כחלון שוקל לחייב את השחקנים החדשים להשקיע בתשתית

עיקרי הפרטים ההנדסיים שיאפשרו את תחילתו של הפעלת השוק הסיטונאי סוכמו עקרונית ■ בקרוב יוגדר הממשק המרכזי שעל בסיסו יוכלו המפעילים נעדרי התשתיות הקוויות, להשתמש בתשתיות של בזק והוט

עיקרי הפרטים ההנדסיים שיאפשרו את תחילתו של הפעלת השוק הסיטונאי סוכמו עקרונית, כך נודע ל"גלובס". לפי ההערכות, בתוך כשבועיים יגדיר משרד התקשורת את התיק ההנדסי של השירות, ולאחר מכן הוא יופץ להערות סופיות של המפעילים. כך שבתוך זמן קצר יוגדר הממשק המרכזי שעל בסיסו יוכלו המפעילים נעדרי התשתיות הקוויות, להשתמש בתשתיות של בזק והוט.

תמריץ על ההשקעה

בדיון שנערך אתמול (ג'), הציגו פרטנר, סלקום ואקספון את הדרישות ההנדסיות שלהן מבזק והוט. בשלב הראשוני מדובר על מודל הנדסי שדומה למודל כיום, ולפיו חברות התשתית יידרשו לספק שירות מקצה לקצה עבור השחקנים נעדרי התשתית, במודל שנקרא "Bit-stream access". במסגרת המודל, חברות התשתית יציעו למתחרים גישה עד בתי הלקוחות, כולל יכולות להבטחת איכות שירות.

ל"גלובס" נודע כי הדיון התמקד במתן השירות על גבי רשת בזק, ואולם פרטנר הציגה נייר עמדה שמטרתו הפעלת השירות גם על גבי רשת הוט. הדבר עורר מתיחות מסוימת, שכן הוט טוענת בתוקף שלא ניתן לספק שירות כזה. נציג סלקום ביקש לקבל את המידע של פרטנר לידיו, אולם החברה סירבה למסור לו אותו בטענה שמדובר בעבודה שמיועדת לאנשי משרד התקשורת בלבד. פרטנר נציין, נעזרה בשירותיו של היועץ שלי תשובה.

אחת השאלות המסקרנות שעלו בדיון היא האם פרטנר וסלקום יחויבו בביצוע השקעות נוספות, מעבר לרכישת הקו מקצה לקצה מחברות התשתיות.

לפי הדיון אתמול נראה שלא, אבל במקביל הועלה רעיון לפיו המשרד יחייב את פרטנר וסלקום להשקיע לפי המודל הספרדי, בו השחקניות הרוכבות על גבי התשתיות הקוויות מקבלות מהירות מוגבלת בלבד מחברות התשתית.

המטרה היא לגרום להבחנה בשירותים בין חברות התשתית לחברות הרוכבות עליהן, ולהשיג בכך שתי מטרות חשובות: ראשית, בידול - שכן מגיע לחברות התשתיות תמריץ על כך שהן מבצעות השקעות כבדות בתשתיות.

המטרה השנייה, היא לתת לפרטנר וסלקום תמריץ לבצע יותר השקעות, ולהניח יותר ויותר סיבים לכמה שיותר ארונות תקשורת של בזק.

הדיון בנושא צפוי להימשך בשבועות הקרובים, אולם ל"גלובס" נודע כי בזק והוט תומכות ברעיון והוא ייבחן ברצינות.