חשש באירופה: האם ספרד בדרך לקבלת תוכנית חילוץ?

האם ספרד תיאלץ לבקש סיוע חיצוני לטובת פריסה של חובותיה הריבוניים? ■ במאמר מערכת שפורסם ב"רויטרס" מעריכים כי התשובה לשאלה חיובית ■ בכיר באיחוד האירופי: "ספרד בחובות מאסיביים, המשבר עלול להחריף"

האם ספרד תיאלץ לבקש סיוע חיצוני לטובת פריסה של חובותיה הריבוניים? ייתכן וממשלתו של ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, תיאלץ לבקש סיוע כספי כדי לעמוד בפירעון האג"ח הממשלתיות מול נושיה - כך מוערך היום (ג') במאמר מערכת ב"רויטרס".

בסוכנות הידיעות מציינים כי למרות ההסכמות מפסגת האיחדו האירופי, לממשל הספרדית שלל בעיות עימן היא צריכה להתמודד: "חסרים פרטים בהבנות מהפסגה, ובינתיים ראחוי נדרש להתמודד עם העמקת המיתון, האמרת הגירעון התקציבי והאבטלה הגבוהה באיטליה", לשון המאמר.

בפסגת האיחוד האירופי, נזכיר, הסכימו מנהיגי היבשת על אישור מתן הלוואות ישירות מהמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים לבנקים כושלים באירופה - דבר אשר צפוי לסייע לכלכלות היבשת, שכן אלה לא יצטרכו להגדיל את החובות הריבוניים בכדי להזרים כסף לבנקים.

הדבר מעשה למעשה תיקון של המצב כיום, במסגרתו יכולה ממשלה ללוות כסף מקרנות החילוץ של גוש האירו (ה-EFSF וה-ESM) לטובת אותה מטרה.

אולם, ההלוואות למעשה מגדילות את חובותיה של אותה ממשלה, ומכניסות אותה למעין "מעגל רשע" (vicious circle) בעייתי מאד - הממשלה לוותה את הכסף בכדי לסייע לבנקים, אולם מגדילה את חובותיה ומובילה לעליית תשואות האג"ח הממשלתיות שלה - אשר גוזרות בתורן עלייה גם בתשואות האג"ח של הבנק עצמו, ומקשה עליו למחזר את חובותיו.

מורה נבוכים לפסגה האירופאית

"ראחוי ימצא שקשה להתחמק מחילוץ עבור חובותיה הריבוניים של ספרד", נכתב במאמר, שמציין כי הטמעת הצעדים מהפסגה מאירופה עלולה לקחת זמן רב מדי - "ולממשלה בספרד לא יהיה מספיק הון בכדי להמשיך ולתפקד".

"ספרד עדיין בסיכון", מצטט המאמר גורם בכיר באיחוד האירופי אשר השתתף בפסגה. "החובות שלה, ציבוריים ופרטיים, עדיין מאסיביים. עליה לחלץ את הבנקים מספיק מהר כדי שהמשבר לא יחריף". ספרד מחזיקה בחובות חיצוניים של כ-800 מיליארד אירו, סובלת מיחס חוב-תוצר של 69% ומשיעור האבטלה הגבוה בהיקף - יותר מ-24%.

לפי הערכות כלכלנים, תידרש הממשלה הספרדית להזרים בממוצע יותר מ-40 מיליארד אירו לבנקים הגדולים במדינה - ביניהם Bankia, CatalunyaCaixa, NovaGalicia וכן Banco de Valencia - בכדי למנוע את קריסתם.

כאמור, ממשלת ספרד "נאותה" לקבל סיוע מהאיחוד האירופי על מנת לתמוך בבנקים המקומיים. למרות שרוב פרטי התוכנית לא פורסמו עד כה, הרעיון הכללי הוא שספרד תקבל הלוואות בהיקף של עד 100 מיליארד אירו מקרנות הסיוע, תעבירן לקרן ממשלתית שנועדה לחילוץ בנקים (FROB), ותסייע לבנקים שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו.

כרגע, כשתוכנית החילוץ למערכתעדיין לא אושרה סופית ברמת המתווה, עוד לא ברור מאיפה יגיע הכסף.