תושבי עין הוד תובעים 10.6 מ' ש' בגין אסון השריפה בכרמל

תביעת פיצויים ראשונה לאחר דוח המבקר: תושבי כפר האמנים טוענים כי המדינה, נציבות הכבאות, משרד האוצר, משרד הפנים וגורמים נוספים יכלו למנוע את השריפה

תביעת פיצויים ראשונה בעקבות דוח מבקר המדינה על אסון הכרמל: תושבי כפר האמנים עין-הוד שבדרום הכרמל, יגישו היום (א') לבית המשפט המחוזי בפ"ת תביעת ענק, של למעלה מ-10.6 מיליון שקל, נגד המדינה, נציבות הכבאות, משרד האוצר, משרד הפנים וגורמים נוספים שנמצאו אחראים לאסון עפ"י דו"ח השריפה בכרמל, בטענה כי יכלו למנוע את השריפה בכרמל ואת הנזקים שנגרמו לתושבי הכפר בפרט.

תושבי הכפר המתינו לפרסום דוח מבקר המדינה בנוגע לשריפה, אשר פורסם לפני כשבועיים, כדי לבסס את טענותיהם לגבי רמת האחריות שאותה יש להטיל על מקבלי ההחלטות ומשרדי הממשלה השונים בגין השריפה שהשתוללה משך שלושה ימים בדצמבר 2010.

לטענת 32 מתושבי הכפר אשר הגישו את התביעה, באמצעות עוה"ד אלישע אטיאס ואפי נוה, ממשרד אטיאס-נוה, נוכח מעשיהם ומחדליהם של שירותי הכבאות, משרדי האוצר, הפנים והמשרד לביטחון פנים, והגורמים נוספים הנתבעים, לא כובתה השריפה ונמשכה פרק זמן כה ממושך מבלי שניתן היה להשתלט עליה ו"לאחר כיומיים, התפשטה השריפה גם ליישוב עין הוד, המצוי במרחק של כ-10 קילומטר מהמקום בו פרצה האש".

עקב כך, נכתב, פונו התושבים מבתיהם במהירות ומבלי שהייתה להם האפשרות להתכונן ולהיערך לעזיבה ממושכת מבתיהם ולהתארגן בהתאם. "בנסיבות אלו הותירו התובעים את רכושם מאחוריהם ונמלטו מהשריפה כאשר רק בגדיהם עליהם. כאשר שבו התובעים לבתיהם לאחר כיבוי השריפה, גילו לתדהמתם ולמפח נפשם כי כל רכושם עלי אדמה, נשרף או הושמד או ניזוק וחלק מהתובעים נותרו ללא כל ובכלל זה, אף מבלי שיש להם ביגוד להחלפה, להם ולילדיהם".

התובעים, מרביתם אמנים אשר מנהלים עסקים פרטיים ביישוב עין הוד ובסביבתו, טוענים כי בעטיה של השריפה הושבת מקור פרנסתם ונגרמו להם נזקים כבדים גם בהיבט העסקי.

בתביעה מפורטים הנזקים שנגרמו לתושבי הכפר בעקבות השריפה בגין אובדן נכסים ותכולת הבית, אובדן הכנסות וכן עוגמת נפש. ואולם, לטענת התובעים נזקיהם אינם מסתכמים בנזקים אלו, וחלקם אף סובלים מנזקים נפשיים, בעקבות הטראומה שנגרמה להם באסון, אותם יפרטו ויתבעו בהמשך.

תושבי הכפר מבססים את תביעתם על דו"ח מבקר המדינה הפורש סדרה ארוכה של מחדלים וכישלונות שהובילו לתוצאה הטרגית ולמחיר הכבד שגבתה השריפה, שעיקרו מותם של 44 גברים ונשים, סוהרים וכבאים שנלכדו באש. הדו"ח כולל ביקורת חריפה על התנהלות שרי האוצר והפנים, המשטרה, שירות בתי הסוהר, מערך הכבאות וההצלה וגורמים נוספים האחראים על מערך כיבוי שריפות ענק, ובהם הרשויות המקומיות ומערכת הביטחון. זאת, בגין מחדלים ארוכי שנים בטיפול במוכנותו של מערך הכבאות בארץ, כמו גם מחדלים וכשלים ביום השריפה הראשון.

בתביעה מפורטים חלק מן הכשלים, ובין היתר צוין כי גורמי המדינה הנתבעים התרשלו בכך שלא נערכו כראוי לשריפות ביום האירוע הגם שהתקבלו התראות בדבר מזג האוויר הבעייתי אשר מהווה פוטנציאל לפרוץ שריפות; בכך שלא מנעו את השריפה ולא עשו די על מנת לטפל באירוע בתחילתו; בכך שלא נערכו כראוי למניעת שריפות יער ולמניעת שריפות בכרמל והתפשטותן; בכך שלא העמידו מטוסי כיבוי בכוננות; בכך שלא גילו את הדליקה במועד, לא מנעו את התפשטות האש ולא השתלטו על הדליקה; בכך שלא היו מצוידים בכלי רכב תקינים, מתאימים ומספיקים ולא היו מצוידים באביזרי ובחומרי כיבוי מתאימים ומספיקים ועוד.

עוה"ד אלישע אטיאס ואפי נוה, המייצגים את התובעים, מסרו: "יש לקוות שהמדינה לא תנסה להתנער ממסקנות מבקר המדינה, אשר הדו"ח שערך הינו חלק בלתי נפרד מכתב התביעה. איננו מעלים על דעתינו את האפשרות שהמדינה תטען בביהמ"ש כנגד קביעותיו וממצאיו של הגוף האמון עפ"י החוק על ביקורת המדינה. על המדינה להפנים את דו"ח המבקר ולפעול לפיצוי התובעים כמתחייב מאחריותה כריבון וכמי שחבה ברשלנות לנזקים הכבדים שנגרמו לתובעים כמפורט בהרחבה בדו"ח מבקר המדינה".