דני פדרמן: "לא נחתים במכבי שחקנים מתוך פאניקה"

מנכ"ל מכבי ת"א מנסה להסביר איך הקבוצה הגיעה למצב שבו עוד קיץ הגיע, ושוב צריך לבנות את הסגל מחדש ■ "אני מודה שכרגע הסיטואציה לא נוחה עבורנו" ■ ראיון

מכבי ת"א הורגלה בקייצים האחרונים לעבור פירוק ובנייה מחדש. דווקא הקיץ הזה, שהסתמן כמשהו יותר יציב, שוב קיבל כמה טוויסטים לא צפויים. ההתחלה היתה עם החלטת הפרישה של דייויד בלו, אח"כ הפציעה של בורשטיין שמשאירה אותו בחוץ מבחינת מכבי, ופתאום המבחנים של ליאור אליהו ב-NBA. ושני ההיילייטים של הקיץ - ההתחרפנות של יוגב אוחיון, וההחלטה של קית' לנגפורד לא לקבל הצעה משודרגת של 1.1 מיליון דולר ממכבי, לטובת כמעט 2 מיליון דולר במילאנו.

***

"אני מודה שכרגע הסיטואציה לא נוחה עבורנו", אומר מנכ"ל מכבי ת"א, דני פדרמן, על הקיץ שעוברת הקבוצה. "אבל לא צריך להפוך את זה לתופעה שכאילו כל קיץ הכל מתפרק. כל מקרה הוא לגופו. מצד אחד אפשר לשמוח ששחקנים שמגיעים אלינו קוטפים את הפירות בזכות זה שאנחנו נותנים עונות טובות. זה אומר שאנחנו מביאים תוצאות, כי אם לא היינו מביאים תוצאות הם לא היו מקבלים חוזים של 2 מיליון אירו בברצלונה או 1.5 מיליון אירו במילאנו. השנה היה לנו את דייויד בלו שהחליט לפרוש, ולא משנה כמה כסף היינו מציעים לו. בורשטיין פצוע, וכמו שזה נראה הוא לא יכול לשחק השנה. ליוגב אוחיון יש חוזה שלכאורה הוא מעוניין להפר. היחיד שרצינו להשאיר מכל החבורה הזאת הוא קית' לנגפורד, שקיבל הצעה ממילאנו והחליט ללכת עליה".

למה אתם לא משתמשים במנגנונים של פיצוי כספי (ביי-אאוט), ששחקנים יצטרכו לחשוב פעמיים אם ללכת?

"אנחנו עושים את זה. יש לנו מנגנונים של ביי-אאוט, ומצד שני יש שחקנים שאנחנו לא נותנים להם אפשרות של יציאה מהחוזה. לדווין סמית, למשל, אין אפשרות יציאה מהחוזה. ולמרות שהיו לו הצעות של מיליון דולר בקיץ ואצלנו יש לו חוזה של כמעט חצי מיליון, הוא לא הלך. עם לנגפורד הסיפור יותר מורכב. הוא הגיע בשנה שעברה בפחות מחצי מהחוזה שלו בעונה הקודמת, אחרי שהרוויח עונה לפני כ-2 מיליון דולר. כשהוא בא, ביקשנו בחוזה שתהיה לנו אופציה לעוד עונה, שבמידה ונרצה אותו נצטרך להעלות לו את השכר ל-1.1 מיליון דולר. מצד שני, ללנגפורד היתה אופציה להשתחרר תמורת קנס קטן, של פחות מ-100 אלף דולר. ברגע שהוא קיבל את ההצעה ממילאנו הוא העדיף לנצל את סעיף היציאה שהיה לו".

קית לנגפורד, מכבי ת
 קית לנגפורד, מכבי ת

קית לנגפורד. "סיפור מורכב"

מה שקרה עם לנגפורד זה תקלה מבחינתכם?

"זה הכל עניין של איזונים. צריך לעשות הפרדה בין שחקנים מוכחים שהם שחקני טופ יורוליג, לבין שחקנים צעירים שעוד לא הוכיחו את עצמם ברמות הגבוהות. אחד כמו ריקי היקמן שהחתמנו עכשיו, ושעוד לא הוכיח את עצמו, אז יש לו חוזה לשנתיים בלי אפשרות יציאה. אבל כשאתה מביא שחקן כמו לנגפורד ונותן לו אופציה של מיליון דולר, אחרי שהוא כבר הרוויח 2 מיליון, אתה לא יכול שלא לתת לו אופציה ללכת".

יש לכם שחקנים שיש לכם עליהם ביי-אאוט גבוה?

"על ליאור אליהו יש ביי-אאוט של כמה מאות אלפי דולרים (500 אלף ד' - ט"ו), אבל רק עם אפשרות יציאה ל-NBA. על יוגב אוחיון יש לנו ביי-אאוט, לא גבוה, אבל רק מהעונה הבאה. השנה אין לו סעיף יציאה".

בקייצים האחרונים תמיד הצלחתם לבנות ולהרכיב. המזל שיחק לכם. אבל אתם יודעים שלא תמיד זה יעבוד ובסוף תשלמו את המחיר של עזיבת שחקנים מובילים?

"אין ספק שהכוונה היא לייצר מחזוריות של 3 שנים. עם הישראלים אנחנו עושים את זה די בקביעות. השנה גם עם הישראלים זה הולך קשה, גם בגלל דברים שלא היו בשליטתנו - בורשטיין, בלו, אוחיון, ומי יודע עכשיו מה יהיה עם ליאור. לגבי הזרים, זו סיטואציה באמת לא הכי נוחה, אבל בשביל זה אנחנו בונים מערך סקאוטינג כדי להצליח כל הזמן לתפוס את השחקנים לפני שהערך שלהם עולה".

שחקן כמו לנגפורד - לא היה שווה בשבילו לשבור את המנגנון הנוקשה שלכם ולתת לו 1.5 מיליון דולר, ואח"כ לנסות ולחסוך במקוום אחר?

"אני חושב שהוא היה נשאר ב-1.5 מיליון דולר אם היינו מציעים לו. אבל לא הצענו, וברגע שהוא קיבל את ההצעה ממילאנו הוא אפילו לא בא לנסות ולשאול כמה אנחנו יכולים לתת. הוא הפעיל את האופציה להשתחרר והלך. אני חושב שהוא כנראה הבין שלא נשלם לו את הסכום הזה. אין מה לעשות, זה היתרונות של להיות קבוצה עם מוניטין של בין חמש הקבוצות הגדולות באירופה שמצד אחד אתה כן יכול למשוך שחקנים כאלו לשנה-שנתיים, ומצד שני להיות בתקציב ה-15 באירופה, שאז יותר קשה להשאיר שחקנים שמקבלים הצעות. אנחנו צריכים להיות יותר זריזים וחכמים, להגיב, לדעת לפעול עם מה שיש לנו".

כשהשוק משתנה, ובאירופה מפציצים, יכול להיות שמודל הברייק-איבן שלכם לא כל כך רלוונטי?

"קודם כל לא הייתי קורא לזה מודל ברייק-איבן, כי בהרבה עונות אנחנו כבר יודעים מההתחלה שאנחנו לא נסיים באיזון. תקציב השחקנים השנה הוא דומה לתקציב השחקנים של העונה שעברה. הבעיה שלנו כרגע היא למצוא דרך להשאיר את כל החבילה ביחד. אם היינו רוצים להשאיר את הקבוצה של העונה שעברה, היינו צריכים להעלות את תקציב השחקנים בעשרות אחוזים. לכן היה צריך לעשות התפשרויות. אנחנו הימרנו על לנגפורד על חשבון הנדריקס, כלומר החלטנו לתת להנדריקס ללכת ולא לשלם את מה שהוא רצה, כדי להרוויח את לנגפורד עם חוזה יקר. בסוף הפסדנו גם את זה וגם את זה.

"זה נכון שיש עוד כמה קבוצות שמפציצות בעיקר בטורקיה וברוסיה, אך השוק באירופה מתחיל להתאזן. זה יהיה חוסר אחריות לנהל את מכבי במודל אחר שעלול להביא אותה למצב דומה לזה של פנאתינייקוס, סיינה ואולי גם אולימפיאקוס. יש קבוצות שמתנהלות בחיפזון ומסכנות את העתיד שלהן. יציבות כלכלית בשילוב הפעלת שיקול דעת, הן אחד המפתחות להצלחה של מכבי לאורך זמן".

***

עם יוגב אוחיון הדברים בדרך לפיתרון?

"אני לא יודע. הסיטואציה איתו מאוד לא נעימה לנו. לא שמענו ממנו כבר הרבה זמן, ואני באופן אישי לא שמעתי את העמדה שלו. אנחנו ניזונים מהתקשורת בכל מה שקשור לגביו. הוא יחזור לארץ עוד כמה ימים, ונהייה יותר חכמים. אני חושב שהוא עשה טעות בהתנהלות שלו, אבל אנשים, בטח בגילו, עושים טעויות. הסיטואציה מבחינתנו מאוד פשוטה וברורה: יש לנו חוזה חתום איתו".

אלו שעזבו - בלו, הנדריקס, סופו, לנגפורד - היו שחקנים עם עלות יקרה. כלומר התפנה הרבה כסף. למה שלא תביאו שחקן-שניים יקרים מהטופ?

"כן. זה נכון. יש לנו תקציב. בוא נגיד שיש לנו תחמושת במחסנית. אבל אנחנו לא רוצים לפעול מתוך חיפזון, רוצים לעבוד עם שיקול דעת ולהביא שחקנים גם בשביל השנים הבאות, לא בשביל לעשות החתמות כדי להשתיק כמה קולות. אני מודה שלכאורה זה נראה קיץ קשה. כרגע חתומים יוגב, היקמן, דווין סמית, פניני, ליאור, שון ג'יימס ושרמאדיני. חסרים לנו גארד במקום לנגפורד, חסר לנו סנטר ועוד מספר 4. בסך הכל חסרים לנו שלושה זרים וישראלים. זה דברים שיכולים להתהפך בשבוע אחד, אנחנו יכולים להחתים שני זרים וישראלי והכל ייראה אחרת לגמרי. אני מבין מה קורה, אני רואה את הכתבות ושומע את הקולות, אבל מבחינתו זו תהיה טעות ענקית אם נעשה החתמה מתוך פאניקה ובשביל להרגיע".

זה נכון שניסיתם להביא עכשיו את אנתוני פארקר לשנת פרישה?

"זה לא היה על הפרק. בשנה שעברה היינו מאוד קרובים איתו וכמעט סיכמנו. השנה לא הצענו לו. כבר בקיץ הקודם הוא אמר לי שאם הוא ימשיך עוד עונה, הוא יפרוש בוודאות בקיץ הבא".