עסקים באילת מתנגדים להקמת מתחמים מסחריים חדשים בעיר

בעלי העסקים טוענים כי אין פרופורציה בין שטחי המסחר לבין כמות התושבים והתיירים ■ עיריית אילת: "התחרות בריאה, אבל לא נהסס להתערב במידת הצורך"

נציגי לשכת המסחר באילת ובעלי עסקים בעיר הדרומית מזהירים מפני קריסה כלכלית של עסקים בעיר. לטענתם, עקב בנייה בלתי מרוסנת של שטחי מסחר שגדלו מ-94,000 מ"ר ב-2005 לכ-400 אלף מ"ר כיום, יש היום רוויה במתחמים מסחריים. עוד נטען כי חוסר הפרופורציה בין שטחי המסחר לכמות התושבים בעיר ולתיירות הגוועת יובילו לקריסה מסחרית.

"מצוקת המזומנים של עיריית אילת וגביית אגרות בנייה והיטלי השבחה הביאו להחלטות תמוהות שיגדילו את שטחי המסחר בעיר ב-300%", אומר דובי כהן, חבר הנהלה לשכת המסחר באילת. "חייב להיות איזון בין שטחי המסחר ובין מספר התושבים והתיירות הנכנסת, ולצערי המצב בעיר הוא עגום: מספר התושבים באילת עומד על כ-47,000 איש, מתוכם כ-10,000 הם עובדים זמניים שחלקם לא מתגוררים בעיר. רמת השכר ברוטו בעיר היא 7,400 שקל. אנחנו אנשי פריפריה.

"בתי-המלון מדווחים על ירידה דרסטית בתפוסת החדרים, העומדת כיום על ממוצע שנתי של 65% בכ-11,000 חדרים שיש בעיר. שר התיירות עצמו הסביר כי תיירות החוץ נעלמה משום שאילת יקרה ומשעממת, אז במקום לבנות עוד קניונים, מדוע לא מעודדים בנייה של בתי-מלון בדרגת תיירות זולה?

"תוך זמן קצר נגיע ל-530 מ"ר שטחי מסחר שאין להם דורש, כששטחי המסחר החדשים רומסים את הישנים שעומדים היום כפיל לבן בעיר. קניון הים הוא עזובה, מרכז ביג שיתק את 'מול הים', ו'אייס מול' יגמור את ביג. 10 מ"ר שטח מסחר לכל תושב - עוד מעט נעבור את תל-אביב".

כהן הוסיף כי "מדי שבוע נסגרים עסקים בעיר, מכאן שהצורך בבניית שטחי מסחר חדשים הוא גזר דין מוות על העסקים הקיימים".

- בעלי העסקים בעיר קוראים להשבתה כוללת של המסחר בעיר. תלכו למהלך כזה?

"לא נשבית את העיר, המטרה שלנו היא להשמיע זעקה לראש העירייה - אנחנו דורשים איזון בין כמות שטחי המסחר ובין מספר התושבים בעיר. צריך להשקיע בתוספת של יחידות דיור ולעודד הגירה חיובית.

"בדוחות ב-2005 דובר על הגדלת מספר התושבים ל-80,000. כיום המצב הוא שיש הגירה שלילית. התושבים בורחים מהעיר שנמצאת בסכנת קריסה. אנחנו מצפים מראש העיר לצאת במסר ברור של עצירה מוחלטת של הקמת שטחי המסחר באילת".

"משק סגור"

עו"ד משה שיפמן, המייצג כ-60 בעלי חנויות באזור מרכז העיר אילת, רובן פרטיות, טוען כי הכוונה לבנות קניון נוסף במרכז העיר כיחידה סגורה ומבודלת תחרב את העסקים שברחובות הסמוכים. "אילת היא משק סגור שנמצא בקצה המטוטלת - היא לא יכולה לספוג שינויים בהיקפים האלה".

מעיריית אילת נמסר בתגובה: "העיר מונה 62 אלף תושבים ומארחת מידי שנה קרוב ל-3 מיליון תיירים מהארץ ומחו"ל. משום כך משרתים שטחי המסחר בעיר את תושביה ואורחיה כאחד.

"גם בעבר עוררה הקמת שטחי מסחר התנגדויות, אולם בפועל הוכח כי שטחי המסחר הנוספים לא פגעו בשטחים הקיימים ויצרו תחרות בריאה, אותה מעודדת העירייה כמדיניות. עם זאת, העירייה נמצאת תמיד עם האצבע על הדופק ובוחנת את עצמה באופן שוטף, על מנת לוודא שלא ייווצר כשל שוק, וכמובן שאם וככל שנידרש להתערבות בשוק, נעשה זאת ללא היסוס גם אם במחיר של הגבלת המסחר בעיר.

"בהקשר לכך, נציין כי לאחרונה הזמינה העירייה עבודת מחקר לבחינת עולם המסחר באילת, מחברת גיאוקרטוגרפיה. העבודה המתבצעת בימים אלה בוחנת בין היתר את הסוגיה".