"הרשויות שינו את עמדתן והבינו את הצורך בדירות קטנות"

כך אומרת דפנה הרלב, מנכ"ל קבוצת אביב במסיבת עיתונאים שערכה החברה במקום בו החלו העבודות לבניית פרויקט אביב בלבונטין ■ צפו בשידור ממסיבת העיתונאים

"יש צורך אמיתי בדירות קטנות. אבל בנייה של פרויקטים שיכללו דירות קטנות תלויות בהיתרים ובחקיקה. כשהרשויות רוצות דירות קטנות הן מאפשרות את זה וכשהן רוצות דירות גדולות, מה שהיה עד היום, הן מעודדות רק דירות גדולות. אני חושבת שהרשויות שינו את עמדתן בנושא והבינו גם הן את הצורך הקיים בדירות קטנות. כך הרגשתי גם בתהליך העבודה אל מול עיריית תל אביב".

כך אמרה היום דפנה הרלב, מנכ"ל קבוצת אביב במסיבת עיתונאים שערכה החברה במקום בו החלו העבודות לבניית פרויקט אביב בלבונטין. מדובר בפרויקט העתיד לכלול 131 דירות כאשר רובן דירות קטנות בנות 2 ו-3 חדרים שייבנה במתחם שנרכש על ידי החברה ב-2010 בין הרחובות מקווה ישראל, לבונטין והרכבת וכולל גם מבנה לשימור. יש לציין שלמרות שהיצע הדירות הקטנות בהחלט מבורך, מחירי הדירות בפרויקט אינם נמוכים או נגישים לכל נפש ועומדים על 1.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בת 50 מ"א עם מרפסת בשטח 10 מ"ר וחנייה ועל 1.8 מיליון שקל לדירות 3 חדרים בשטח 62 מ"ר עם מרפסת בשטח 10 מ"ר וחנייה. מלבד הדירות הקטנות, משווקות בפרויקט גם דירות פנטהאוז גדולות יותר בנות 130 מ"ר ודירת גן בשטח 130 מ"ר עם גינה בשטח 50 מ"ר במחיר של כ-6 מיליון שקל. בפרויקט עתיד להיבנות גם חניון תת קרקע בן 160 מקומות חנייה שישמש את הדיירים בפרויקט וחזית מסחרית בשטח 900 מ"ר. את הפרויקט תכנן משרד בר אוריין אדריכלים ועיצוב השטחים המשותפים הופקד בידיו של עודד חלף.

על פי נתוני החברה, עד כה נמכרו 94 דירות בפרויקט כולו, רובן המכריע לישראלים ובעיקר למשקיעים העתידים להשכיר את הדירות. רק אתמול התקיים כנס של משרד האוצר שעסק בעידוד גופים מוסדיים לכניסה לשוק השכירות, מה שאולי יוכל להגדיל את היצע הדירות הקטנות וגם את היצע הדירות שמוצאות לשכירות לקהל הרחב. "כשהמדינה רוצה ומחוקקת חוקים ומובילה דברים כמדיניות דברים יכולים לקרות" התייחסה הרלב ליוזמת האוצר, "לשוק המוסדי יש כסף והוא יכול לחבור ליזמים ולהרים פרויקטים. השאלה היא איך המדינה תיישם את ההצהרות שלה". בנוגע ליישום בפועל של ההצעה שמקדם האוצר ולשאלה האם החברה עצמה גם תיכנס אומרת הרלב: "החוק עדיין לא ברור לנו ונתייחס לחוק עצמו כשיאושר ולא להצעות".

הרלב התייחסה גם לסוגיית המימון ולמחנק האשראי המעיבה עם פעילות קבלנים ויזמים היום בענף הנדל"ן: "אנחנו מצליחים לקבל מימון לכל הפרויקטים בזכות האיתנות הפיננסית שלנו, הותק והניסיון אבל יש קושי בשוק בהשגת מימון לפרויקטים. עם כל הכבוד לזה שרוצים שתהיה בנייה מאסיבית לא תהיה כזו כי נדל"ן לא יודע לעבוד בלי מימון. בנייה זה דבר לא פשוט, יש התייקרות גם של חומרים, גם בעלויות המימון ובכל הקשור לעובדים מקצועיים. המשמעות תהיה הפחתה בהיצע ואגיד זאת כך, אני לא צופה ירידת מחירים. אם המדינה רוצה להגדיל היצע היא צריכה לצאת במדיניות שתעודד בנייה".