טורק: "הפעילות הכלכלית צונחת והעולם נמצא על קצה צוק"

הכלכלן ג'יימס טורק יוצא בתחזית פסימית במיוחד לגבי הכלכלה הגלובלית ונגד המדיניות המוניטארית של גוש האירו ■ במהלך הראיון טורק טוען כי גרמניה מנסה לשמר את כוח הקניה של האירו, אך התוצאה תהיה כאוס כלכלי

בעוד התנודתיות בשווקים גוברת ומחזורי המסחר בכל העולם נמצאים במגמת ירידה, כעת יוצא הכלכלן ג'יימס טורק ומספק תחזית פסימית במיוחד לגבי מצבה של הכלכלה הגלבולית. בראיון לאתר הכלכלי הפופלרי "קינג-וורלד", הוא טוען כי "העולם נמצא על קצה הצוק" וכי "ההיסטוריה המוניטארית מוכיחה כי מטבעות הנמצאים תחת שליטה ופיקוח ממלשתי תמיד הושמדו לבסוף".

בנוגע לתוצאות הפסגה האירופית, הכלכלן הפסימי הוסיף ואמר כי "אירופה עדיין צריכה ללמוד כי תוכניות חילוץ הן אינן הפתרון, משום שכאשר לבנק או מדינה יש חובות עצומים, אז להוסיף חובות נוספים למשוואה (הלוואות שיוענקו למדינות החלשות), זה לא הפתרון ורק יחריף את הבעיה".

במהלך הראיון, טורק יצא במסר חריף במיוחד לגבי המדיניות המוניטארית שמובילה גרמניה, שיכול להתאים גם לאוזניהם של בכירי בנק ישראל בארץ. "קיימות מדינות מסוימות באירופה, כאשר גרמניה היא הגדולה מביניהן, שיוזמות מדיניות מוניטארית מסוימת שנועדה לשמר את כוח הקניה של האירו", הוא מסביר. "הן מעוניינות שהמטבע האירופי לא יושפע מאינפלציה או מפעולות מוניטאריות אחרות, כגון תוכנית רכישות האג"ח של ה-ECB שמאפשרת למדינות החלשות לממן את ההוצאות שלהן".

במילים אחרות, טורק טוען כי גרמניה מעוניינת שהאירו ינוהל כפי שהיא ניהלה את המארק, תחת משטר כללים מחמיר. "אולם הכללים הללו מופרים על ימין ועל שמאל והתוצאה היא שהאירו הוא בדיוק כמו המטבעות הנשלטים האחרים - הנתונים לחסדיהם של הפוליטיקאים, עניין שיוצר מצב מפחיד במיוחד".

"ההיסטוריה המוניטארית מוכיחה כי מטבעות הנתונים לשליטה פוליטית מושמדים לבסוף", הוא טוען בנחרצות. "התוצאה לכך היא תמיד כאוס כלכלי, שמגיע בעקבות כאוס פוליטי שמעניק לדמגוגים שונים צוהר לתפוס את השלטון".

"העולם נמצא על קצה הצוק, המצב הגיאופוליטי מדאיג, הפעילות הכלכלית בכל העולם צונחת, עניין שגורם ליותרויותר אנשים להיכנס למעגל האבטלה". לבסוף, טורק ממליץ "לברוח" אל הזהב במקרה שתרחיש האימים שהוא מתאר יחריף.