"בואו נאמר שפולארד לא יהודי - ואז נשחרר אותו"

ראש סי.איי.איי לשעבר , ג'יימס וולסי: "אין לחלוטין שום סיבה שפולארד יישב בכלא יותר ממרגלים ממדינות ידידותיות אחרות ■ "לאלה שיש להם בעיה עם העובדה שפולארד הוא יהודי, בואו תעמידו פנים שהוא יווני-אמריקני, או קוריאני-אמריקני או פיליפיני אמריקני"

ראש סי.איי.איי לשעבר, ג'יימס וולסי, קורא לשחרר את ג'ונתן פולארד, שהורשע בארה"ב בריגול למען ישראל ב-1987 ומרצה עתה מאסר עולם. וולסי טוען שעונשו של פולארד אינו מידתי ורומז שהסיבה לחומרת דינו נעוצה באנטישמיות. פולארד כלוא בבית-סוהר פדרלי בבאטנר בקרוליינה הצפונית ובאחרונה דווח על החמרה במצב בריאותו שחייבה את אשפוזו בבית-חולים. הוא עתה בן 57. אשתו ותומכיו טוענים, שנשקפת סכנה לחייו.

במכתב למערכת "וול סטריט ג'רנל", כותב וולסי: "אין לחלוטין שום סיבה לכך שפולארד ישב בכלא זמן רב יותר ממרגלים כמו אולדריץ' איימס ורוברט האנסן (שהורשעו בריגול למען בריה"מ, גרמו נזקים גדולים לביטחון ארה"ב ומרצים אף הם מאסר עולם, ר.ד.) וזמן רב הרבה יותר ממרגלים שריגלו למען מדינות ידידותיות, בעלות ברית או נייטרליות. לאלה שיש להם בעיה, מסיבה זו או אחרת, עם העובדה שהוא יהודי אמריקני, בואו תעמידו פנים שהוא יווני-אמריקני, או קוריאני-אמריקני, או פיליפיני-אמריקני ואז נשחרר אותו".

ככל הזכור, זו אחת ההתבטאויות הבודדות, אם לא היחידה, של בכיר בממסד הביטחוני האמריקני, בהווה או בעבר, למען שחרורו פולארד. פלח גדול מאוד של הממסד הזה רואה בפולארד בוגד שחייב לסיים את חייו בבית-הכלא. כך, למשל, יזמה של הנשיא לשעבר ביל קלינטון לחון את פולארד ב-1998, בשיחות וואיי ריוור, בין ארה"ב, ישראל והפלסטינים, כחלק מעסקת חבילה מדינית, כשלה בגלל התנגדות נמרצת של הפנטגון וסי.איי.איי. ומי עמד אז בראש סוכנות ביון המרכזית? - ג'יימס וולסי.

כותב וולסי: "אני עצמי המלצתי נגד מתן חנינה לג'ונתן פולארד, בתחילתה של תקופת כהונתו הראשונה של קלינטון, כאשר כיהנתי כראש סי.איי.איי. אבל עתה, אחרי כמעט 20 שנה, אני תומך בשחרורו. מה השתנה? פרק הזמן שחלף".

המכתב נכתב בתגובה למאמר של המו"ל, העורך והפרשן היהודי מרטין פרץ, שפורסם בעמוד האופ-אד של ה"ג'רנל" ב-25 ביוני. "כאשר המלצתי נגד חנינה, פולארד ישב בכלא פחות מ-10 שנים", כותב וולסי. "עתה הוא כלוא יותר מ-25 שנה. איימס והאנסן נדונו אף הם למאסר עולם, וכשני שלישים מהמרגלים שפעלו למען מדינות אויבות, ונתפסו, נדונו לתקופות מאסר קצרות יותר מזו שנגזרה על פולארד, או שוחררו מהכלא אחרי שריצו עונשי אמסר קצרים יותר בהשוואה לעונשו של פולארד".

"מרגלים שהורשעו באחרונה על ריגול למען מדינות כסעודיה, גאנה, אקוואדור, מצרים, הפיליפינים, וקוריאה הדרומית, מרצים עונשי מאסר של פחות מעשר שנים. מרגל יווני-אמריקני, סטיוון לאלאס, שגרם נזק קשה במיוחד, נדון ל-14 שנות מאסר, קצת יותר ממחצית עונשו של פואלרד", מוסיף וולסי. "פולארד שיתף פעולה באופן מלא עם ממשלת ארה"ב, התחייב לא להפיק שום רווח מפשעו (למשל: רווחים ממכירות ספרים) ופעמים רבות הביע חרטה על מה שעשה".

נשיא המדינה, שמעון פרס, ביקש מנשיא ארה"ב, ברק אובמה, בביקור בוושינגטון באפריל השנה, לחון את פולארד על סמך שיקולים הומניטאריים, אך הבית הלבן דחה את הבקשה. פרס החליט להתערב בעקבות שיחה עם אשתו של פולארד, אסתר, שבה - כך דווח - היא אמרה שאינה רוצה להיעשות אלמנה. 80- חברי-כנסת שלחו לפרס עצומה שבה נקרא נשיא ארה"ב לחון את המרגל.

נשיא ישראל ציין, כי מצב בריאותו של פולארד, יחד עם העובדה שהוא כלא כבר 26 שנה, יכולים לשמש בסיס למחווה הומניטרית להעניק לו חנינה.

הסירוב חולל הפתעה בקרב פעילים יהודיים שעמלים זה שנים לשחרורו של פולארד. הם העריכו, כי מחווה לשחרורו לא היתה גוררת שום ביקורת מהמפלגה הרפובליקנית, ובוודאי לא ממיט רומני, שצפוי להיות מועמד המפלגה בבחירות. צעד כזה היה אולי הפעולה הנשיאותית היחידה שהיתה זוכה בברכת הרפובליקנים.