אנגלה מרקל התקפלה; מנגנון על לפיקוח פיננסי בגוש האירו

בשעת לילה מאוחרת אמש הסכימו מנהיגי גוש האירו להקים מנגנון שיפקח על הפעילות הפיננסית בגוש ובכל מדינה החברה בו ■ "אנחנו משתדלים לעשות את מה שצריך על מנת לשבור את הסייקל השלילי"

בשעת לילה מאוחרת אמש הסכימו מנהיגי גוש האירו להקים "מכניזם משותף לפיקוח פיננסי" ( financial supervisory mechanism), כלומר מעין משרד אוצר משותף שיפקח על הפעילות הפיננסית בגוש ובכל מדינה החברה בו.

זאת, במטרה להביא ליציבות בשווקים ולאפשר למדינות הנמצאות בקשיים, כמו איטליה וספרד, להמשיך לגייס הון.

על פי ההודעה שיצאה בתום פגישת ראשי האיחוד המכניזם יכלול נציגים של הבנק המרכזי בגוש האירו (ECB) וגם, ככל הנראה, יבצע הזרמות הון ישירות לבנקים הנמצאים במצוקה. עד שיוקם המכניזם תבוצע הזרמת הון במידת הצורך על ידי מנגנון מיוחד - European Financial Stability Facility.

עוד הוחלט כי ההגבלות השונות והדרישות מהבנקים בספרד שזקוקים להלוואות ירוככו. הדרישה שהממשלות יהיו במעמד של נושים מועדפים לצורך מתן הלוואות לבנקים ספרד ירדה מסדר היום. מדובר למעשה בכניעה ללחץ של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

"אנחנו משתדלים לעשות את מה שצריך על מנת לשבור את הסייקל השלילי", אמר הרמן וון רומפוי, נשיא המועצה האירופית, במפגש עם עיתונאים בסיום הפגישות הלילה.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תקפה במהלך השבוע את התוכנית שהציג ואן רמפוי וטענה שכרגע, הפתרון היחידי למשבר הינה מדיניות "הידוק החגורות" ואמרה ש"כל עוד אני בחיים אני לא אסכים להנפקת אירו-בונדס". אתמול הופעל לחץ כבד על מרקל במטרה לרכך את העמדה שלה בנוגע להנפקת האירו-בונדס, וכנראה שאכן חל שינוי מסויים בעמדה שלה, אולם לא בעניין האירו-בונדס. שעות לפני פתיחת הפסגה אמרה קנצלרית גרמניה ש"השיחות בפסגה היום יתרכזו באג'נדת הצמיחה של גוש האירו". מדובר בשינוי משמעותי יחסית עבור גרמניה לאור המדיניות שנקטה בה בתקופה האחרונה.

שחקנים בשווקים אהבו את ההודעה שיצאה מהפיסגה. בבורסות אסיה עברו המדדים לעליות חדות של עד 2.5% ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות של כ-1.5%. גם האירו מזנק ביותר מ-1% מול הדולר.