עדי צים: "מחיר אחיד ברשתות השיווק? זה פשוט בדיחה"

צים, מבעלי השליטה ברשת מחסני כמעט חינם, מצטרף לביקורת נגד התיקון לחוק הגנת הצרכן, שאושרה אמש בוועדת השרים לחקיקה ■ ספק גדול בשוק: עדיף לאמץ הצעה שתחייב את הרשתות לחשוף בכל רגע נתון את המחירים שלהן

"הצעת החוק של עמיר פרץ לא תשנה שום דבר. זו פשוט בדיחה. כי מה יעשו כולם? יקבעו מחיר אחיד בכל הסניפים, רק שבמקום מחיר קבוע, יקראו לזה מחיר מבצע" - כך מגיב עדי צים, מבעלי השליטה ברשת מחסני כמעט חינם, לתיקון שמציע ח"כ עמיר פרץ לחוק הגנת הצרכן - קביעת מחיר אחיד ברשתות השיווק שאושרה השבוע (א') בוועדת השרים לחקיקה.

לפי הצעתו של פרץ, רשתות יחויבו לנקוט מחיר אחיד באזורים שונים בארץ אך כלל זה לא יחול על מוצרים הנמכרים במחיר מבצע לזמן מוגבל.

חגי שלום, בעל השליטה ברשת טיב טעם, אומר: "שמעתי על ההמצאה הגדולה. זה הרי לא אופייני שהפריפריה יותר יקרה מהמרכז - זה חריג, וכדי להרוג את החריג - הפכו אותו לכלל. חלק מהרשתות עשו מעשה נבלה, ניצלו את היעדר התחרות בפריפריה והעלו מחירים ביחס למרכז". לדבריו, "הורדתי מחירים בפריפריה ב-7% ביחס למרכז משיקול עסקי אבל גם כי החתך הסוציו-אקונומי שחי בפריפריה לא יכול לשלם את האיכות שאני מוכר ואני מקבל את זה ומסבסד אותם דרך החתך הסוציו-אקונומי במרכז.

"כמובן שגם התשומות שלי בפריפריה יותר נמוכות, אז אני לא צריך לתת לזה ביטוי במחירים? מה עושה עכשיו עמיר פרץ? יאסרו עליי לתת מחירים זולים בפריפריה? איפה נשמע כדבר הזה?", אומר שלום.

ביקורת קשה על הצעת החוק נשמעת גם מכיוון הספקים. לדברי ספק גדול בשוק: "סעיף המבצעים מוציא את העוקץ מכל העניין. גם היום יש כביכול מחיר אחיד לרשת ויש מבצעים - בסניף אחד מבצע יותר מעמיק ובאחד פחות". אותו ספק מתנגד להתערבות בכלכלה החופשית באמצעות חקיקה. "יש איפשהו בעולם חוק כזה? מה זאת אומרת אסור למכור? תעשה מה שאתה רוצה והצרכן יעשה מה שהוא רוצה. רוצה להחרים? שיחרים", הוא אומר.

"כל צרכן הופך לפקח"

לדבריו, הוא תומך בחקיקת חוק גילוי מחירים, שבמסגרתו יוכל הצרכן לדעת בכל זמן נתון את המחירים ברשתות, בסניפים שונים. "חוק חשוב יותר הוא חוק גילוי מחירים שקיים בכמה מדינות. הרעיון הוא שתוכל בלחיצת כפתור באינטרנט לדעת בכמה נמכר מוצר. הכול היום ממוחשב ולכן אין בעיה שהרשתות יזרימו את המידע לאתר. שירות מידע זה הדבר הכי יעיל. צרכנים יוכלו להשוות מחיר באינטרנט וכך להחליט איפה לקנות. כך, כל צרכן הופך לפקח. מחר גם יעשו אפליקציה ויגדילו את הנגישות למידע. זה לא חוק שפוגע בכלכלה החופשית.

"רוצה למכור קוטג' בעשרה שקלים? אין בעיה רק תודיע לציבור שזה עולה 10 שקלים. זה שווה פי עשרה מחוק אחידות מחירים שאין לו שום משמעות. יקבעו מחיר גבוה ובכל סניף יהיה מבצע בהתאם לצורך. אני לא מאמין בחוקים משוגעים. עוד מעט יחוקקו חוק שטלפון אפשר למכור רק בעשרה שקלים", הוא אומר.