ה'פד' ישיק QE3? כל הסיבות בעד ונגד רכישות נוספות

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, מונה את הסיבות "בעד" ו"נגד" תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) בארה"ב

האם הפדרל ריזרב בארה"ב צפוי להשיק בקרוב תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3)? כלכלנים ומשקיעים רבים תוהים לגבי שאלה זו בחודשים האחרונים, בעוד כלכלת ארה"ב ממשיכה לסבול מהאטה ומשבר החובות באירופה מאיים לגרור את הכלכלה העולמית למיתון.

כעת, לאחר שלפני כשבועיים חתך הבנק המרכזי את תחזיות הצמיחה לכלכלת ארה"ב, מעריכים רבים כי גדל הסיכוי להשקתה של תוכנית תמריצים נוספת. "הפחתת התחזיות הכלכליות שלו שכנעה את המשקיעים ש-QE3 עדיין על השולחן", כותב אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, ומציין מסיבות סיבות בעד ונגד המהלך.

הסיבות בעד, לטענת כהנוביץ', הן כדלהלן: ראשית, QE3 תתמקד ברכישת אג"ח מגובות-משכנתאות, מה שיוביל לאישוש שוק הדיור המקרטע בארה"ב. בנוסף, מציין כהנוביץ' את תחזיות הצמיחה החלשות (כאמור) ואת מדד מנהלי הרכש לחודש יוני, שירד לשפל של שנה וחצי (נכון לפרסומו אמש).

אולם, לדברי כהנוביץ', יש מספר סיבוב שלא להשיק את התוכנית: "לאור הבחירות הקרובות לנשיאות בארה"ב עלול הפד להיות מואשם כללי מדיני ובכך לפגוע באמינותו", הוא מציין. "מצד שני, אם יחליט ברננקי לתמוך באובאמה אז כבר יעדיף לעשות זאת קרוב עוד יותר לבחירות".

בנוסף, מבהיר כהנוביץ' כי הירידות האחרונות בשווקים עדיין נחשבות "צנועות" יחסית לירידות שחוו הבורסות עת השיק ה'פד' את תוכניות ההרחבה הראשונות (QE1 ו-QE2), וכן כי אולי על ה'פד' לחכות ולהמתין להתאוששות נוספת בשוק הדיור, ו/או לראות את השפעת הצעדים המוניטאריים האחרונים שלו (הארכת תוואי הריבית האפסית והארכת "אופריישן טוויסט").

"הנתון החלש מאד אתמול במדד מנהלי הרכש בתעשייה העלה מאד את הציפיות לתוכנית QE3, אך להערכתנו הפד ימשיך לחכות איתו", סיכם כהנוביץ'. "לכן, אנו לא חושבים שהימור על עליות כתוצאה מהרכזה על תוכנית QE3 זאת פוזיציה אטרקטיבית".