המינהל הכריז על 1,000 יח"ד - אבל הכול תקוע

דיור להשכרה: הכרזת מינהל מקרקעי ישראל הייתה חגיגית, המציאות מספרת סיפור שונה

מכרזים ל-1,000 יחידות דיור, שמתוכן 360 מיועדות להשכרה במחיר מפוקח - תקועים. הסיבה: חוסר הסכמה לגבי תקצוב ההנחות בקרקע בחלק מהמכרזים הללו. משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל לא יעמדו בהתחייבות שעליה הצהיר המינהל, בראשות בנצי ליברמן, ב-2 ביולי באתר הרשמי, ולפיה "בשבועיים הקרובים יפורסמו מכרזים לשיווק קרקע לבניית כ-1,000 יחידות דיור ראשונות להשכרה במרכז הארץ". במגעים לפתרון הבעיה מוצעת פשרה חלקית, שתאפשר לשווק רק חלק קטן מהפרויקטים, ובהם סה"כ כ-80 דירות להשכרה.

מדובר בפרויקטים לדיור בהשכרה שעליהם כבר הוכרז לפני שנה, ואולם עד כה לא ניתן היה לשווקם בגלל תנאי מוקדם בדרישת האוצר, שהמינהל ומשרד השיכון יציגו מקור תקציבי לפרויקטים שבהם יש הנחות בקרקע. תנאי זה מחייב דיון בוועדת הכספים של הכנסת, שם צפויה להתעורר שאלת הקריטריונים לזכאות, דבר שלו מתנגד שר השיכון, אריאל אטיאס.

בכפוף לאישורים

הפרויקטים שעליהם הוכרז עתה שוב הם בשני מסלולים: במסלול א', "תחרות על מחיר שכירות מפוקח", תוקצה קרקע לכ-700 יח"ד ב-30% מהשומה, כאשר 40% מהדירות יושכרו במחיר מפוקח (סה"כ כ-280 דירות להשכרה מתוך ה-700). הפרויקטים המתוכננים הם במודיעין - 164 יח"ד; בירושלים - 130; בבאר שבע - 318 ובכפר סבא - 24 יח"ד.

במסלול א', מכיוון שמדובר על הנחה במחיר הקרקע, חובה להציג מקור תקציבי. גובה ההנחה במסלול התחרות על מחיר שכירות מפוקח נגזר משווי הקרקע ליח"ד. לפיכך, גובה ההנחה לכל דירה באזורים אלה יהיה לכל הפחות 150 אלף שקל לדירה לכל אחת מ-700 הדירות, דהיינו, הנחה בקרקע בשיעור של יותר מ-100 מיליון שקל רק למכרזים שעליהם הוכרז.

במסלול ב', שבו כ-300 יח"ד, תהיה "תחרות על מחיר הקרקע" ו-25% מהדירות יושכרו במחיר מפוקח: ברעננה סה"כ 294 יח"ד בפרויקטים, ובראשל"צ 42 (סה"כ כ-80 דירות להשכרה במסלול זה). במסלול זה אין הנחה במחיר הקרקע, לכן ניתן לקדם את הפרויקטים.

ההסדר המתגבש על דעת האוצר הוא, שאת הפרויקטים במסלול ב' ניתן יהיה לשווק, בצמוד לכך שוועדת הכספים של הכנסת תאשר גם את החלטת הממשלה לפטור את קופות הגמל ממס על הכנסותיהן מדיור להשכרה. צפוי שיו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יאשר את ההסדר. לגבי מסלול א', שבו פרויקטים ל-700 יח"ד סך הכול, לא יהיה אפשר לשווקן בלי דיון בוועדת הכספים. מינהל מקרקעי ישראל לא הגיב לשאלות "גלובס" בעניין העלות התקציבית של הפרויקטים, מקורה והקריטריונים לזכאות.