פסגות: "הקניבליזציה בשוק הסלולר תקבע מחירים נמוכים"

אילנית שרף: "המטרה בהוזלת התעריפים החדה בסלולר מצד החברות הוותיקות ברורה: הדחתן של גולן טלקום ומפעילות ה-MVNO מהשוק" ■ "שוק הסלולר תחת מתקפה ומלחמת מחירים - בקרוב עוד הוזלות"

"שוק הסלולר תחת מתקפה ומלחמת מחירים שנכפתה על החברות עם פתיחת השוק לתחרות וכניסתן של המפעילות החדשות. הניסיון למתן את שיעור הנטישה ולשמר עד כמה שניתן את נתח השוק הובילו להידרדרות שיא ברמות התעריפים...מהלך זה יוביל לקניבליזציה בשוק ועלול לקבע את רמות המחירים הנמוכות בענף", כך כותבת אילנית שרף מפסגות בסקירה עדכנית על ענף התקשורת בישראל.

לדברי שרף, המטרה בהוזלת התעריפים החדה בסלולר מצד החברות הוותיקות ברורה: הדחתן של גולן טלקום ומפעילות ה-MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי - י.נ) מהשוק. "עם זאת, ההתנהלות האגרסיבית והמשוללת כל רסן הובילה גם אותן לרצפת המחירים החדשה, במקביל לשימור של המפעילים הווירטואליים".

בפסגות מעריכים כי התעצמות התחרות בסלולר צפויה ללבות גם את התחרות בשוק התקשורת הקווי, בטרם כניסתן של חברות הסלולר לתחום תשתית האינטרנט והטלוויזיה הרב-ערוצית. "אנחנו בפיתחה של מהפכה. ה'באנדל' של סלקום, לצד רפורמות מצד משרד התקשורת, עלולים לפגוע בבזק בכל החזיתות ולהיטיב עם חברות הסלולר הוותיקות", כותבת שרף. "עם פתיחת השוק הסיטונאי, ייגררו החברות לתחרות נוספת שתוביל לעוד הוזלות מחירים - בקווי, בתשתיות האינטרנט ובטלוויזיה הרב ערוצית".

ומה עם פלאפון? היא נשארת מאחור

עד כה, בכל הנוגע ל"ההתנהלות האגרסיבית והמשוללת כל רסן", עליה מדברת שרף, פלאפון משתדלת להסתכל מהצד, אבל ישנם תהליכים שנכפים עליה מבחוץ והיא מחויבת להגיב. "פרטנר מעוניינת לשמר את המותג שלה ולייצר הפרדה מוחלטת בין 'שירות זול' ל'שירות יקר'. סלקום נאחזת בכל הכוח במותג 'סלקום משפחה', ופלאפון לא ממש מגיבה ונשארת מאחור, כאשר נראה שהיא מנסה להבין את יחסי הכוחות החדשים בשוק", דברי שרף.

נציין כי, פלאפון איננה יכולה להציע "באנדל" כמו של סלקום לנוכח היותה חלק מקבוצת בזק ומגבלת ההפרדה המבנית שמוטלת על הקבוצה. על כן, כותבת שרף, "אם ברצונה למתן את העלייה החדה בשיעור הנטישה, יהיה עליה שוב להתמודד בגזרת המחיר באמצעות הפחתת תעריפים או השקת מותג מוזל. פלאפון, שלאחרונה נוטה להגיב אחרונה ומשתדלת לעשות זאת בקול ענות חלשה, תיאלץ להצטרף למלחמה".

"לא מן הנמנע שתוך זמן קצר יתגבשו בשוק התקשורת חמש חברות מוזלות (מעבר למפעילות הווירטואליות). על אף תוכניותיהן המקוריות של החברות הוותיקות, אנו מעריכים כי המפעילות הווירטואליות לא צפויות להיעלם מהמפה בתקופה הקרובה. כל המהלכים מצביעים כי התחרות בשוק הסלולר עוד רחוקה מסיום - תגובה של מפעיל אחד גוררת תגובה מיידית של מפעיל אחר. כל אחת פועלת בצורה קצת שונה, אבל התוצאה די דומה", לדברי שרף.