס הציפיות בשווקים החל בעקבות תוצאות הפסגה האירופית שהסתיימה בסוף השבוע, אך באותה נשימה הוא טוען כי תוצאות אלו חושפות גם את הסיכונים הרבים של גוש האירו, כאשר רבים מאמינים שהם אינם מספיקים כדי לטפל בבעיית משבר החוב.

"מנהיגי אירופה רודפים אחר מספר יוזמות אסטרטגיות גדולות שיכולות לשנות את המבנה של גוש האירו", מסביר אל-אריאן. "איחוד מוניטארי, איחוד פיסקאלי, איחוד בנקאי והעמקת האינגרציה הפוליטית".

אל-אריאן מסביר גם כי השינוי של קרנות החילוץ (בייחוד של ה-ESM), במסגרתו המנהיגים העניקו לה סמכויות גדולות יותר בהזרמת כספים למדינות המתקשות באירופה, גרם לרבים מהם להבין כי קיים צורך מהותי לשבור את "מעגל הקסמים" שבין בנקים חלשים לבין מדינות חלשות בגוש האירו.

אולם, הכלכלן הפופלרי אומר גם כי צעדים אלו לא יספיקו כדי לסיים את בעיית משבר החוב האירופי וכי בימים הקרובים המשקיעים יקבלו 3 אינדיקטורים שיוכלו לומר להם האם מנהיגי גוש האירו שינו את כיוון התפיסה שלהם.

תחילה, המשקיעים ידעו ביום חמישי האם תוצאות הפסגה האירופית הספיקו כדי להעניק לבנק האירופי המרכזי רוח גבית חזקה מספיק כדי להוריד את הריבית בשיעור של עד -0.5%, וגם כדי להמשיך ברכישות האג"ח או בצעדים להגברת הנזילות הבנקאית שהוא נקט (LTRO'S). "עדיין לא ברור אם מנהיגי אירופה יתנו אור ירוק לצעדים הללו".

לאחר מכן, מנהיגי גוש האירו יאלצו לפקח מקרוב אחר המו"מ בין הממשלה היוונית לבין נציגי ה"טרויקה" לגבי התנאים שעליהם היא התחייבה במסגרת חבילת החילוץ שקיבלה.

לבסוף, אל-אריאן טוען, כי ארה"ב תיאלץ להתמודד עם עוד דוח תעסוקה מאכזב, שצפוי להצביע על יצירה של כ-96 אלף משרות בלבד - מתחת לרמה המהותית של 100 אלף משרות שמעידה על התאוששות בשוק התעסוקה. עניין שעלולות להיות לו השלכות רבות על הצריכה הפרטית והפעילות הכלכלית של המדינה, ועשוי לעודד את ה'פד' להמשיך ולהדפיס כספים.

"השבוע, בחגיגות יום העצמאות של ארה"ב (שיחול ביום ד'), שאותו נוהגים לציין במצעדים ותהלוכות, המשקיעים יקוו לצעדים נוספים, בייחוד מחוץ לאירופה, שיאפשרו להם לנשום לרווחה ויוסיפו לתחושת החגיגיות שלהם", דברי אל-אריאן.