לבנון תתחרה ב"תמר"? מעוניינת להקים מתקן להנזלת גז

האם הממשלה הלבנונית תקים בקרוב מתקן צף להנזלת גז (LNG)? ■ יועץ בכיר במשרד האנרגיה הלבנונית טוען בראיון ל"דיילי טיימס" כי מתקן כזה יוקם עד אמצע שנת 2015

האם שותפויות הגז-נפט בישראל המעוניינות להקים מול חופי ישראל מתקן הנזלת גז צף, צפויות להיתקל במתחרה לא צפויה - הממשלה הלבנונית? בראיון שהעניק ל"דיילי סטאר", טוען מומחה ממשרד האנרגיה הלבנוני כי ממשלתו מתכננת פרויקט להקמת מתקן LNG (הנזלת גז) בים התיכון.

"ברגע שנשלים את הקמת המתקן וטרמינלי הייצוא, לבנון תוכל ליהנות מתוספת הכנסות של 1 מיליארד דולר מסקטור האנרגיה, ותרומה כוללת של 2 מיליארד דולר לכלכלה הלבנונית", כך ציין זאהר סליימן, יועץ בכיר לשר האנרגיה הלבנוני, ג'בראן באסיל.

באם הפרויקט יוקם, מדובר במתחרה ישיר לפרויקט הנזלת הגז של שותפויות "תמר" הישראליות, שאמור להיות בהספק של כ-2.5 מיליון טון לשנה שהם כ-4 מיליארד מ"ק. עדיין מוקדם להעריך מה תהיה עלות הפרויקט ומהו לוח הזמנים להשלמתו אך ב-KBR (החברה השותפה לפרויקט בה בחרו השותפויות) העריכו כי הבדיקות יארכו כ-4 חודשים כך שניתן יהיה להתחיל בשלב ה-FEED כבר ברבעון האחרון של השנה.

לפי הערכות משרד האנרגיה הלבנוני, מתקן ה-LNG המתחרה צפוי לקום בסביבות אמצע שנת 2015. "נוכל להתחיל לייצא גז נוזלי מחופי לבנון", ציין סליימן, ופירט כי משך הפרויקט עשוי להגיע לכ-22 עד 28 חודשים (עד השלמה), וביצועו יחל בשנת 2013.

סליימן לא התעלם מהמצב הגיאופוליטי באזור, וציין כי זה יהווה "גורם מעכב" להקמת המתקן. זאת, על רקע המחלוקת בין ממשלת לבנון לזו הישראלית באשר לבעלות על תגליות הגז "תמר" ו"לוויתן" שהתגלו באגן הים התיכון, בסמוך למים הכלכליים של ממשלת לבנון - אשר טוענת יחד עם ארגון חזבאללה לבעלות חלקית על התגליות.